Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 6186 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #30 Gepost op: 18 December 2024, 10:37:16 »
Mooi, mooi, mooi, dan is het stellen van een Plan D 9-ramer 2e klas dus in de jaren '70 wel heel goed denkbaar als NS een extra rijtuig stelde in een D-trein.  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #31 Gepost op: 18 December 2024, 10:42:14 »
Huh,

Dat stond letterlijk in de tekst die 1200Blauw quootte:
Citaat
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau.

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #32 Gepost op: 18 December 2024, 11:47:13 »
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc

En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
Zelfs Gruppe 54 maakte deel uit van die pool.....

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #33 Gepost op: 18 December 2024, 12:00:05 »
Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 53 Bauart  ab 1952, 26,4 mtr. Lang.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzugwagen#m-Wagen
Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #34 Gepost op: 18 December 2024, 14:45:34 »
Citaat
En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
De pool bestond uit wagens van het type Bcm 243, tijdperk 3 aanduiding Bcümg 62, bouwjaar vanaf 1962. Alle vanuit Köln Deutzerfeld beheerd. Midden jaren 70 allemaal voorzien van een koelkast. Toen de Bcm 243 in 1979-1981 werden omgebouwd naar Bcmh 246 is ook de pool meegenomen. Niet alle Bcm 243 zijn omgebouwd dus die kwamen na die tijd nog steeds voor in de pool of als aanvullend gehuurde rijtuigen bij hoge vraag.

Overigens vond ik nog dat de ingezette wagens compleet uit de serie kwamen die in 1968 t/m 1972 is gebouwd. Nieuwe of bijna nieuwe wagens dus bij het begin van de pool.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 15:03:23 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #35 Gepost op: 23 December 2024, 21:28:26 »
Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.

Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein? Ik heb zo'n achtramer van Roco op de kop getikt en het zou me mooi uitkomen als die in de Harz Express mee kon. Dan moet ik als laatste nog die DR Bme zien te vinden, maar daar heb ik goede hoop op.
Dat CIWL-rijtuig komt natuurlijk volgende maand, met de nieuwe aankondigingen van ACME èn LS Models. (y)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #36 Gepost op: 23 December 2024, 21:31:28 »
Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein?

Kijk voor de aardigheid eens naar het RIC-teken...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #37 Gepost op: 23 December 2024, 21:38:31 »
Precies: dat staat er niet op. Dat is dus niet omdat het een oudere uitgave betreft en Roco er nog niet zo secuur op was, maar je zegt dat die ook echt niet de grens over gingen?
Jouw Herr Apfelstrudel of hoe die ook heette maakte geen grapje destijds?

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #38 Gepost op: 23 December 2024, 21:47:59 »
Dat zegt genoeg. Was echt alleen binnenland. Het verhaal van die Booskever die in Rheine het perron opreed zwerft hier ook nog ergens rond geloof ik...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.