Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:20:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Sikje 225 door Frits C
Vandaag om 17:14:00
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Biesje
Vandaag om 17:00:15
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:52:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43

Auteur Topic: Yet Another Servo Decoder  (gelezen 12661 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Yet Another Stepper Decoder
« Reactie #90 Gepost op: 10 July 2025, 09:04:55 »
Hi Bas

Ziet er al mooi uit. Het grappige is dat we blijkbaar nog steeds op een iets verschillend spoor zitten, want jij zet de FPC connectoren op de processor print, en de steppers monteer je op de tweede print.

Tenzij ik me heel erg vergis, lukt dat bij mijn steppers niet, omdat de onderkant daarvan niet vlak is en de bevestiging schroeven niet op dezelfde hoogte liggen. Ook is het veruit het makkelijkst de stepper bevestiging schroeven met zelftappers in het plastic vast te zetten.

De optie die ik noemde was juist om de FPC op de tweede print te zetten.

Misschien dat we als test een paar printjes moeten laten maken. Wel denk ik dat de uiteindelijke keuze gemaakt moet worden als we he hele 3D gebeuren er om heen kennen. Ik vermoed bijvoorbeeld dat de tweede stepper niet op dezelfde hoogte moet dan de eerste, omdat beide trekdraden van de vleugels ook op verschillende hoogtes zitten.

Groet
Aiko

bask185

• Offline Offline
Re: Yet Another Servo Decoder
« Reactie #91 Gepost op: 10 July 2025, 09:25:40 »
sh*t, ik zat niet op te letten. Dat is een foutje, my bad  :police:

Ik heb straks weer pauze
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 10 July 2025, 10:06:06 »
Zo de connectoren zitten op de goede print nu. Hij is momenteel 17mm breed en 63.5mm lang. Met motoren en al zal, die misschien een cm dik zijn? Ik heb de elektronica ook op de bottom side gezet. Zeeen van ruimte. Ik mis alleen nog 2x2 soldeer pads om de verlichting aan te sluiten.

Wat trouwens ook helemaal geyl zou zijn. Is om een bottom entry connector te bestucken op de decoder print. Dan hoef je ze niet aan elkaar vast te solderen, maar kan je ze net als een 21MTC decoder en een lok heel dicht op elkaar prikken. Maar ik heb die eerder nog niet kunnen vinden bij LCSC.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #93 Gepost op: 10 July 2025, 10:11:45 »
Hi Bas

Ziet er al mooi uit. Het grappige is dat we blijkbaar nog steeds op een iets verschillend spoor zitten, want jij zet de FPC connectoren op de processor print, en de steppers monteer je op de tweede print.

Tenzij ik me heel erg vergis, lukt dat bij mijn steppers niet, omdat de onderkant daarvan niet vlak is en de bevestiging schroeven niet op dezelfde hoogte liggen. Ook is het veruit het makkelijkst de stepper bevestiging schroeven met zelftappers in het plastic vast te zetten.

De optie die ik noemde was juist om de FPC op de tweede print te zetten.

Misschien dat we als test een paar printjes moeten laten maken. Wel denk ik dat de uiteindelijke keuze gemaakt moet worden als we he hele 3D gebeuren er om heen kennen. Ik vermoed bijvoorbeeld dat de tweede stepper niet op dezelfde hoogte moet dan de eerste, omdat beide trekdraden van de vleugels ook op verschillende hoogtes zitten.

Groet
Aiko

Bas,

Ja je hebt al heel wat van de ideeën weten te materialiseren. Fraai en snel.
Ik heb de Steppers in een proefserie met M2 boutje/moertje vastgezet, dat lukte wonderwel.

Ik heb de steppers wel met de heugel aan dezelfde kant, waarbij de buitenste seinstang dus naar de onderste motor gaat.
Dat omdat de beide seinstangen dicht bij elkaar zitten.
Is natuurlijk wel te verhelpen met een knik/verzet in één of beide seinstangen maar liever niet.

De FPC-connectors zou ik inderdaad ofwel op de processorprint dan wel op de stepperprint zetten.
Dat laatste maakt de modulariteit wel hoger, zeker wanneer je daar de solderpads naast de FPC connector voorziet.
Dan is er keuze

Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 10 July 2025, 10:49:15 »
Ieder zijn disciplines, right?  ;)

Citaat
Ik heb de steppers wel met de heugel aan dezelfde kant, waarbij de buitenste seinstang dus naar de onderste motor gaat.
Dat ziet er prima uit. We hebben nog steeds niet echt een grote print. Dus vooralsnog moet het makkelijk passen allemaal.

Als ik een 2D tekening heb, van hoe precies de stappenmotoren komen te zitten met ook de gaten in jouw ontwerp. Dan kunnen we een eerste prototype maken voor de stepper print. We kunnen ook 2 van die stepper prints tijdelijk aan elkaar zetten. Die andere moet dan tijdelijk de decoder print voorstellen. Die is immers even groot in het ontwerp.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 10 July 2025, 11:13:37 »
Bas,

Ik zal een 2D tekening maken van de maten van de Steppers met aansluiting op het Schneider vleugelsein.
Die maten voor het Viessmann vleugelsein heeft Aiko wellicht al klaar liggen ?

