Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Paul1969
Vandaag om 14:26:21
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tothebeach
Vandaag om 14:26:08
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 4560 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #30 Gepost op: 18 December 2024, 10:37:16 »
Mooi, mooi, mooi, dan is het stellen van een Plan D 9-ramer 2e klas dus in de jaren '70 wel heel goed denkbaar als NS een extra rijtuig stelde in een D-trein.  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #31 Gepost op: 18 December 2024, 10:42:14 »
Huh,

Dat stond letterlijk in de tekst die 1200Blauw quootte:
Citaat
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau.

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #32 Gepost op: 18 December 2024, 11:47:13 »
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc

En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
Zelfs Gruppe 54 maakte deel uit van die pool.....

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2787
  • Duitsland TP III/IV
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #33 Gepost op: 18 December 2024, 12:00:05 »
Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 53 Bauart  ab 1952, 26,4 mtr. Lang.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzugwagen#m-Wagen
Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #34 Gepost op: 18 December 2024, 14:45:34 »
Citaat
En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
De pool bestond uit wagens van het type Bcm 243, tijdperk 3 aanduiding Bcümg 62, bouwjaar vanaf 1962. Alle vanuit Köln Deutzerfeld beheerd. Midden jaren 70 allemaal voorzien van een koelkast. Toen de Bcm 243 in 1979-1981 werden omgebouwd naar Bcmh 246 is ook de pool meegenomen. Niet alle Bcm 243 zijn omgebouwd dus die kwamen na die tijd nog steeds voor in de pool of als aanvullend gehuurde rijtuigen bij hoge vraag.

Overigens vond ik nog dat de ingezette wagens compleet uit de serie kwamen die in 1968 t/m 1972 is gebouwd. Nieuwe of bijna nieuwe wagens dus bij het begin van de pool.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 15:03:23 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #35 Gepost op: 23 December 2024, 21:28:26 »
Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.

Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein? Ik heb zo'n achtramer van Roco op de kop getikt en het zou me mooi uitkomen als die in de Harz Express mee kon. Dan moet ik als laatste nog die DR Bme zien te vinden, maar daar heb ik goede hoop op.
Dat CIWL-rijtuig komt natuurlijk volgende maand, met de nieuwe aankondigingen van ACME èn LS Models. (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #36 Gepost op: 23 December 2024, 21:31:28 »
Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein?

Kijk voor de aardigheid eens naar het RIC-teken...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #37 Gepost op: 23 December 2024, 21:38:31 »
Precies: dat staat er niet op. Dat is dus niet omdat het een oudere uitgave betreft en Roco er nog niet zo secuur op was, maar je zegt dat die ook echt niet de grens over gingen?
Jouw Herr Apfelstrudel of hoe die ook heette maakte geen grapje destijds?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #38 Gepost op: 23 December 2024, 21:47:59 »
Dat zegt genoeg. Was echt alleen binnenland. Het verhaal van die Booskever die in Rheine het perron opreed zwerft hier ook nog ergens rond geloof ik...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.