Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:10:25
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Freddy
Vandaag om 11:07:49
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 10:49:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:27:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:11:20
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 5041 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #30 Gepost op: 18 December 2024, 10:37:16 »
Mooi, mooi, mooi, dan is het stellen van een Plan D 9-ramer 2e klas dus in de jaren '70 wel heel goed denkbaar als NS een extra rijtuig stelde in een D-trein.  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #31 Gepost op: 18 December 2024, 10:42:14 »
Huh,

Dat stond letterlijk in de tekst die 1200Blauw quootte:
Citaat
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau.

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #32 Gepost op: 18 December 2024, 11:47:13 »
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc

En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
Zelfs Gruppe 54 maakte deel uit van die pool.....

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
  • Duitsland TP III/IV
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #33 Gepost op: 18 December 2024, 12:00:05 »
Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 53 Bauart  ab 1952, 26,4 mtr. Lang.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzugwagen#m-Wagen
Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #34 Gepost op: 18 December 2024, 14:45:34 »
Citaat
En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
De pool bestond uit wagens van het type Bcm 243, tijdperk 3 aanduiding Bcümg 62, bouwjaar vanaf 1962. Alle vanuit Köln Deutzerfeld beheerd. Midden jaren 70 allemaal voorzien van een koelkast. Toen de Bcm 243 in 1979-1981 werden omgebouwd naar Bcmh 246 is ook de pool meegenomen. Niet alle Bcm 243 zijn omgebouwd dus die kwamen na die tijd nog steeds voor in de pool of als aanvullend gehuurde rijtuigen bij hoge vraag.

Overigens vond ik nog dat de ingezette wagens compleet uit de serie kwamen die in 1968 t/m 1972 is gebouwd. Nieuwe of bijna nieuwe wagens dus bij het begin van de pool.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 15:03:23 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #35 Gepost op: 23 December 2024, 21:28:26 »
Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.

Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein? Ik heb zo'n achtramer van Roco op de kop getikt en het zou me mooi uitkomen als die in de Harz Express mee kon. Dan moet ik als laatste nog die DR Bme zien te vinden, maar daar heb ik goede hoop op.
Dat CIWL-rijtuig komt natuurlijk volgende maand, met de nieuwe aankondigingen van ACME èn LS Models. (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #36 Gepost op: 23 December 2024, 21:31:28 »
Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein?

Kijk voor de aardigheid eens naar het RIC-teken...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #37 Gepost op: 23 December 2024, 21:38:31 »
Precies: dat staat er niet op. Dat is dus niet omdat het een oudere uitgave betreft en Roco er nog niet zo secuur op was, maar je zegt dat die ook echt niet de grens over gingen?
Jouw Herr Apfelstrudel of hoe die ook heette maakte geen grapje destijds?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #38 Gepost op: 23 December 2024, 21:47:59 »
Dat zegt genoeg. Was echt alleen binnenland. Het verhaal van die Booskever die in Rheine het perron opreed zwerft hier ook nog ergens rond geloof ik...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.