Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 15:44:58
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
  

Auteur Topic: Sikje 225  (gelezen 20206 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2750
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Sikje 225
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2025, 19:23:43 »
Ik weet het niet zeker, maar dacht dat voor de treinen een uitzondering was en dat daarvoor relatief langer diesel beschikbaar was.

Wat ik via google kan vinden, lijkt houtgas pas in 1942 in treinen te zijn gebruikt:

http://www.industriespoor.nl/Gas.htm

https://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/

Uit de eerste bron blijkt dat dieselmotoren (die de Sikken hadden) relatief complex zijn om te bouwen. Uit de 2e link blijkt dat de 210 wordt teruggebouwd naar de toestand 1942-1943 (met houtgasgenerator). Ik vermoed dat de houtgasgenerator er dus nog niet in augustus 1941 was.

Dit lijkt mij trouwens ook een buis vanaf de uitlaat. Volgens mij is dat voor een houtgasgenerator niet nodig?

Het enige wat ik kan bedenken is het vullen van reservoir met uitlaatgas, zodat de locomotor met gasdruk gestart kan worden. Starten op luchtdruk is namelijk iets wat gebruikelijk was op zwaardere smalspoorlocs.

Groeten,
Rogier

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Sikje 225
« Reactie #31 Gepost op: 26 May 2025, 19:41:43 »
Toevallig heb ik de afgelopen tijd een aantal jaargangen heel oude Railhobby's binnen gekregen en zit die nu te lezen.
Ergens in de jaren 80 of 90 heeft er een artikel in gestaan over de Sikjes met een houtgasgenerator en de ombouw van een (H0?) model.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2025, 21:01:34 »
De bewuste foto laat geen houtgenerator zien.
Er zijn in die tijd meerdere ideëen en proeven geweest met alternatieve brandstoffen, van lichtgas (op de oersikjes) tot hout-, turf- en antracietgasgeneratoren. De houtgenerator sprong er het beste uit.
Het foto onderschrift vertelt, ik schreef het al eerder, dat de uitlaatpijp werd aangepast voor dienst bij de remise Leidschendam-Voorburg. Het rept alleen niet over het waarom. Ik kan het in de boektext verder ook niet vinden, en vindt een dergelijke appendix op geen enkele andere foto terug.
we laten het maar voor wat het is: een toevoeging, waarvan ik aannam dat die bij 225-inzet voor andere remises weer vewijderd is.

Ander detail op een andere foto van de 225 is een sluitbord aan de sluitlantaarnhouder die aan het dak is gemonteerd. Omdat een sluitlantaarn nog niet tot mijn uitrusting behoort, vervang ik die gewoon op voorhand door een sluitbord. Job done.  :angel:

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: Sikje 225
« Reactie #33 Gepost op: 27 May 2025, 10:39:37 »
Zo heb ik mijn Sik met lampjes gebouwd met een set lampjes besteld uit Belgie , die deze maakt.
Kom niet zo gauw op het bedrijfje.








mvg Henk


Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Sikje 225
« Reactie #34 Gepost op: 27 May 2025, 10:54:39 »
De getoonde foto is dus uit de oorlog, [...]
Er staat een 2400 op de foto, die zijn toch van na de oorlog?

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #35 Gepost op: 27 May 2025, 11:44:56 »
Fraai, Henk!
Theo, ik denk dat er op een andere foto wordt gedoeld.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #36 Gepost op: 29 May 2025, 13:58:42 »
De doorgaande remleiding gesimuleerd ahv Ronalds plaatjes. Hier en daar wat gesmokkeld omdat het oude ding natuurlijk geen losse huif heeft en de leiding bij het frontraam derhalve ook anders loopt. De leiding ligt nog los langs het stuurhuis: dat komt goed.
De remslang achterop is ook vast verhangen.
Overigens zijn alle lampen analoog getest. Weet ik straks tenminste zeker dat wanneer ze na digitaal aansluiten niet werken, het niet aan de lampen ligt.
En die beschadiging links op de huif? Mja, je moet wel uitkijken met wat je met je boormachine doet en je niet concentreren op t gaatje alleen. Geldt wel vaker......😋



« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 14:01:07 door Huup »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #37 Gepost op: 29 May 2025, 20:00:00 »
Toch al wat in zn element.



Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 658
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Sikje 225
« Reactie #38 Gepost op: 29 May 2025, 20:16:09 »
Sikje 225 vandaag in actie bij de VSM in Beekbergen  8)



Groeten,
Jos

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #39 Gepost op: 29 May 2025, 20:39:08 »
Dank, Jos!

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #40 Gepost op: 30 May 2025, 10:43:50 »
Heeft iemand een advies voor de kleur groen van de sik?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6747
Re: Sikje 225
« Reactie #41 Gepost op: 30 May 2025, 11:01:31 »
Humbrol 101.....

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #42 Gepost op: 30 May 2025, 12:02:44 »
Dank, Ben.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Sikje 225
« Reactie #43 Gepost op: 30 May 2025, 12:29:44 »
Of nummer 17 van Kleinspoor (standgroen).
Groet, Frank

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8626
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #44 Gepost op: 30 May 2025, 12:33:18 »
 (y)