Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 5332 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2024, 11:52:01 »
Deze foto heb ik al eerder eens laten zien:



Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2024, 11:59:14 »
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     

Ik hoop dat je gelijk hebt, Frank! Het lijkt me wel leuk om in mijn HWE zo nu en dan een Plan D mee te laten lopen. Dus hopelijk is er iemand die Franks gedachte kan bevestigen of juist kan ontkrachten?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2024, 12:13:26 »
Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Dat betreft de 2244/2247 waar ze als stam inzaten. De facultatieve Bm in de 2240/2247 is een andere omloop. Als Frank er een plan D in heeft zien rijden is dat heel goed mogelijk. Ik zou een Plan N eerder verwachten omdat die net aangepast waren, niet allemaal in de Keulen nodig waren en vlak bij HvH op voorraad stonden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2024, 14:09:23 »
Mooi hoe we hier samen tot de juiste historie proberen te komen. (y)
Ik moet het enkel hebben van wat bescheiden en gefragmenteerde documentatie, maar ik zal proberen een nuttige bijdrage te leveren.

Ik heb hier een paar bladzijden Op de Rails uit 1973 nr.7 (helaas geen 1974) liggen, met de materieelomloop van 1973-'74. Die zegt:
"Het versterkingsmaterieel bestaat deze zomer uit [...] 8 A3B5 en 6 B9 voor Twente [...]".

Dat lijkt me duidelijk: 8x Plan K en 6x Plan D voor de Twentelijn. Daarmee is mij alleen niet duidelijk in welke treinen die worden ingezet en of met versterking ook inzet in de 2240/2241 wordt bedoeld. Mij lijkt dat dit voor de binnenlandse inzet bedoeld is, aangezien het pas verderop over "internationaal" gaat.

Even verderop staat nog, ook interessant in dit kader denk ik:
"De internationale dienst brengt de 14 NS/DB Bc's in dezelfde relaties als vorig jaar plus weer 10 voor treinen van het reisbureauverkeer. Deze „ pool " van in totaal 25 rijtuigen heeft onderhoud in Leidschendam."

Ik weet niet helemaal hoe dit te interpreteren (zijn die 14 Bc's nu inclusief de Plan N's of is het 14 Plan N's en 11 DB Bc's - totaal 25?) en mij is ook niet helemaal duidelijk wat "dezelfde relaties als vorig jaar" inhoudt.

Bovendien vind ik in het verhaal over "internationaal" geen Plan D's terug, anders dan de beide WRD's die niet zijn omgebouwd tot stuurstand:
"slechts 2 zijn er nog nodig voor D 1511/10 Hoek—Hannover v.v. e n D217/6 Hoek—Keulen."

Van Op de Rails 1976-8 heb ik ook een paar pagina's over de "Materieel- en locomotiefomloop van NS in de zomerdienst van 1975 (2)". Daarin staat het volgende:
"[...] de verminderde inzet van onze plan D-rijtuigen te worden genoemd. Zoals bekend mag worden verondersteld zijn de B's van de serie 28-40 101 na de terzijdestelling (later afvoer) van de 118 en 121 allemaal verdwenen. Van dit materieeltype zijn nog 11 A-rijtuigen (serie 18-40 101) en 27 B's (20-40 101) in de omloop opgenomen.
[...]
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau."


Hiermee hebben we dus nog geen uitsluitsel over hoe het precies zat, maar wel een situatie vòòr en nà 1974. Daaruit valt denk ik wel het eea af te leiden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2024, 17:28:55 »
Misschien is er iets te vinden in deze bulletins:

https://nvbs.com/informatie/hov-railnieuws/
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2024, 21:13:58 »
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2024, 23:21:00 »
https://www.railwiki.nl/index.php/D_-_Rijtuigen_Plan_D

Ik lees hier dat Plan D tot 1976 reed van/naar Bad Harzburg.
Verder meen ik mij te herinneren (maar die herinneringen kunnen onjuist zijn, dus geen garantie) dat ik zomer 1974 daarin terug ben gekomen vanaf Hannover.

Groet, Aiko

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2024, 07:37:59 »
Voor de tweede keer, dat beschrijft de omloop 2244/2247 met de stalen D, 1 A en 4B plan D. Dat zegt niets over de inzet als facultatieve wagen in een andere omloop voor als het druk is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2024, 11:23:37 »
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

Nou dan gaan we dat gewoon doen met die Plan D! Hartelijk dank heer Poes en Falkenberg 👍👍

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2024, 11:36:53 »
Sluit ik me bij aan! Dank voor de bijdrage heren (y)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2024, 16:45:53 »
Ik heb een foto* gevonden in één van de jaren tachtig boeken van Schuyt. Rotterdam CS, februari 1978. Fotobeschrijving: buurlandtrein uit Keulen, maar op de klok is het 09:30 uur en dus gaat het hoogstwaarschijnlijk om binnenlandse trein 1524 Venlo-Den Haag CS. De geheel blauwe trein bestaat uit loc 1116 + Plan K + Plan D (B) + Stalen D (vierdeurs) + Plan K + Plan N + Plan K + ?**.

*Die ik niet plaats om het © te respecteren.

**Daarna volgt nog een Plan K of D en misschien nog wel meer, maar een vervelende Hekking-Plan V die óók op de foto wil, onttrekt de rest van deze buitengewone interessante trein aan het oog.
   
« Laatst bewerkt op: 13 December 2024, 16:47:34 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2024, 18:13:12 »
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.     
De deelname in de ligwagenpool begon in augustus 1971. Toen waren alle NS-ligwagens (plan N), om die reden, ook al teruggetrokken. De DB had speciaal nieuwe ligrijtuigen aangeschaft.
(Bron: OdR 1971)
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2024, 20:03:03 »
En dat ging toen nog om alleen ligrijtuigen?

Is ook met zekerheid te zeggen  vanaf wanneer NS deelnam aan de pool ZITrijtuigen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #28 Gepost op: 17 December 2024, 23:37:03 »
Weet ik niet, dit ging alleen over de ligrijtuigen. Aan de kant van NS dus plan N.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #29 Gepost op: 18 December 2024, 07:30:17 »
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc