Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 00:01:01
Lima IRM pimpen
door
W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Klaas Zondervan
09 July 2025, 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen
door
janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen
door
Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025
door
Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan
door
Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem
door
RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
09 July 2025, 12:04:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bahnhof am ende des Unterberger Tales
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Bahnhof am ende des Unterberger Tales (gelezen 4438 keer)
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Gepost op:
14 January 2025, 21:34:15 »
Hallo allemaal,
Mijn naam is Hans aka Hannesch en ik kijk en reageer hier al een aantal jaartjes mee op dit forum, weliswaar de afgelopen jaren met grote tussenpozen door ziekte, maar desalniettemin blijft het bloed kruipen waar het niet gaan kan. Het afgelopen jaar ging gelukkig wat beter en sinds afgelopen najaar heb ik de hobby structureel weer opgepakt. Het lijkt me leuk om hier de komende tijd ook wat van mijn baan te laten zien.
Ik bouw een N-spoorbaan in het landerbahnen tijdperk. Mijn verzameling bestaat uit oude 2de hands locomotieven en dat zorgt voor aardig wat kopzorgen wat betreft stroomafname en goed rijden. In de periode dat het wat minder lekker ging qua gezondheid heb ik daarom ook wat uitstapjes gemaakt naar tijdperk 3/4 treinen. Diesel en E-loks rijden toch aardig bedrijfszekerder. Een aantal van mijn oude stoomlocs heb ik ondertussen voorzien van nieuwe motoren en waar nodig met stroomafname via 1e wagon gaat het al heel wat beter.
De baan begint bij een groot schaduwstation met 6 sporen van elk 5 achter elkaar liggende blokken. (Dit is eigenlijk een keerlus) Via een klimspiraal gaan we naar boven waar een splitsing in het dubbelsporige hoofdspoor zit. Zo kunnen we links en rechtsom rijden. Ook dit zijn 2 keerlussen. De rest van de zichtbare baan bevind zich tussen deze wissels.
Via 2 parade stukken bereiken we station Unterberg. Daarvandaan gaat er een enkelsporig baanvak naar een 2 sporig schaduwstation. Daarnaast gaat er via de andere zijde van unterberg een enkelvoudig spoor omhoog naar een kopstation.
Kop maken en omlopen in deze schaal is een aardige uitdaging. Laat staan het rangeren van losse wagons, maar we gaan zien hoe ver we hier mee gaan komen.
De aansturing gaat vooral met iTrain.
Op het N-spoorforum hield ik lang geleden ook al wat bij, en omdat de foto’s daar verdwenen waren omdat Abload ermee gestopt was heb ik wat oude foto’s verwerkt tot een YouTube filmpje. In elkaar geknutseld op de iPhone.
Oude foto’s baanopbouw
https://www.youtube.com/v/iLKuI7zk-C4
https://youtu.be/iLKuI7zk-C4
En hier een recentere video met rijdend materiaal
https://www.youtube.com/v/tdKWSQ4T568
https://youtu.be/tdKWSQ4T568
In de kerstvakantie was ik in Zwolle en kwam ik bij pippoo’s waar ik nog nooit eerder was geweest. Daar heb ik wat gipsverband gekocht en voordat ik het eigenlijk wist heb ik de halve baan afgeplakt en ben ik met het berglandschap bezig. Gips is niet mijn grootste vriend omdat alles zo smeert, dus dat wil ik zoveel mogelijk afwerken. Dan kan ik daarna 1x goed schoonmaken en kunnen we weer rijden. Dan zijn we niet steeds opnieuw aan het smeren met gips. Maar daar over later meer.
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
einte
Tijdperk II - III
Offline
Berichten: 563
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #1 Gepost op:
15 January 2025, 16:57:41 »
Hallo Hannesch,
Ik ga dit volgen, vind het wel een mooi idee waar je mee bezig bent.
Lekker klein, ziet er al goed vind ik.
Gelogd
Groeten Einte
Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.
Mijn draadje
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2025, 12:09:24 »
Gisteren moest ik wat extra tunnelportalen gieten van kunsthars. Ik dacht, kom, laat ik dat eens filmen. En zie hier het resultaat.
https://www.youtube.com/v/cvRP7LM-RBU
https://youtu.be/cvRP7LM-RBU
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
puntenglijder
Offline
Berichten: 5725
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #3 Gepost op:
16 January 2025, 12:33:24 »
Erg leuk Bayerische spul heb je rond rijden Hannesch.