Eric

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 10 July 2025, 12:26:32 »
Ik kan op dit moment niet precies de maten van mijn steppers vinden, maar ik heb mij (HP0/HP1) houder wel op printables staan: https://www.printables.com/model/607339-microsteppers-for-model-train-signals-version-1
Misschien dat Eric daar al wat mee kan.

Wat print betreft: hoe kleiner hoe beter. Hoe minder plaats het neemt, hoe makkelijker het geheel is in te bouwen. En nadat het geheel in de 3D houder zit, moeten we nog goed bij de schroefjes kunnen om de stel draden vast te zetten, alsmede een kleine pushbutton voor DCC adres instelling?

Vraag aan Bas: welke waarden voor de sense weerstanden en Vref heb je? Ik lees / meet daarover wat tegenstrijdige zaken. Misschien goed om op de testprint hier wat meetpunten te zetten.

Aiko

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 10 July 2025, 12:40:33 »
Aiko, ik ga er vanavond naar kijken :)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 10 July 2025, 17:36:07 »
Ik zat net nog even te denken dat vaak nog een Sperrsignal vlak voor het Ausfahrtsignal stond. We zouden erover na moeten denken of we die in dezelfde schacht willen integreren (waardoor we 3 A4988 nodig hebben …) of niet. Het alternatief is dat elk signaal zijn eigen decoder krijgt.

De Sperrsignalen die kant en klaar `(=Viessmann) te koop zijn, zijn nu niet precies het neusje van de zalm. Wienert (bouwpakket) is beter, maar niet meteen goedkoop. Zelfbouw zou mooi zijn (zoek in Youtube maar op de BBM: Berlin - Basel -Mailand).  ;D

Aiko

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 10 July 2025, 18:53:04 »
Vandaag bezig geweest met meten en tekenen.
Dit lijken de afmetingen van de ministeppers die ik heb liggen.

Deze met een stopper

En deze met een meenemer

Essentieel is natuurlijk hoe de seinstang geborgd word aan de heugel van de stepper.
Aiko en ik hebben een ontwerp met een meenemer met stelschroef of met imbus stelborgbout

Die meenemer moet evenwel op zijn plaats vertikaal mee kunnen bewegen en niet wegbewegen.
Ik heb eens gezocht naar een mogelijkheid om de seinstang direct aan de stepper de borgen zonder dat je een krimpring moet gebruiken.
Want eenmaal gekrompen (je kan er lastig bij) is verstellen ook erg lastig.

Al zoekende kwam ik borg/stop-ringen tegen van zachte kunststof die op vissnoeren worden gebruikt.
Die zijn dan bijna zelfstellend dan dacht ik.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 10 July 2025, 18:58:49 »
Ik zat net nog even te denken dat vaak nog een Sperrsignal vlak voor het Ausfahrtsignal stond. We zouden erover na moeten denken of we die in dezelfde schacht willen integreren (waardoor we 3 A4988 nodig hebben …) of niet. Het alternatief is dat elk signaal zijn eigen decoder krijgt.

De Sperrsignalen die kant en klaar `(=Viessmann) te koop zijn, zijn nu niet precies het neusje van de zalm. Wienert (bouwpakket) is beter, maar niet meteen goedkoop. Zelfbouw zou mooi zijn (zoek in Youtube maar op de BBM: Berlin - Basel -Mailand).  ;D

Aiko

Voor mij mag een Sperrsignal Sh0/Sh1 een aparte decoder krijgen.

Die zelfbouw MBB Sperrsignal Sh0/Sh1 seinen zijn fantastisch maar best wel een opgave als ik het goed zag.
https://www.youtube.com/watch?v=sWpIK3oXOkM

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 10 July 2025, 21:36:13 »
Hi Eric

Dank. We komen zo stapje voor stapje verder  :)

Ik begrijp niet helemaal goed waarom je die kunststof borgringen wilt gebruiken. Als je op de meenemer een klein gleufje maakt waarin de trekdraad moet liggen, en aan weerszijden van het schrijf je doe je achter de trekdraad een kleine verhoging, dan kan de trekdraad, nadat je hem heft vastgezet, toch geen kant meer op en gaat hij toch precies mee met de beweging van de stepper?

Groet, Aiko

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 11 July 2025, 11:58:50 »
Aiko,

Zeker waar van die meenemer.
Ik keek alleen naar alternatieven :)

Ik zal vandaag proberen de maten van de Viessmann versus de Schneider in kaart te brengen om het effect op de stepperprint qua positie te leren kennen

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 11 July 2025, 15:48:03 »
Maar nu eerst de meebrenger en haar maten (bij mij)

De borging ofwel met een imbus hexagon M2 borgboutje of een M2 schroefje.
Ik tendeer naar het eerste maar dan moet ik wel m2 draad tappen in de meebrenger.

Langsdoorsnede, dwarsdoorsnede tpv borger en de dwarsdoorsnede tpv de stepperheugel,

Nu maar eens in 3D in OpenScad zetten en 3D-printen.  ;D

Eric

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 11 July 2025, 16:12:43 »
Hi Eric

Leuk! Waarom moeilijk met een borgboutje en een schroefdraad in PLA tappen? Ik ben bang dat die kwalitatief minder wordt dan een klein zelftappertje.

Ik weet niet meer precies de maten van het schroefje wat ik heb gebruikt, maar ik vermoed eigenlijk dat ik daarvoor een 1,4 mm variant hen genomen. Ik heb die in een compleet assortiment besteld bij Ali.

Groet, Aiko