Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 16:09:02
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 15:30:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 15:03:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:26:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 13:52:19
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
  

Auteur Topic: Bahnhof am ende des Unterberger Tales  (gelezen 4736 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #15 Gepost op: 04 February 2025, 22:26:49 »
Mooi hoor! Leuk dat je er filmpjes van maakt  (y)
Groet!
Michiel.

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #16 Gepost op: 18 February 2025, 18:57:23 »
Afgelopen weken met diverse zaken bezig geweest en helaas wou niet alles lukken.

Ik ben heel erg lang bezig geweest met het werkend krijgen van een Fleischmann draaischijf via iTrain. Het was een tweedehands draaischijf die ik jaren geleden al gekocht had. Optisch was die nog heel goed, maar technisch niet. Ik heb er een nieuwe SB-modellbau motor in gezet, maar daarmee deed hij het nog niet goed. Ik bleek het gat niet 100% rond gezaagd te hebben waardoor de schijf op 2 plekken aanliep en niet goed wou draaien. Tevens was de klepel die door magneet wordt aangetrokken bijgebogen, hierdoor ontstond er niet voldoende ruimte en begon de schijf niet altijd met draaien. Ik denk dat ik de schijf wel 30x er vanaf heb gehaald om aan te passen en te begrijpen waar het nu mis ging. Toen dat eenmaal gelukt was moest de LDT decoder nog ingeregeld worden. Ik vond de handleiding niet altijd even duidelijk, dus alles goed lezen en in eigen woorden uitschrijven zodat er een goede handleiding ontstond. In de decoder kun je aangeven dat deze alleen stopt bij aangesloten sporen. Toen dat eindelijk gelukt was door naar iTrain. Blijkt dat je dus beter niet die decoder kan inregelen voor een goede werking in iTrain🤬🤬. Dus decoder gereset. 2 uur werk voor niets en maar opnieuw beginnen. Het werkt nu als een zonnetje. Dat dan gelukkig wel weer.

<a href="https://www.youtube.com/v/TuIy4RWNkBc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/TuIy4RWNkBc</a>
https://youtu.be/TuIy4RWNkBc

Ook bezig geweest met de ombouw van een ET831/ET87 treinstel en een kuehn N45 decoder. Dat werd echt niets. Een motor die van zichzelf richting de 300km/u loopt terug regelen met een kuehn tot 80km/u. Kansloos met een hoofdletter K. CV5 op 40 en nog reed deze geen 80km/u. Ik heb iemand anders blij gemaakt met de kuehn en er komt een ESU in. Wellicht ook een SB modelbau motor. Maar dat project heb ik in z’n geheel maar door geschoven naar later.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #17 Gepost op: 18 February 2025, 21:14:29 »
Nou de aanhouder wint. Geeft stiekem waarschijnlijk wel een beetje voldoening toch?  ;D.

Gr Stefan

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #18 Gepost op: 18 February 2025, 21:50:15 »
Tja ik moet dan altijd denken aan Borus uit de James Bond film GoldenEye.

I’m invincible.

Maar zo goed als het voelde toen het eindelijk klaar was, zo vaak heb ik gevloekt voor die tijd. Het is dat die dingen zo duur zijn anders had ik allang een nieuwe gekocht.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2025, 09:19:24 »
Mooi gezicht dat oude Bayerische spul op de draaischijf. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2025, 19:17:58 »
Afgelopen weken was het even rustig. Een weekje vakantie gevolgd door heftige griep, echt waardeloos. 😵‍💫😵‍💫

Aansluitend aan mijn vakantie kwam ik langs Vlaardingen, dus maar even bij MTE langs geweest en een aantal dingen gekocht. Het was al een heel aantal jaren geleden dat ik fysiek in een modelspoorwinkel geweest ben. Wel leuk, maar ook kriebelende vingers, ik heb de portemonnee redelijk dicht kunnen houden 😂🤣😂

Ik heb een aantal wissels gekocht om station Oberndorf aan te passen. De overloop wissels stonden me niet aan. Ik had dit gebouwd met wissels die ik nog had, maar ik vond het toch niet mooi.



