Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 17:55:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:49:08
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:31:40
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: Sikje 225  (gelezen 20870 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Sikje 225
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2025, 19:23:43 »
Ik weet het niet zeker, maar dacht dat voor de treinen een uitzondering was en dat daarvoor relatief langer diesel beschikbaar was.

Wat ik via google kan vinden, lijkt houtgas pas in 1942 in treinen te zijn gebruikt:

http://www.industriespoor.nl/Gas.htm

https://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/

Uit de eerste bron blijkt dat dieselmotoren (die de Sikken hadden) relatief complex zijn om te bouwen. Uit de 2e link blijkt dat de 210 wordt teruggebouwd naar de toestand 1942-1943 (met houtgasgenerator). Ik vermoed dat de houtgasgenerator er dus nog niet in augustus 1941 was.

Dit lijkt mij trouwens ook een buis vanaf de uitlaat. Volgens mij is dat voor een houtgasgenerator niet nodig?

Het enige wat ik kan bedenken is het vullen van reservoir met uitlaatgas, zodat de locomotor met gasdruk gestart kan worden. Starten op luchtdruk is namelijk iets wat gebruikelijk was op zwaardere smalspoorlocs.

Groeten,
Rogier

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
Re: Sikje 225
« Reactie #31 Gepost op: 26 May 2025, 19:41:43 »
Toevallig heb ik de afgelopen tijd een aantal jaargangen heel oude Railhobby's binnen gekregen en zit die nu te lezen.
Ergens in de jaren 80 of 90 heeft er een artikel in gestaan over de Sikjes met een houtgasgenerator en de ombouw van een (H0?) model.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2025, 21:01:34 »
De bewuste foto laat geen houtgenerator zien.
Er zijn in die tijd meerdere ideëen en proeven geweest met alternatieve brandstoffen, van lichtgas (op de oersikjes) tot hout-, turf- en antracietgasgeneratoren. De houtgenerator sprong er het beste uit.
Het foto onderschrift vertelt, ik schreef het al eerder, dat de uitlaatpijp werd aangepast voor dienst bij de remise Leidschendam-Voorburg. Het rept alleen niet over het waarom. Ik kan het in de boektext verder ook niet vinden, en vindt een dergelijke appendix op geen enkele andere foto terug.
we laten het maar voor wat het is: een toevoeging, waarvan ik aannam dat die bij 225-inzet voor andere remises weer vewijderd is.

Ander detail op een andere foto van de 225 is een sluitbord aan de sluitlantaarnhouder die aan het dak is gemonteerd. Omdat een sluitlantaarn nog niet tot mijn uitrusting behoort, vervang ik die gewoon op voorhand door een sluitbord. Job done.  :angel:

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Sikje 225
« Reactie #33 Gepost op: 27 May 2025, 10:39:37 »
Zo heb ik mijn Sik met lampjes gebouwd met een set lampjes besteld uit Belgie , die deze maakt.
Kom niet zo gauw op het bedrijfje.








mvg Henk


Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Sikje 225
« Reactie #34 Gepost op: 27 May 2025, 10:54:39 »
De getoonde foto is dus uit de oorlog, [...]
Er staat een 2400 op de foto, die zijn toch van na de oorlog?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #35 Gepost op: 27 May 2025, 11:44:56 »
Fraai, Henk!
Theo, ik denk dat er op een andere foto wordt gedoeld.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #36 Gepost op: 29 May 2025, 13:58:42 »
De doorgaande remleiding gesimuleerd ahv Ronalds plaatjes. Hier en daar wat gesmokkeld omdat het oude ding natuurlijk geen losse huif heeft en de leiding bij het frontraam derhalve ook anders loopt. De leiding ligt nog los langs het stuurhuis: dat komt goed.
De remslang achterop is ook vast verhangen.
Overigens zijn alle lampen analoog getest. Weet ik straks tenminste zeker dat wanneer ze na digitaal aansluiten niet werken, het niet aan de lampen ligt.
En die beschadiging links op de huif? Mja, je moet wel uitkijken met wat je met je boormachine doet en je niet concentreren op t gaatje alleen. Geldt wel vaker......😋



« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 14:01:07 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #37 Gepost op: 29 May 2025, 20:00:00 »
Toch al wat in zn element.



Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Sikje 225
« Reactie #38 Gepost op: 29 May 2025, 20:16:09 »
Sikje 225 vandaag in actie bij de VSM in Beekbergen  8)



Groeten,
Jos

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #39 Gepost op: 29 May 2025, 20:39:08 »
Dank, Jos!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #40 Gepost op: 30 May 2025, 10:43:50 »
Heeft iemand een advies voor de kleur groen van de sik?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6832
Re: Sikje 225
« Reactie #41 Gepost op: 30 May 2025, 11:01:31 »
Humbrol 101.....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #42 Gepost op: 30 May 2025, 12:02:44 »
Dank, Ben.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Sikje 225
« Reactie #43 Gepost op: 30 May 2025, 12:29:44 »
Of nummer 17 van Kleinspoor (standgroen).
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8863
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #44 Gepost op: 30 May 2025, 12:33:18 »
 (y)