Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Uhlenbrock Intellibox 3 door Karst Drenth
Vandaag om 15:38:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49

Auteur Topic: Yet Another Servo Decoder  (gelezen 21083 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Yet Another Servo Decoder
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2025, 23:36:38 »
Hi Dennis

Dank  :)

Ik heb de datasheet van de EEPROM die ik in mijn ontwerpen er nog even bij gepakt, maar die benoemen 4 miljoen write-cycles, dus ben dan wel benieuwd of jij een veel oudere chip hebt gebruiks ;). In ieder geval verwacht ik niet dat je daar snel aan komt.

4 miljoen is wel heel veel. Maar gebruik jij een externe EEPROM? De EEPROM in normale microcontrollers heeft meestal een levensduur van 100.000 cycles.

Groet, Aiko

spock

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 16 June 2025, 00:14:04 »
Ter info, een 256kb EEPROM kost €1,00.

mvg spock

bask185

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 16 June 2025, 08:38:21 »
Nah, deze is goedkoper en het is een 'preferred extended' part bij jlc  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #33 Gepost op: 16 June 2025, 11:09:34 »
Mooi component, maar wel een beetje groot ;).

Ik heb inderdaad een losse I2c EEPROM gepland op mijn bordjes.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 02 July 2025, 21:58:33 »
Hi Karst (en anderen)

Nu de servo decoder klaar is (ik wil nog wel wat hardware varianten maken), ben momenteel aan het nadenken over een stepper aandrijving voor mijn micro steppers voor armseinpalen; zie bijdrage: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.0.

Natuurlijk kan ik daar de Mobatools library of zo iets voor gebruiken, maar ik zoek eigenlijk wat “eleganters”. Daarbij kwam ik de PCA 9685 tegen, en herinnerde ik mij dat jij die eerder had genoemd.
Komt me allemaal heel bekend voor ;) En lijkt verdacht veel op wat er in onze nieuwe YD8248 allemaal in te stellen is.

o.a. daarom gebruik ik voor de PWM generatie de PCA9685.

Voor zover ik begrijp doet de YD8248 wel servos, maar geen steppers. Terwijl de PCA 9685 ook (volgens mij) goed stepper signalen kan maken. Is er een reden dat de YD8248 geen steppers doet? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 02 July 2025, 22:20:51 »
De PCA9685 is niet geschikt voor de taak, wrong chip.  Je moet voor een stappenmotor een dedicated driver chip hebben. Zelf heb ik nog A4988 gebruikt, maar die maken hinderlijk hoge pitch geluidjes tijdens een microstep <- reden waarom je dedicated chip wilt. Je kan chatGpt vragen voor een andere die niet hinderlijk geluid maakt. Ze komen ook altijd op handige plug-in breakout boardjes, dus je hoeft alleen maar 2 strips aan female sockets te solderen en je plugt ze in.  En je kan nog SMD dingen er onder solderen als je ruimte mist.

Voor een stappenmotor moet je goed pulsjes klokken en tellen, dat is met een PCA niet te doen. Het is makkelijker om het direct met je uProcessor te doen. En zelfs als het kon, zou je alsnog iets van een buffer IC nodig hebben.

Ik was zelf ook bezig met een redesign voor nog een servo decoder. Deze heb ik dezelfde grootte gegeven als de spoel decoder zodat die compatibel is met dezelfde relais uitbreidingen voor unifrog en elektrofrog wissels. Maar zoals je kan zien op het schema, had ik toch een PCA gekozen. Ik kwam net een paar pinnen te kort, dan maar zo  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spock

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 02 July 2025, 23:19:12 »
Je kunt dan eens naar de tmc2209 kunnen kijken, maar er zijn er nog veel meer.

Mvg spock

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 03 July 2025, 08:55:39 »
Beste Bas en Spock

Dat ik tussen microcontroller en stepper motor nog een driver moet hebben, begrijp ik. Dat had ik waarschijnlijk duidelijker in mijn bericht moeten zetten. Dat de TMCs veel stiller zijn dan de A4988 weet ik ook; op youtube heb ik zelfs een filmpje daarover gezet (bij mijn lift).

Waar het mij omgaat, is de PWM generatie. Maar ik was even vergeten dat je goed moet pulsjes tellen, en dat kan (voor zover ik weet) de PCA 9685 niet.

Dank!
Aiko

spock

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 03 July 2025, 10:53:21 »
Hoi Aiko,

De PCA9685 is gemaakt om een pwm sgnaal te genereren, en dat doet tie nog goed ook (altijd meegenomen).
Het genereren van een puls voor een stappenmotor is een andere tak van sport.

Als je daar "iets" dieper in wilt duiken, is Klipper misschien iets voor je.
Klipper is software om een 3D-printer aan te sturen en de broncode staat op github. https://github.com/Klipper3d/klipper

mvg spock

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 19 July 2025, 13:54:31 »
Beste allen

Nu we weer thuis zijn van een 15 dagen treinreis door Zwitserland, is het tijd om verder te gaan met de decoders. Zoals eerder aangekondigd, heb ik voor de servo decoder een nieuwe en kleinere print gemaakt, ditmaal zonder relais maar met de AVR32DA48. Het schema is niet veel veranderd ten opzichte van het eerdere schema, dus die post ik hier niet opnieuw. Wel bleken er wat componenten opeens "extended" (=duurder) te zijn geworden, dus heb ik, waar mogelijk, die veranderd in "Basic" componenten. Als de print getest is en goed bevonden, zet ik het zoals gewoonlijk op OSHWLab en GitHub.

