Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:36:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:18:27
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 18:15:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:18:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
  

Auteur Topic: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen  (gelezen 2919 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2024, 13:46:27 »
Nou ja, Ben geeft zelf het antwoord al. Overigens heeft dat niks met een haak te maken. de oude Märklin koppelingen hebben een bolle beugel waardoor deze iets hoger is. De nieuwe versie heeft een platte beugel en past daarmee onder de standaard buffer hoogte. Overigens ook een leuk weetje, Märklin heeft daar jarenlang over moeten nadenken om het goed te krijgen. Echte slimmerikken daar in Göppingen.
Ook zo met het slanke kruiswissel (Engelsman) voor C-rail. Is jaaaren geleden al aangekondigd en wordt nog steeds uitgesteld. Ze krijgen het niet voor elkaar om iets werkend te krijgen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2024, 13:52:52 »
Bij de oude variant van Märklin waren de beugels iets omhoog gebogen (katterug) waardoor deze tegen de buffers aankwamen in de bochten.
Bij korte wagens (2assers zoals E en Gs) speelt dit geen rol aangezien de koppelingen in de bochten tussen de buffers blijven, bij 4assers en lange 2assers (Gbs, Kbs etc) gaat het dus mis.

Van Märklin is recentelijk een nieuwe variant uitgebracht waarvan de beugel lager is uitgevoerd.
Daar zou het probleem niet meer optreden, bij de meest recente modellen van Märklin schijnen de buffers op de juiste hoogte te zitten.

Märklin kortkoppelingen (oud en nieuw) en ook de Roco Universal koppelingen zijn compatibel met de standaardbeugelkoppeling.
Handig als je nog oude wagens zonder KK hebt.

Voor de volledigheid zijn er nog een paar koppelingen te melden:
Er zijn nog kortkoppelingen van Piko en Liliput. Deze zijn echter pas later ontwikkeld en (nog) niet zo wijd verbreid.
Verder heeft Piko nog starre kortkoppelingen alleen voor vaste stammen.
Deze kunnen niet automatisch worden gekoppeld en ontkoppeld en zijn dus niet geschikt om te rangeren.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2024, 14:42:56 »
Nog vollediger wordt het indien je vermeld dat Märklin ook starre koppelingen (stroomvoerend) heeft, evenals Symoba.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2024, 15:03:36 »
Ik kwam dit filmpje nog tegen.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2024, 15:12:35 »
Wat ik in de bijdragen over het ontkoppelen mis, is de mogelijkheid om te voorontkoppelen. Zijn er weinig mensen die daar gebruik van maken? Je ontkoppelrails op een strategische plek neerleggen, alvast ontkoppelen en dan nog even doorduwen tot de plek waar je de wagon wilt achterlaten. Kan in ieder geval met Profi en Roco kortkoppelingen (tweede generatie). Van de moderne koppelingen weet ik het niet.

Cor vraagt naar ervaringen: op mijn Rangierbahnhof ben ik er ook nog niet uit. Ik heb materieel met:
  • Roco kortkoppelingen (eerste generatie)
  • Roco kortkoppelingen met voorontkoppeling (tweede generatie)
  • beugelkoppelingen (diverse merken en modellen)
  • Fleischmann Profi-koppelingen
  • en, herinnert u zich deze nog: Fleischmann-haakkoppelingen
Voor rangeren vind ik die laatste erg prettig omdat ze licht aankoppelen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 23:03:20 door Ferdinand Bogman. Reden: typefouten »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2024, 15:15:11 »
Wat is het Roconummer van de tweede generatie? Ik heb nu het nummer 40396.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2024, 15:31:52 »
De koppeling die ik bedoel heeft nummer 40271.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2024, 15:41:26 »
Ok, deze schijnen niet zo goed te werken bij rangeren, volgens de filmpjes. Het nummer wat ik opschreef is van de Roco universeel.
Gezien het voorgaande nijg iks sterk om deze te gaan toepassen. (De in hoogte verstelbare)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8869
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Koppelingen
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2024, 16:26:27 »
Ik heb geen keuze gemaakt nog. Zoals al geschreven wil ik kunnen rangeren en rijden.
Bij Fremo wordt, juist vanwege het rangeren, met Fleischmann beugelkoppelingen gereden. Dat koppelt uitermate soepel. Zo soepel zelfs dat de aan te koppelen wagen niet in beweging komt bij het aankoppelen.
 Ontkoppelen kan met een pief tussen de rails of met een plat 'ovaaltje' aan een stokje. Makkelijk zelf te maken van wat messing plaat en staf.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Koppelingen
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2024, 16:29:18 »
Huup, Fleischmann beugel- of haakkoppelingen?

