Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen  (gelezen 2378 keer)

C-rails

  • Gast
Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
« Gepost op: 14 December 2024, 11:44:16 »
Ik heb gekeken naar de informatie, die vermeld is over koppelingen in de encyclopedie hier op het forum. Daar staan best wel de nodige soorten koppelingen en ik denk, dat de uitleg ook wel volledig is.

Ik heb nog geen vaste baan (verbouwing,enz.), maar ben wel het één en ander aan het verzamelen van rijdend materieel en getrokken materieel. Daar zit veel tweedehandsspul tussen en dus ook de nodige diverse soorten koppelingen.
Ik zal een keuze moeten maken welke koppelingen ik op mijn baan wil gaan gebruiken. Op mijn baan zal het nodige gerangeerd gaan worden en dus zal de samenstelling van treinen wisselen. Ik ga voor de baan geen bogen gebruiken, kleiner dan 425mm.

Om een goede keuze te maken ben ik erg benieuwd naar gebruikerservaringen van diverse koppelingen. Ik zou het fijn vinden, als jullie deze ervaringen zouden willen delen en dan bij voorkeur je pro's en contra's van eigen ervaringen, zodat ik een keuze kan maken welke in wil gaan gebruiken.
Het zal wel niet lukken, maar misschien proberen om geen discussies te starten en het te houden bij persoonlijke ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 13:10:57 door Cor--24. Reden: Aanpassen vraag »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2024, 11:56:21 »
Persoonlijk kies ik voor Profi wegens serieus kortkoppelen, prima verbinding en naar mijn mening het minst lelijk van de gangbare koppelingen. Belangrijkste nadeel is dat Profi alleen met enige kracht aankoppelt en dat maakt de koppeling minder geschikt voor rangeren.
Als rangeren belangrijk is dan beter het zijdezacht aankoppelen van de Roco Universal. Wel een net iets grotere koppelafstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2024, 12:12:46 »
Wil.je beugel- of kortkoppelingen, Cor?

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2024, 12:16:08 »
Ik heb geen keuze gemaakt nog. Zoals al geschreven wil ik kunnen rangeren en rijden.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2024, 12:27:12 »
Ik heb al mijn materieel omgezet naar Roco Universalkupplungen vanwege de bedrijfszekerheid. Omdat mijn materieel ook op beursbanen rijden heb ik toen besloten om dit te doen vanwege(eventuele) diefstal. Met de Roco Kurzkupplungsköpfe mit Vorentkupplung of de FLEISCHMANN-PROFI-Steckkupplung kunnen de wagens zo uit de stam genomen worden wat dus niet kan met de Universal kupplung.
Grt, Ronald.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2024, 12:29:08 »
Voor al het materieel wat ik heb, gebruik ik profi koppelingen. Ik heb jaren geleden van alles getest. Bij mij geen twijfel meer. Als de stam te zwaar wordt  (bijvoorbeeld 3 mtr lange stam 6-assige zelflossers peine salzgitter, of stam van 7 dubbeldekkers met verlichting), kan het voorkomen dat de stam in mijn klimspiraal breekt. Dan vervang ik de eerste paar wagens/rijtuigen door starre koppelingen. Die heb je in verschillende lengtes, dus kortkoppelen kan dan ook. Materieel er zo tussenuit kunnen pakken is een voordeel (als je niet op de beurs staat ;-)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 12:30:48 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2024, 12:33:39 »
Kunnen profi koppelingen automatisch ontkoppeld worden? (nodig bij rangeren)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: Koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2024, 12:36:15 »
Ben je wel gebonden aan vaste locaties, plus er ligt iets in de baan "wat er niet hoort".
(Dit is hopelijk geen begin van een discussie  ;) )

Andere opmerking: Wil je met hoogteverschillen in je baan gaan werken, bijvoorbeeld klimspiraal, zijn koppelingen waarbij je wagens verticaal zo uit de trein kunt trillen vaak niet handig.

Mijn baan zo veel mogelijk horizontaal. Ik gebruik de Profi-koppelingen ook. Minst lelijk, koppelen goed en makkelijk te ontkoppelen daar waar je wilt.
Paar treinstammen waar verder niet mee wordt gerangeerd zijn wel voorzien van kortkoppelingen, ik had ze toch en dan is het zonde van het geld ze te vervangen. Paar containerwagens van Acme voorzien van Universeel-koppelingen, die ontkoppelen lastiger. Reden om deze wagens van dit soort koppelingen te voorzien is de gebruikte maatvoering van Acme.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 12:40:46 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2024, 12:39:48 »
Daar heb je zeker een punt, maar dat is pas een punt als ik voor mijzelf helder heb, welke koppelingen in mijn situatie het 'handigste' zijn. Voor het ontkoppelen ga ik vast wel iets bedenken, wat minder opvalt in de baan.  8)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2024, 12:45:31 »
De meeste koppelingen zijn automatisch te ontkoppelen. Dat gebeurt door een "ding" in de baan waarmee je de naar beneden hangende piefjes van de koppeling omhoog drukt. Maar dat kan alleen op vaste locaties.

