Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05

Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?  (gelezen 18794 keer)

grossraumwagen

• Offline Offline
Re: Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
« Reactie #45 Gepost op: 28 April 2025, 11:34:50 »
De links van Ben verwijzen naar twee verschillende woningen...

In beide gevallen is er een binnendeur aanwezig, wrs naar een gemeenschappelijke gang.
Verder is er elektra en stromend water. Op de foto's in de bijdrage van Ronald is er zelfs een extra berging.

Omdat er naar alle waarschijnlijk toch geen auto in wordt geparkeerd kun je de kanteldeur barricaderen en isoleren.

Voor de woningen staat energielabel F aangegeven, de garage zal wrs dus nog minder geïsoleerd zijn.
Om de temperatuur en luchtvochtigheid op een aanvaardbaar niveau te houden zal wel een paar centen kosten.

Maar de stationsklok hangt er al :)
« Laatst bewerkt op: 28 April 2025, 11:54:59 door grossraumwagen »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
« Reactie #46 Gepost op: 28 April 2025, 11:38:26 »
Ik heb even snel gekeken en vond deze foto's bij Ben zijn link... en ga er vanuit dat dit de woning is waar Peter naartoe wil :)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #47 Gepost op: 28 April 2025, 12:14:28 »
Vaak is het zo dat er geen 230V is aangelegd, maar een lagere spanning alleen voor verlichting (24V of 42V). Of misschien zelfs dat niet...

Waar heb je dat in ons land?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 28 April 2025, 12:14:46 »
https://www.funda.nl/detail/koop/noordwijk-zh/appartement-beeklaan-86/89284858/

Lijkt me redelijk te doen, wat infrarood platen erin en gaan met die banaan.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2025, 12:16:17 door Martin Welberg »

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 28 April 2025, 12:36:11 »
In mijn kelderbox is alleen een lamp op 24V...
Deze is aangesloten op het gemeenschappelijke elektriciteitsnet van het complex, dus hiervoor geen eigen meter.

In een eerdere woning was 42V toegepast.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #50 Gepost op: 28 April 2025, 12:46:53 »
Ik ken zelf geen concrete voorbeelden. Maar op een elektronicaforum heb ik gelezen dat 42 volt in kelderboxen en garages vaak wordt toegepast. Juist om te voorkomen dat mensen er allerlei dingen aan gaan hangen.
Die 42 volt komt uit een transformator met een capaciteit die voldoende is voor de verlichting, maar zodra iemand er zwaardere dingen aan gaat hangen, gaat het licht uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #51 Gepost op: 28 April 2025, 12:50:58 »
Wat eerder al gemeld is: ga na bij de VVE wat er kan/mag in de garage. Als de elektra in de garage op een gemeenschappelijke aansluiting is, zullen de medebewoners het niet erg waarderen als je het gaat verwarmen met infraroodpanelen, waarschijnlijk mag het dan ook niet. Nou is het natuurlijk de vraag of ze daar achter komen, maar als het energieverbruik plotseling flink stijgt, gaan ze vast onderzoeken hoe dat komt.

Afgezien daarvan zie ik dat het complex uit 1964 is. Paar zaken om rekening mee te houden:
- de isolatie tussen de woningen in die tijd is ronduit beroerd. Als de bovenburen ruzie hebben, kun je het waarschijnlijk volgen.
- er is lang niet altijd een lift aanwezig in flats uit die tijd.
- blokverwarming is meestal relatief duur.
- van wanneer is de blokverwarming en het leidingstelsel? Als dat ouder is dan 40 jaar, dan zit er waarschijnlijk grootschalig (duur) onderhoud aan te komen.
- in algemene zin: kijk of er een meerjarenonderhoudsprogramma aanwezig is en of daarin de staat van alle gemeenschappelijk voorzieningen benoemd is.
- lees de verslagen van de ALV's en de overige stukken goed door.
- hou er rekening mee dat de buitenschil van het complex onder de VVE valt, dus dat je niet zomaar daaraan iets mag veranderen. Wellicht geldt dat ook voor de garagedeur en -raam.

Persoonlijk zou ik aan een appartement van die leeftijd niet beginnen. De kans is vrij groot dat er binnen afzienbare termijn grootschalig iets moet gebeuren. En dan is het ook nog de vraag hoe daarmee door de VVE (=de bewoners) mee omgegaan wordt.

Energieklasse F is ook nogal matig. Voorschot verwarming is afhankelijk hoe de vorige bewoners het verwarmden. Als die 17 graden wel voldoende vonden, maar jij wilt het op 22 graden hebben, dan kun je een aardige rekening verwachten.
Grt, Wim

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 28 April 2025, 13:39:59 »
Dit geldt in het algemeen, ongeacht of je een modelbaan in de garage wilt bouwen.
De garage wordt overigens apart aangeboden en is dus niet bij de verkoopprijs inbegrepen.

In de omschrijving wordt aangegeven dat in de berging op BG een aansluiting is voor een wasmachine en/of droger plus een elektrische boiler.
Deze gebruiken iig meer dan een enkel lampje, dus een extra apparaat zou naar verwachting geen probleem moeten zijn. Maar wel vooraf je hierover laten informeren.