Voor rangeren vind ik die oudere Roco-kortkoppelingen ook ongeschikt, ze worden gebruikt om het reizigersmaterieel van de W.E.G. te kortkoppelen. Ook onhandig is dat je ze niet met een verticale beweging kunt ontkoppelen - de rangeerder op het Rbf gebruikt een gereedschapje zoals Wolter.

Ook heeft niet al mijn materieel NEM-schachten. Ik heb daarom bij sommige wagons aan elke zijde een andere koppeling zitten, meestal een beugel én een haak. Dan kunnen ze als koppelwagen dienen tussen materieel onderling of met locomotieven (die bij mij ook niet allemaal dezelfde koppeling hebben). Zo voorkom ik dat ik heel veel koppelingen moet vervangen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Koppelingen
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2024, 16:37:45 »
Ik heb in het verleden zelf een vergelijkend onderzoekje gedaan. De Roco Universeelkoppeling kwam uit de bus als de koppeling die het lichtst aankoppelt. Zelfs lichter dan Kadee. Voor het betere rangeerwerk ideaal. Het is geen echte kortkoppeling, dus je rijdt niet buffer aan buffer, maar veel scheelt het ook niet.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Scratchbuilt

  • Online Online
  • Berichten: 2175
Re: Koppelingen
« Reactie #26 Gepost op: 14 December 2024, 17:11:33 »
Ik heb alleen gebruikt materieel van verschillende bouwjaren. Meeste met NEM-schacht maar ook wel zonder. De meeste zijn ook beugelkoppelingen in diverse uitvoeringen. Sommige met een veertje er in wat het schier onmogelijk maakt de beugel met een stokje o.i.d. omhoog te drukken zodat je alsnog met beide handen de twee wagons uit elkaar moet wurgen. Ook de wat nieuwere Roco beugelkoppelingen krijg ik soms onmogelijk enigszins beschaafd ontkoppeld. Dat is een grote irritatiefactor. Dan heb ik ook wel wat met de Fleischmann Profi koppeling en die bevallen mij beter, nadeel is alleen dat dat alleen goed werkt als de koppelingen allemaal exact dezelfde hoogte hebben en dat is in onze modelwereld een utopie, NEM ten spijt. Ooit een partij Kadees weggegedaan omdat ik daar ook overal jeuk van kreeg; gepiel, gepruts. Koppelt niet als het wel moet en ontkoppelt wel als het niet moet.

Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet. Ik denk meer aan Brio en Lego. Tegen elkaar rollen en klik. Er zijn semi-hobbyisten die 3D geprinte stukjes plastic aanbieden. Maar dat is me te vaag, ik wil gewoon een 'echte' firma waar je 10, of 5, of 13 koppelingen kan bestellen en die een website heeft en die, onafhankelijk van de verjaardag van een kleinkind of tante, reageert op een zakelijk voorstel.

Dan zijn er nog de Alan Jackson Couplings of varianten met een paperclip. Dat is ook niks voor mij, te exotisch. Beter is het als de industrie met een oplossing zou komen die ons allemaal tevreden stelt, ook wat betreft het uiterlijk........ ook een utopie. Welke koppeling je ook kiest, het blijft aanklooien.

Albert
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 17:15:25 door Scratchbuilt »
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #27 Gepost op: 14 December 2024, 17:11:58 »
Bij Fremo wordt, juist vanwege het rangeren, met Fleischmann beugelkoppelingen gereden. Dat koppelt uitermate soepel. Zo soepel zelfs dat de aan te koppelen wagen niet in beweging komt bij het aankoppelen.
Ontkoppelen kan met een pief tussen de rails of met een plat 'ovaaltje' aan een stokje. Makkelijk zelf te maken van wat messing plaat en staf.

Ben vorige week bij de opbouw geweest van een Fremo rijdag. Daar hadden ze het ook over de Fleischmann. Echter hebben zij smalle modules, waardoor je gemakkelijk met een haakje de zaak los kunt maken. Dat handmatig losmaken is bij mijn toekomstige baan niet mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 17:19:01 door Cor--24 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22614
Re: Koppelingen
« Reactie #28 Gepost op: 14 December 2024, 17:16:27 »
Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet.

De magneetkoppelingen zijn er in de regel ook zonder draadjes en dan goedkoper. In ieder geval die van REE en Almrose.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8869
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Koppelingen
« Reactie #29 Gepost op: 14 December 2024, 17:18:05 »
Huup, Fleischmann beugel- of haakkoppelingen?


Beugel.

Cor, die koppelingen kunnen ook met een in de baan aangebrachte ontkoppelaar worden ontkoppelt.