Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 23:36:38
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Wies
Vandaag om 23:20:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
Vandaag om 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 4545 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2024, 11:52:01 »
Deze foto heb ik al eerder eens laten zien:



Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2024, 11:59:14 »
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     

Ik hoop dat je gelijk hebt, Frank! Het lijkt me wel leuk om in mijn HWE zo nu en dan een Plan D mee te laten lopen. Dus hopelijk is er iemand die Franks gedachte kan bevestigen of juist kan ontkrachten?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2024, 12:13:26 »
Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Dat betreft de 2244/2247 waar ze als stam inzaten. De facultatieve Bm in de 2240/2247 is een andere omloop. Als Frank er een plan D in heeft zien rijden is dat heel goed mogelijk. Ik zou een Plan N eerder verwachten omdat die net aangepast waren, niet allemaal in de Keulen nodig waren en vlak bij HvH op voorraad stonden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2024, 14:09:23 »
Mooi hoe we hier samen tot de juiste historie proberen te komen. (y)
Ik moet het enkel hebben van wat bescheiden en gefragmenteerde documentatie, maar ik zal proberen een nuttige bijdrage te leveren.

Ik heb hier een paar bladzijden Op de Rails uit 1973 nr.7 (helaas geen 1974) liggen, met de materieelomloop van 1973-'74. Die zegt:
"Het versterkingsmaterieel bestaat deze zomer uit [...] 8 A3B5 en 6 B9 voor Twente [...]".

Dat lijkt me duidelijk: 8x Plan K en 6x Plan D voor de Twentelijn. Daarmee is mij alleen niet duidelijk in welke treinen die worden ingezet en of met versterking ook inzet in de 2240/2241 wordt bedoeld. Mij lijkt dat dit voor de binnenlandse inzet bedoeld is, aangezien het pas verderop over "internationaal" gaat.

Even verderop staat nog, ook interessant in dit kader denk ik:
"De internationale dienst brengt de 14 NS/DB Bc's in dezelfde relaties als vorig jaar plus weer 10 voor treinen van het reisbureauverkeer. Deze „ pool " van in totaal 25 rijtuigen heeft onderhoud in Leidschendam."

Ik weet niet helemaal hoe dit te interpreteren (zijn die 14 Bc's nu inclusief de Plan N's of is het 14 Plan N's en 11 DB Bc's - totaal 25?) en mij is ook niet helemaal duidelijk wat "dezelfde relaties als vorig jaar" inhoudt.

Bovendien vind ik in het verhaal over "internationaal" geen Plan D's terug, anders dan de beide WRD's die niet zijn omgebouwd tot stuurstand:
"slechts 2 zijn er nog nodig voor D 1511/10 Hoek—Hannover v.v. e n D217/6 Hoek—Keulen."

Van Op de Rails 1976-8 heb ik ook een paar pagina's over de "Materieel- en locomotiefomloop van NS in de zomerdienst van 1975 (2)". Daarin staat het volgende:
"[...] de verminderde inzet van onze plan D-rijtuigen te worden genoemd. Zoals bekend mag worden verondersteld zijn de B's van de serie 28-40 101 na de terzijdestelling (later afvoer) van de 118 en 121 allemaal verdwenen. Van dit materieeltype zijn nog 11 A-rijtuigen (serie 18-40 101) en 27 B's (20-40 101) in de omloop opgenomen.
[...]
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau."


Hiermee hebben we dus nog geen uitsluitsel over hoe het precies zat, maar wel een situatie vòòr en nà 1974. Daaruit valt denk ik wel het eea af te leiden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2024, 17:28:55 »
Misschien is er iets te vinden in deze bulletins:

https://nvbs.com/informatie/hov-railnieuws/
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2024, 21:13:58 »
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

AP3737

  • Online Online
  • Berichten: 269
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2024, 23:21:00 »
https://www.railwiki.nl/index.php/D_-_Rijtuigen_Plan_D

Ik lees hier dat Plan D tot 1976 reed van/naar Bad Harzburg.
Verder meen ik mij te herinneren (maar die herinneringen kunnen onjuist zijn, dus geen garantie) dat ik zomer 1974 daarin terug ben gekomen vanaf Hannover.

Groet, Aiko

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2024, 07:37:59 »
Voor de tweede keer, dat beschrijft de omloop 2244/2247 met de stalen D, 1 A en 4B plan D. Dat zegt niets over de inzet als facultatieve wagen in een andere omloop voor als het druk is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2024, 11:23:37 »
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

Nou dan gaan we dat gewoon doen met die Plan D! Hartelijk dank heer Poes en Falkenberg 👍👍

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2024, 11:36:53 »
Sluit ik me bij aan! Dank voor de bijdrage heren (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2024, 16:45:53 »
Ik heb een foto* gevonden in één van de jaren tachtig boeken van Schuyt. Rotterdam CS, februari 1978. Fotobeschrijving: buurlandtrein uit Keulen, maar op de klok is het 09:30 uur en dus gaat het hoogstwaarschijnlijk om binnenlandse trein 1524 Venlo-Den Haag CS. De geheel blauwe trein bestaat uit loc 1116 + Plan K + Plan D (B) + Stalen D (vierdeurs) + Plan K + Plan N + Plan K + ?**.

*Die ik niet plaats om het © te respecteren.

**Daarna volgt nog een Plan K of D en misschien nog wel meer, maar een vervelende Hekking-Plan V die óók op de foto wil, onttrekt de rest van deze buitengewone interessante trein aan het oog.
   
« Laatst bewerkt op: 13 December 2024, 16:47:34 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2024, 18:13:12 »
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.     
De deelname in de ligwagenpool begon in augustus 1971. Toen waren alle NS-ligwagens (plan N), om die reden, ook al teruggetrokken. De DB had speciaal nieuwe ligrijtuigen aangeschaft.
(Bron: OdR 1971)
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2024, 20:03:03 »
En dat ging toen nog om alleen ligrijtuigen?

Is ook met zekerheid te zeggen  vanaf wanneer NS deelnam aan de pool ZITrijtuigen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #28 Gepost op: 17 December 2024, 23:37:03 »
Weet ik niet, dit ging alleen over de ligrijtuigen. Aan de kant van NS dus plan N.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #29 Gepost op: 18 December 2024, 07:30:17 »
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc