Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Eric B
Vandaag om 06:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen  (gelezen 2899 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2024, 13:46:27 »
Nou ja, Ben geeft zelf het antwoord al. Overigens heeft dat niks met een haak te maken. de oude Märklin koppelingen hebben een bolle beugel waardoor deze iets hoger is. De nieuwe versie heeft een platte beugel en past daarmee onder de standaard buffer hoogte. Overigens ook een leuk weetje, Märklin heeft daar jarenlang over moeten nadenken om het goed te krijgen. Echte slimmerikken daar in Göppingen.
Ook zo met het slanke kruiswissel (Engelsman) voor C-rail. Is jaaaren geleden al aangekondigd en wordt nog steeds uitgesteld. Ze krijgen het niet voor elkaar om iets werkend te krijgen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2024, 13:52:52 »
Bij de oude variant van Märklin waren de beugels iets omhoog gebogen (katterug) waardoor deze tegen de buffers aankwamen in de bochten.
Bij korte wagens (2assers zoals E en Gs) speelt dit geen rol aangezien de koppelingen in de bochten tussen de buffers blijven, bij 4assers en lange 2assers (Gbs, Kbs etc) gaat het dus mis.

Van Märklin is recentelijk een nieuwe variant uitgebracht waarvan de beugel lager is uitgevoerd.
Daar zou het probleem niet meer optreden, bij de meest recente modellen van Märklin schijnen de buffers op de juiste hoogte te zitten.

Märklin kortkoppelingen (oud en nieuw) en ook de Roco Universal koppelingen zijn compatibel met de standaardbeugelkoppeling.
Handig als je nog oude wagens zonder KK hebt.

Voor de volledigheid zijn er nog een paar koppelingen te melden:
Er zijn nog kortkoppelingen van Piko en Liliput. Deze zijn echter pas later ontwikkeld en (nog) niet zo wijd verbreid.
Verder heeft Piko nog starre kortkoppelingen alleen voor vaste stammen.
Deze kunnen niet automatisch worden gekoppeld en ontkoppeld en zijn dus niet geschikt om te rangeren.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2024, 14:42:56 »
Nog vollediger wordt het indien je vermeld dat Märklin ook starre koppelingen (stroomvoerend) heeft, evenals Symoba.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2024, 15:03:36 »
Ik kwam dit filmpje nog tegen.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2024, 15:12:35 »
Wat ik in de bijdragen over het ontkoppelen mis, is de mogelijkheid om te voorontkoppelen. Zijn er weinig mensen die daar gebruik van maken? Je ontkoppelrails op een strategische plek neerleggen, alvast ontkoppelen en dan nog even doorduwen tot de plek waar je de wagon wilt achterlaten. Kan in ieder geval met Profi en Roco kortkoppelingen (tweede generatie). Van de moderne koppelingen weet ik het niet.

Cor vraagt naar ervaringen: op mijn Rangierbahnhof ben ik er ook nog niet uit. Ik heb materieel met:
  • Roco kortkoppelingen (eerste generatie)
  • Roco kortkoppelingen met voorontkoppeling (tweede generatie)
  • beugelkoppelingen (diverse merken en modellen)
  • Fleischmann Profi-koppelingen
  • en, herinnert u zich deze nog: Fleischmann-haakkoppelingen
Voor rangeren vind ik die laatste erg prettig omdat ze licht aankoppelen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 23:03:20 door Ferdinand Bogman. Reden: typefouten »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2024, 15:15:11 »
Wat is het Roconummer van de tweede generatie? Ik heb nu het nummer 40396.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2024, 15:31:52 »
De koppeling die ik bedoel heeft nummer 40271.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2024, 15:41:26 »
Ok, deze schijnen niet zo goed te werken bij rangeren, volgens de filmpjes. Het nummer wat ik opschreef is van de Roco universeel.
Gezien het voorgaande nijg iks sterk om deze te gaan toepassen. (De in hoogte verstelbare)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Koppelingen
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2024, 16:26:27 »
Ik heb geen keuze gemaakt nog. Zoals al geschreven wil ik kunnen rangeren en rijden.
Bij Fremo wordt, juist vanwege het rangeren, met Fleischmann beugelkoppelingen gereden. Dat koppelt uitermate soepel. Zo soepel zelfs dat de aan te koppelen wagen niet in beweging komt bij het aankoppelen.
 Ontkoppelen kan met een pief tussen de rails of met een plat 'ovaaltje' aan een stokje. Makkelijk zelf te maken van wat messing plaat en staf.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
  • Klaar voor vertrek
Re: Koppelingen
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2024, 16:29:18 »
Huup, Fleischmann beugel- of haakkoppelingen?

Voor rangeren vind ik die oudere Roco-kortkoppelingen ook ongeschikt, ze worden gebruikt om het reizigersmaterieel van de W.E.G. te kortkoppelen. Ook onhandig is dat je ze niet met een verticale beweging kunt ontkoppelen - de rangeerder op het Rbf gebruikt een gereedschapje zoals Wolter.

Ook heeft niet al mijn materieel NEM-schachten. Ik heb daarom bij sommige wagons aan elke zijde een andere koppeling zitten, meestal een beugel én een haak. Dan kunnen ze als koppelwagen dienen tussen materieel onderling of met locomotieven (die bij mij ook niet allemaal dezelfde koppeling hebben). Zo voorkom ik dat ik heel veel koppelingen moet vervangen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Koppelingen
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2024, 16:37:45 »
Ik heb in het verleden zelf een vergelijkend onderzoekje gedaan. De Roco Universeelkoppeling kwam uit de bus als de koppeling die het lichtst aankoppelt. Zelfs lichter dan Kadee. Voor het betere rangeerwerk ideaal. Het is geen echte kortkoppeling, dus je rijdt niet buffer aan buffer, maar veel scheelt het ook niet.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2174
Re: Koppelingen
« Reactie #26 Gepost op: 14 December 2024, 17:11:33 »
Ik heb alleen gebruikt materieel van verschillende bouwjaren. Meeste met NEM-schacht maar ook wel zonder. De meeste zijn ook beugelkoppelingen in diverse uitvoeringen. Sommige met een veertje er in wat het schier onmogelijk maakt de beugel met een stokje o.i.d. omhoog te drukken zodat je alsnog met beide handen de twee wagons uit elkaar moet wurgen. Ook de wat nieuwere Roco beugelkoppelingen krijg ik soms onmogelijk enigszins beschaafd ontkoppeld. Dat is een grote irritatiefactor. Dan heb ik ook wel wat met de Fleischmann Profi koppeling en die bevallen mij beter, nadeel is alleen dat dat alleen goed werkt als de koppelingen allemaal exact dezelfde hoogte hebben en dat is in onze modelwereld een utopie, NEM ten spijt. Ooit een partij Kadees weggegedaan omdat ik daar ook overal jeuk van kreeg; gepiel, gepruts. Koppelt niet als het wel moet en ontkoppelt wel als het niet moet.

Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet. Ik denk meer aan Brio en Lego. Tegen elkaar rollen en klik. Er zijn semi-hobbyisten die 3D geprinte stukjes plastic aanbieden. Maar dat is me te vaag, ik wil gewoon een 'echte' firma waar je 10, of 5, of 13 koppelingen kan bestellen en die een website heeft en die, onafhankelijk van de verjaardag van een kleinkind of tante, reageert op een zakelijk voorstel.

Dan zijn er nog de Alan Jackson Couplings of varianten met een paperclip. Dat is ook niks voor mij, te exotisch. Beter is het als de industrie met een oplossing zou komen die ons allemaal tevreden stelt, ook wat betreft het uiterlijk........ ook een utopie. Welke koppeling je ook kiest, het blijft aanklooien.

Albert
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 17:15:25 door Scratchbuilt »
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #27 Gepost op: 14 December 2024, 17:11:58 »
Bij Fremo wordt, juist vanwege het rangeren, met Fleischmann beugelkoppelingen gereden. Dat koppelt uitermate soepel. Zo soepel zelfs dat de aan te koppelen wagen niet in beweging komt bij het aankoppelen.
Ontkoppelen kan met een pief tussen de rails of met een plat 'ovaaltje' aan een stokje. Makkelijk zelf te maken van wat messing plaat en staf.

Ben vorige week bij de opbouw geweest van een Fremo rijdag. Daar hadden ze het ook over de Fleischmann. Echter hebben zij smalle modules, waardoor je gemakkelijk met een haakje de zaak los kunt maken. Dat handmatig losmaken is bij mijn toekomstige baan niet mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 17:19:01 door Cor--24 »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22612
Re: Koppelingen
« Reactie #28 Gepost op: 14 December 2024, 17:16:27 »
Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet.

De magneetkoppelingen zijn er in de regel ook zonder draadjes en dan goedkoper. In ieder geval die van REE en Almrose.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Koppelingen
« Reactie #29 Gepost op: 14 December 2024, 17:18:05 »
Huup, Fleischmann beugel- of haakkoppelingen?


Beugel.

Cor, die koppelingen kunnen ook met een in de baan aangebrachte ontkoppelaar worden ontkoppelt.