In de nieuwe situatie heb ik een Y-wissel in het middelste spoor geplaatst. Dit is wel een win-win situatie. De stationsporen zijn langer geworden EN de kopsporen voor het omlopen zijn ook langer geworden. Het middelste spoor is nu echt alleen bedoeld voor omlopen. Het linkerspoor wordt het stationspoor voor personenvervoer en het rechterspoor is bedoeld voor goederen.



Verder wat groen spul, een decoder en een bouwdoos voor de lokale coöperatie gekocht.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2025, 20:12:22 »
Ik heb een broertje dood aan schoonmaken, echt niet mijn ding. De rails zelf wordt schoongemaakt door een poetstrein met 2 roco wagons met railgum en een tomixs stofzuiger. Af en toe stofzuigen lukt ook nog wel. En de railgum er langs als een trein hapert oké. Maar alle wielen schoonmaken, brrrrr. Sommige wielen van wagons/rijtuigen zijn toch echt wel smerig en al dat vuil verspreid zich weer en hoopt zich dan weer ergens anders op. Schoonmaken is dus wel een must.

Ik zag een hele tijd terug al dat Lux daarvoor een wielenreiniger had. Dat leek me wel interessant en niet eens zo heel erg duur. 190 euro incl decoder. Ik heb er dus maar 1 aangeschaft. Maar waar in te bouwen en ik wil ook niet steeds alles van de rails moeten halen. Om het gehele schaduwstation en klimspiraal lag een losstaand rondgaand spoor. Deze was bedoeld voor testen en inrijden. Met een aantal schakelaars kon ik schakelen tussen iTrain, JMRI, Intellibox en analoog. Dat heb ik nu aangepast. Voor het testen heb ik nu een nieuw losstaand stuk spoor van 1,5m geplaatst. Met 2 wissels heb ik de rondgaande testbaan nu gekoppeld aan het schaduwstation. Hierdoor ontstaan 3 sporen die bij het schaduwstation te trekken zijn en nog eens 3 sporen die bedoeld zijn voor de lux railreiniger en een opstelplaats voor de schoonmaaktrein.

De Lux heeft een eigen decoder. Deze heb ik in iTrain ingericht als locomotief. Met een actie wordt de snelheid van de locomotief bepaald. Als het blok met de Lux wielenreiniger status binnenrijden, vertrekken of reserveren heeft dan volgt een actie ‘aan’. Bij status wachten, klaar of vrijgeven dan volgt een actie ‘uit’. De actie die uitgevoerd wordt is locomotief rangeren met decoder stap 28. Dit werkt perfect en is te zien in het filmpje.

Helaas was er geen ruimte om het spoor na de wissel recht te leggen, hier moest een kleine S-slinger geplaatst worden. Onder de baan zitten de wisselmotoren in de weg. Ik had geen zin om alles te verplaatsen. Sommige treinen hebben daardoor soms wat moeite om te blijven rijden en niet stil te gaan staan. Ook omdat ik de snelheid laag wil houden op 40km/u, dan is er het langst contact om schoon te maken. Ik kan altijd nog die snelheid verhogen.

Hierbij het resultaat:
<a href="https://www.youtube.com/v/iVMrqAXrm1g" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/iVMrqAXrm1g</a>
https://youtu.be/iVMrqAXrm1g

De tijd zal leren wat het effect is op de wielen. Dat is lastig zeggen na 3 rondjes per trein.

De updates zullen de aankomende tijd trouwens wat afnemen. De zon schijnt weer en het tuinseizoen is weer begonnen. Lekker naar buiten dus. Frisse lucht en zon 😎
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6476
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2025, 20:24:46 »
 (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)