Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 15:02:11
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 14:43:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 14:33:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:23:10
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 14:12:55
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Overet
Vandaag om 13:27:46
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 4769 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Harz Express D2240 1974 zomer
« Gepost op: 06 December 2024, 10:56:28 »
De versie van deze trein voor de zomer volgt nu. Waarschijnlijk is de vraag groter dus rijden er twee Silberlingen mee (1 facultatief). Omdat deze voor de NS meerspanningsrijtuigen moeten zijn, zijn het Bn 723. Deze hebben echter geen stoomverwarming meer dus zouden in de winter niet door de 220 kunnen worden verwarmd. Ook is de volgorde van de DB rijtuigen omgegooid

Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.

De rest van de wagens zat al in de winter variant. Voor de restauratie geldt wat in het winter draadje is geschreven



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 11 December 2024, 15:34:52 door Falkenberg »

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2024, 12:18:44 »
leuk treintje weer Dirkjan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2024, 19:10:29 »
Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.
Zo uit het hoofd, zonder het model van de 719 gezien te hebben: kenmerkend voor de eerste generatie Silberlingen (703, 719, 738) was een donkergrijs dak. Latere generaties waaronder de 723 hadden een zilvergrijs dak.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2024, 21:51:27 »
Nee, de behandeling van het dak verschilde niet over de series heen. Alleen fabrikanten en AW’s hadden wel verschillende mixen van de bitumenlaag voor op het dak. Dat maakt de kleur zo slecht te vatten. Zilvergrijs heeft er nooit op gezeten, mat door de bitumen was de basis en de zon, ouderdom en vervuiling deden de rest.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8951
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2024, 23:33:11 »
Ook een mooie samenstelling.

Gr. Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2024, 20:10:34 »
Dankjewel weer voor deze mooie samenstelling. Ik heb wel een paar vragen:
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2024, 20:15:57 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2024, 20:47:37 »
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?

Dat vroeg ik mij ook al af...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2024, 21:01:57 »
Citaat
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
typo, want bij de winter zijn ze precies omgekeerd
Citaat
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan. In HvH zouden ze dan ook eerder een Plan N uit Leidschendam hebben gehaald. In Hannover hebben ze natuurlijk alleen Silberlinge im Angebot

Citaat
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
Zie mijn uitleg in de winterversie

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2024, 21:42:28 »
Dank voor je antwoorden Dirkjan. Ik begrijp het antwoord op de eerste vraag niet. Waar zit de typo 'm in?

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2024, 15:09:16 »
In ieder geval een typo in de lengte vd DR rijtuigen. 303mm ipv +/- 281  :police:
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2024, 15:53:10 »
In de omschrijving van rijtuig 172 staat wel AB, maar het plaatje laat een B zien.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2024, 16:13:55 »
Dirkjan heeft inmiddels zijn plaat tekstueel aangepast, maar het rijtuig zelf niet. Op zich geen probleem. Ik snap nu wel wat de bedoeling is. Hartelijk dank!

EDIT: Nu klopt het helemaal met elkaar (y)
« Laatst bewerkt op: 11 December 2024, 16:15:37 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2024, 22:43:24 »
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan.

Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2024, 08:37:10 »
Maar werden de Plan D’s in hun laatste jaren ook nog als versterkings- of vervangingsrijtuig in de D-treinen ingezet?

Voor de Hoek-Warszawa Express was er in ‘74 ook een facultatief B-rijtuig dat zowel door de PKP als door NS gesteld kon worden. NS maakte in die jaren echter ook gebruik van een pool DB-rijtuigen. Daarvan zouden er ook standaard een aantal in Hoek van Holland staan. Is het daarmee niet logischer dat als NS een facultatief rijtuig in een D-trein inzette, dat dit een DB rijtuig was?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 08:38:57 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2024, 11:16:20 »
Tot de zomerdienst 1976 reden in elk geval de Plan D's in de (veel besproken) buurlandtreinen 2244 en 2247. Volgens mij waren ze tot het laatst te zien (als versterking) in de door Plan K en N gedomineerde (buurland)treinen Gvc - Rtd - Vl (- Köln Hbf). Ik weet niet of ze mee de grens over gingen naar Köln.

Op 14 juni 1975 reden in de Harz Expres (D2241) twee Plan D's mee (en een Silberling). Bron: de bekende foto van Dhr. Ankersmit in het station van Vlaardingen West. 

Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.