Ik ben benieuwd naar je updates hier van, welkom op het forum en veel kijk plezier.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #4 Gepost op:
18 January 2025, 16:11:15 »
Afgelopen week stond in het teken van gips, gips en nog eens gips. Ik heb echt een hekel aan werken met dat spul, dus nu zoveel mogelijk afmaken en dan kunnen we dat hoofdstuk ook afsluiten. Helemaal klaar ben ik er nog niet mee, want een aantal tunnelportalen moet nog geplaatst worden en ook onder de grote spoorbrug staat het me niet aan. Ik plaats aan de linkerzijde nog een extra ‘wandje’ zodat de boog brug precies boven de doorgang staat. Nu staat deze niet in het midden. Stom.
Eigenlijk stond dit helemaal nog niet op de planning, maar toen ik in Zwolle bij Pippoo’s liep kocht ik ineens gipsverband en van het een kwam het ander. De berg is opgebouwd uit horrengaas en daarna een laag gipsverband. Om een stevige laag te krijgen moet er toch wel meer dan 1 laag gipsverband op. Maar voor meerdere lagen had ik verre van genoeg. Daarom maar teruggevallen op de eerder gebruikte methode. Wc papier versnipperen en met gips mengen. Zo ontstaat een mooie stevige laag van gewapend gips. 😜 Verder heb ik 3 mallen van woodland scenics gebruikt. Zeker de muur rond de draaischijf heeft een groot herhalend karakter, maar ach alles draait om concessies. Ik ben erg tevreden met het resultaat.
Hieronder een filmpje van de werkzaamheden, beginnend met aantal foto’s, gevolgd door bewegende beelden.
https://www.youtube.com/v/c3zY81j6Pos
https://youtu.be/c3zY81j6Pos
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2025, 20:01:48 »
Ik twijfel heel erg hoe ik de rails op de spoorbrug moet vast zetten en of ik deze ook moet voorzien van een ballast bed. Iemand ideeën? De rails is hergebruikt waardoor deze niet meer 100% vlak is. Anders liet ik het los liggen.
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #6 Gepost op:
23 January 2025, 20:52:39 »
Op zo'n boogviadukt lagen de sporen normaliter wel in een ballastbed, zie bijvoorbeeld
deze foto
.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Frank 123
Offline
Berichten: 6145
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2025, 21:15:13 »
Mooi Hans,
Leuk die filmpjes om de voortgang te laten zien.
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
puntenglijder
Offline
Berichten: 5725
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #8 Gepost op:
23 January 2025, 21:20:38 »
Dat klopt Reinout.
Op stenen bruggen lag het spoor bijna altijd in de stenen, dit deed men ook om het dreunen van de trein te dempen.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #9 Gepost op:
23 January 2025, 21:41:51 »
Oké dat is duidelijk, dat wordt dus ballasten. Ik zie trouwens geen contrarail bij deze brug. Hoe zit dat. Wanneer wel en wanneer niet?
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
puntenglijder
Offline
Berichten: 5725
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #10 Gepost op:
23 January 2025, 22:37:50 »
Ik denk dat dat te maken heeft met de radius van de boog.
Maar ook rechten stukken waren/zijn voorzien van een contra rail, ik denk dat je dit naar eigen inbreng kan realiseren.
Met andere woorden, als je het mooi vind plaats het en anders laat je het weg.
Kees.
PS, als contra rail kun je heel goed een N spoorstaaf gebruiken.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17768
Modelrailroading is fun!
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #11 Gepost op:
24 January 2025, 11:52:22 »
Citaat van: Rail@Home op 23 January 2025, 20:01:48
Ik twijfel heel erg hoe ik de rails op de spoorbrug moet vast zetten
Paar dotjes superlijm gel? Doet wonderen, ook bij licht opgebolde rails
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #12 Gepost op:
25 January 2025, 17:04:37 »
Afgelopen week heb ik alle gipsdelen voorzien van een verflaag. Ook de reeds eerder geschilderde delen zijn voorzien van dezelfde basis laag, zodat straks de bergen dezelfde kleuren krijgen. Als basislaag zit er een beige krijtachtige verf van de Action op de rotsen. Alles wat straks gras wordt is nu bruin geschilderd met acrylverf van wederom de action.
Alle tunnelportalen en muurdelen zijn geplaatst , maar het duurt nog even voordat deze een kleur krijgen. Het is veel te koud in de schuur om te spuiten en de spuitplamuur wil ik niet hier spuiten, dat stinkt veel te hard.