De stookkosten kunnen in een dergelijke woning behoorlijk oplopen, afhankelijk van je stookgedrag en/of de stookkosten slechts per woning worden verdeeld of dat er warmtemeters zijn.
Als de woning direct boven de garage is (hetgeen te verwachten is als de boiler ook voor de woning is en niet alleen voor de berging), is een verwarmde kelder/garage weer gunstiger voor de woning. Maar uiteindelijk betaal je het wel allemaal zelf...

De woning is op de eerste verdieping, dus als er geen lift is hoeft dat niet per se een probleem zijn. Naarmate je ouder wordt kan dat later wel een probleem worden...

Verder van belang is om na te gaan of de VVE voldoende geld in kas heeft voor groot onderhoud en niet elke keer met de pet hoeft rond te gaan als er zoiets aan de orde is.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 28 April 2025, 14:34:17 »
In mijn kelderbox is alleen een lamp op 24V...
Deze is aangesloten op het gemeenschappelijke elektriciteitsnet van het complex, dus hiervoor geen eigen meter.

In een eerdere woning was 42V toegepast.

Ok, ben natuurlijk grote huizen gewend. Zo zonder kelderboxen...

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 28 April 2025, 16:53:56 »
Allemaal bedankt voor jullie hulp bij het beoordelen van vooral de garage. :D
Het zijn beide app, die label F hebben,en de garage maar ook de rest van de woning zal  matig of slecht geisoleerd zijn .De Noordkant ,beneden aan de straat ligt niet in de zon en zal  vochtig blijven. De zuid west kant ligt pal in mogelijke harde wind  of storm en zou wel eens kunnen tochten.
Mijn vrouw zag de foto's ook en zag een oud toilet/badkamer met beschadigde muren 
 We zijn al wat op leeftijd gekomen (80 +) en hebben geen zin isolatie klussen te gaan laten doen.
O Ja, Paulde G. stelde voor alleen te bouwen en dan bij een clubbaan te gaan rijden. Het is een goed idee,maar helaas is onze spoor nul club in Oegstgeest al lang ter ziele ergens jaren 90.
Ik heb geen auto dus naar Den Haag  kan niet en over  Leiden is mij niet bekend van particulieren met een  0 baan.
We doen het dus niet,we gaan ook niet kijken.

Peter
Nogmaals een ieder bedankt voor jullie hulp en commentaar.    :laugh:
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #55 Gepost op: 28 April 2025, 16:59:47 »
Ja, het was zeker geen nieuw appartement.... zag veel dingen die enig werk behoeven. Snap dat je daar niet echt op zit te achten op jou leeftijd. Succes met de zoektocht! (y)

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 28 April 2025, 17:20:09 »
Wellicht ter overweging om mss toch iets te zoeken met een hobbyruimte in de woning zelf.
Zal niet zo groot zijn als een garage, maar wel zo comfortabel.
Ik spreek uit eigen ervaring...

Veel succes met de verdere zoektocht.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 28 April 2025, 18:04:21 »
Dat stukje aan de Beeklaan is wel mooi en de appartementen ook! De nadelen snap ik ook. Ik weet niet in hoeverre je gehecht bent aan in de regio blijven anders kan je ook iets zoeken in een voordeliger regio. Zeeland bijvoorbeeld. Zit je ook aan de kust, maar vind je misschien meer ruimte voor hetzelfde geld.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 28 April 2025, 20:33:32 »
Hallo Paul,
De bedoeling is juist om dichter bij mijn dochter te gaan wonen.
Mijn vrouw heeft n.l. twee manden geleden  een nieuwe heup gekregen  en toen was er tijdelijk veel hulp nodig (Ik was  tijdelijk mantelzorger) ,mijn dochter moest dan even langs komen naar Oegstgeest terwijl ze werkt.Om te voorkomen dat we door een ongeval van een van ons onthand zitten door gebrek aan hulp willen dichter in de buurt wonen.
(Dat zal iedereen hier die werkende kinderen heeft wel weten ,ze hebben nu eenmaal weing tijd ,maar wonen ook niet om de hoek)
Dus  zoeken we iets in Noordwijk.
Noordwijk is duur ,maar alles  is hier in het westen duur .
(Mss zou Apeldoorn makkelijker zijn...  ;) )
Ook  trappenlopen  is een paar weken iets om goed  op te letten ,ook al leert het ziekenhuis je binnen een dag na de operatie hoe je   trap moet lopen,dit terzijde.
We hebben ook gedacht aan een traplift , maar de trap heeft twee draaien.
De zolder bereik je via twee trappen  ,dan zouden we twee trapliften moeten hebben.
 Een klein pluspuntje is mss dat de makelaar als taxateur  hier thuis is geweest en erg enthousiast was over de spoor 0 baan ,hij heeft er zelfs foto's van gemaakt,wie weet scheelt dat bij het zoeken  naar een appartement ?
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 April 2025, 21:12:24 »
Ik snap hem helemaal Peter. Veel succes met de zoektocht. Het is mij onlangs ook gelukt om een betaalbaar pareltje te vinden (althans in mijn ogen). En Voorburg is ook niet de voordeligste plaats in de regio  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!