Je kunt ook denken aan Kadee koppelingen. Die worden ontkoppeld door een magneet die je bijna onzichtbaar in de baan kunt inbouwen.
Maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen, ze hebben zowel in langsrichting als dwarsrichting wat speling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2024, 12:57:11 »
Profi koppelingen + rangeren = No bueno

Profi koppelingen zijn erg goed voor tussen rijtuigen en tussen loc en rijtuigen.

Het nadeel van deze koppelingen is dat ze erg veel kracht nodig hebben (tov beugelkoppelingen) om aan te kunnen koppelen.
Als je dan een los wagonnetje wilt aankoppelen, dan moet je echt hard botsen.

Voor rangeren, heb je feitelijk 3 keuzes
Beugel
Kadee
Tensionlocks. (hornby)

Tensionlocks als zowel beugel koppelingen kunnen ook in flauwe bogen aankoppelen, die zijn vrij tollerant. Die koppelen wel.
Tensionlocks zijn iets meer lelijk dan beugelkoppelingen, maar ze koppelen wel korter. En zo groot zijn ze niet.
Beugelkoppelingen zijn minder geneigd los te laten dan tensionlocks. Tensionlocks hebben iets meer speling. Dat kan evt verholpen worden door zelf een betere haak te maken.
Als je gaat voor beugel koppelingen, zou ik kijken of die van marklin je bevallen. Dit omdat die met dat lipje voorontkoppeling hebben. In dat opzicht zijn die erg fijn voor rangeerwerk, alleen je wagon afstand is ietwat groot.
Kadees zijn kleiner en koppelen en ontkoppelen beter, maar die zijn veel minder tollerant. Dus die moeten echt goed gemonteerd worden.

Ik zou zelf zou niet die roco kortkoppelingen nemen. Ook die moeten best wel recht zitten en die zijn gevoelig voor oneffenheden. Ik heb zelf veel gereden met die marklin equivalent kortkoppelingen. Als je wilt dat je niet zonder ingrijpen feilloos kan aankoppelen en ook wilt dat ze spontaan ontkoppelen tijdens de rit, dan moet je deze kiezen.  Moet wel toevoegen dat Roco die ook in hoogte instelbare schachten hebben. Dus dat goed krijgen van die dingen, is dan wel te doen denk ik.

Die assymetrishe dingen van Roco, koppelen wel goed en zo, maar die gaan uiteindelijk stuk en ze zijn giga groot.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6685
Re: Koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2024, 13:23:30 »
Fleischmann Profi, niet mee te rangeren. het koppelt gewoonweg niet.


<a href="https://www.youtube.com/v/YMlecU-ozTo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YMlecU-ozTo</a>


Roco kortkoppeling, idem. Ook geen aanrader dus.


<a href="https://www.youtube.com/v/bnN4WOI6cYw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/bnN4WOI6cYw</a>


Roco Universeel: het beste resultaat.


<a href="https://www.youtube.com/v/e1KYQZgeL-0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/e1KYQZgeL-0</a>


Marklin standaard koppeling werkt ook prima maar alleen toe te passen op Marklin materieel i.v.m. buffer hoogte.


<a href="https://www.youtube.com/v/GaQ2l9hnCwk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/GaQ2l9hnCwk</a>


Gr, Ben.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: Koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2024, 13:28:55 »
Waarom is de bufferhoogte daarin een factor?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2024, 13:31:41 »
Mooie illustratieve filmpjes, Ben. Bedankt Zouden wat mij betreft, toegevoegd kunnen worden in de encyclopedie bij de koppelingen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 13:58:19 door Cor--24 »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6685
Re: Koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2024, 13:35:02 »
Marklin zet z'n buffers standaard iets hoger waardoor de koppeling er onderdoor kan in de bogen. Zet je een Marklin koppeling op niet-Marklin materieel dan gaat het verkeerd.

Links Marklin, rechts ander merk (in dit geval Artitec).




Overigens heeft Marklin nu een nieuwe versie die platter is waardoor dit probleem zich niet meer voordoet maar mijn filmpjes dateren uit 2019.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 13:40:29 door Ben »