De rails op de spoorbrug heb ik nu vastgezet met houtlijm. Het is sterker dan gedacht, ik had verwacht dat het niet zou blijven zitten op een geverfde laag plastic. Ik heb besloten om toch maar te gaan ballasten op termijn. Bedankt voor jullie input. Of er een contrarail komt weet ik nog niet. Dat is iets voor later.
Waarschijnlijk begin ik deze week aan het kleuren van de rotsen, maar nu eerst alles schoonmaken en zorgen dat treinen weer rijden.
https://www.youtube.com/v/DaUeqrCoFEA
https://youtu.be/DaUeqrCoFEA
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #13 Gepost op:
04 February 2025, 18:22:33 »
Afgelopen week stond in het teken van schoonmaken en nog eens schoonmaken. De ruimte ziet er nu weer spik en span uit. Yes💪🏻.
Ook ben ik bezig geweest met het testen met een NX-paneel via iTrain. Na wat aanloop problemen en de nodige denkfouten is het eindelijk gelukt. Daar heb ik wel heel wat hulp bij nodig gehad. Bedankt Wim!
Het paneel werkt met 3 knoppen.
Bij de 1e stap/knop selecteer ik wat ik wil gaan doen.
a. Een route starten
b. Een rijweg zetten (t.b.v. handmatig rijden en rangeren)
c. Ontkoppelen links
d. of rechts (omdat sommige sporen 2 ontkoppelaars hebben.)
e. Aankoppelen.
Bij de 2e knop kies ik voor het startblok ‘eNtrance’ en als 3e het doelblok ‘eXit’, vervolgens start iTrain de route. Al deze stappen zijn getest en werken.
Ik heb 1 terugmelder YaMoRC YD6016LN-GND aangeschaft om te testen. Met 16 contacten kan ik voldoende testen, maar uiteindelijk wil ik een groot deel van de baan er mee kunnen bedienen. De 2 delen waar het meeste gerangeerd gaat worden liggen namelijk op het bovenste niveau aan de achterkant. Hier ga ik op de achterzijde 2 NX-panelen aanbrengen om te kunnen rangeren, de baan rijd ik dan naar voren en dan kan ik er aan de achterkant bij. Daarom ook handmatig, want dan kan ik niet meer bij de PC. Volledig automatisch omlopen via iTrain, of het nu met een Ontkoppelaar dan wel automatische koppelingen op de lok zijn is toch te onbetrouwbaar en zeker niet voor alle loks realiseerbaar, schaal N met deze oude loks kent dan toch wel z’n beperkingen. Daarom besloten om het maar op deze manier te doen en ik moet zeggen dat het een goede beslissing was. Ik heb nu al meer plezier tijdens het rijden. Ik rij, iTrain beveiligd.
Waar ik nu mee bezig wil is om te bepalen waar iTrain een trein splitst, standaard is dat nu achter de lok en dat is voor omlopen helemaal goed. Maar om te rangeren moet dat flexibel worden. Met 2 knoppen (plus en min) vul ik een aspect met het aantal wagons dat moet blijven staan. Obv de waarde wordt dan een specifieke actie aangeroepen. Ik wil dan ook middels een aantal lampjes op het NX-paneel inzichtelijk maken wat de waarde van dat aspect is. Het rijden zelf doe ik met de handregelaar, maar de actie en knoppen bepalen waar de trein gesplitst word. Zo zou rangeren volledig buiten de pc om moeten kunnen gaan. Na rangeren geef ik de besturing dan terug aan iTrain en zo ontstaat er een gemengde aansturing tussen handmatig en automatisch. Althans dat is het doel en de theorie.
Nog even een filmpje in elkaar geknutseld. Wel lastig om het NX-paneel, het scherm met iTrain en de trein zelf tegelijk in beeld te krijgen. Niet helemaal gelukt, maar ik denk dat jullie het wel gaan begrijpen.
https://www.youtube.com/v/3v1GG4FLCSo
https://youtu.be/3v1GG4FLCSo
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Joz
a.k.a. Jos
Offline
Berichten: 625
Vaak bu'j te bange
Re: Bahnhof am ende des Unterberger Tales
«
Reactie #14 Gepost op:
04 February 2025, 22:21:07 »
Erg nice
Gelogd
De bouw van
Museumdepot Beekbergen in H0
Onshape Modelspoorgroep
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bahnhof am ende des Unterberger Tales