De kleinere opto-couplers / isolators die o.a. door Karst waren voorgesteld, heb ik (om niet te veel te veranderen) uiteindelijk toch niet op de print gezet. De afmetingen van deze print worden namelijk vooral bepaald door de connectoren, en niet door de componenten. Wel heb ik een derde servo uitgang toegevoegd, die ik straks kan gebruiken voor mijn Weinert Mein Gleis 1:9 DKW, waarvoor 3 servo's nodig zijn. Ook heb ik extra LEDs toegevoegd, die aangeven of ik een correct DCC en RS-Bus signaal ontvang.

Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 19 July 2025, 17:35:25 »
Omdat het overzichtelijker is de discussies over DCC servo decoders, en DCC stepper decoders weer uit elkaar te halen, ben ik voor wat betreft de stepper decoder weer teruggegaan naar het oorspronkelijke draadje daarover: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.msg3222552044#msg3222552044

Groet, Aiko

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #41 Gepost op: 28 July 2025, 10:38:02 »
Hi Karst (en anderen)

....maar ik zoek eigenlijk wat “eleganters”. Daarbij kwam ik de PCA 9685 tegen, en herinnerde ik mij dat jij die eerder had genoemd.
Voor zover ik begrijp doet de YD8248 wel servos, maar geen steppers. Terwijl de PCA 9685 ook (volgens mij) goed stepper signalen kan maken. Is er een reden dat de YD8248 geen steppers doet? Of zie ik iets over het hoofd?

ja... Ontbrekende ontwikkeltijd ;) En idd de PCA 9685 maakt geen stepper signalen. Dat laat ik een driver module doen. de PCA 9685 wordt dan gewoon als digitale uitgang gebruikt die de door de uC gegenereerde pulsen aan de stepper driver doorgeeft.

Grtzz,
Karst

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 12:09:36 »
Als een project is afgerond, heb ik de neiging om onmiddellijk verder te gaan met het volgende project. Voor de lezers op een forum zoals deze, kan daardoor de indruk ontstaan dat het project nog steeds loopt, en dat nabouw (mocht daar al behoefte aan zijn) beter nog even kan worden uitgesteld. Daarom hierbij toch maar even een "status update".

Hierboven, voor de volledigheid, een plaatje van de decoder voor 2 servo's. Een vergelijkbare foto heb ik al eens eerder geplaatst.

En op bovenstaand plaatje "het bewijs" dat deze decoder nu echt in gebruik is. Deze decoder stuurt een Tillig Elite wissel aan, alsmede een Roco DKW-15. Deze eigen decoder vervangt een "merk" decoder die ik al meer dan 10 jaar geleden heb gekocht, en waarbij ik me bleef ergeren aan het "gebrom", ook al staat de servo stil.

Ik heb (en dat was alweer in 2022) vijf van deze decoders bij JLCPCB als test laten maken. Sindsdien is de ontwikkeling van mijn baan verder gegaan en ben ik, voor het zichtbare gedeelte, overgegaan op het Weinert Mein Gleis systeem. Dat is (in mijn optiek) het mooiste systeem wat momenteel op de markt is, en meneer Weinert heeft daarbij ook goed nagedacht over hoe de servo aandrijvingen het makkelijkst kan worden gemonteerd. En als je weer eens een tijdje op je rug onder de baan heeft liggen prutsen, dan weet je hoe belangrijk dat soort details zijn die de montage vereenvoudigen. Ik heb daarom ook de verleiding weerstaan om zelf servo-houders te ontwikkelen (of beter: een van de vele ontwerpen die op het Internet te vinden zijn te kopiëren), en heb de Weinert Mein Antrieb ook gewoon maar gekocht.

De hardware van bovenstaande decoder is, zoals bij mij gebruikelijk, te vinden op OSHWLab: https://oshwlab.com/aikopras/support-lift-controller_copy_copy_copy_copy
En de software staat op GitHub: https://github.com/aikopras/AVR-Servo-2

Omdat de Weinert Mein Antrieb al een micro-switch voor de hartstuk polarisatie heeft, heb ik de relais op de "serie productie" servo decoder weggelaten. Verder heb ik (toch) een derde servo uitgang toegevoegd, omdat de Weinert slanke DKW (1:9) een derde servo gebruikt om een klein nokje te bedienen, die voor nog betrouwbaarder gebruik zorgt. Ook heb in de THT decoder vervangen door een SMD type, omdat je tegenwoordig bij JLCPCB met Custom Order Parts iedere component op de print kan laten zetten die je maar wilt. Verder heb ik wat extra LEDjes toegevoegd, en de grote 16-pins IDC connector weggelaten (ik weet nu immers wat ik wil  :))

Hierboven een foto van de productie servo. Zoals je kunt zien, is de print beduidend kleiner geworden.
Ook deze print  zal binnenkort op OSHWLab en GitHub te vinden zijn.

Groet, Aiko