Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:40:02
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:23:06
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:16:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:29:51
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 21:25:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:13:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 4993 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Harz Express D2240 1974 zomer
« Gepost op: 06 December 2024, 10:56:28 »
De versie van deze trein voor de zomer volgt nu. Waarschijnlijk is de vraag groter dus rijden er twee Silberlingen mee (1 facultatief). Omdat deze voor de NS meerspanningsrijtuigen moeten zijn, zijn het Bn 723. Deze hebben echter geen stoomverwarming meer dus zouden in de winter niet door de 220 kunnen worden verwarmd. Ook is de volgorde van de DB rijtuigen omgegooid

Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.

De rest van de wagens zat al in de winter variant. Voor de restauratie geldt wat in het winter draadje is geschreven



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 11 December 2024, 15:34:52 door Falkenberg »

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2024, 12:18:44 »
leuk treintje weer Dirkjan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2024, 19:10:29 »
Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.
Zo uit het hoofd, zonder het model van de 719 gezien te hebben: kenmerkend voor de eerste generatie Silberlingen (703, 719, 738) was een donkergrijs dak. Latere generaties waaronder de 723 hadden een zilvergrijs dak.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2024, 21:51:27 »
Nee, de behandeling van het dak verschilde niet over de series heen. Alleen fabrikanten en AW’s hadden wel verschillende mixen van de bitumenlaag voor op het dak. Dat maakt de kleur zo slecht te vatten. Zilvergrijs heeft er nooit op gezeten, mat door de bitumen was de basis en de zon, ouderdom en vervuiling deden de rest.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2024, 23:33:11 »
Ook een mooie samenstelling.

Gr. Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2024, 20:10:34 »
Dankjewel weer voor deze mooie samenstelling. Ik heb wel een paar vragen:
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2024, 20:15:57 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2024, 20:47:37 »
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?

Dat vroeg ik mij ook al af...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2024, 21:01:57 »
Citaat
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
typo, want bij de winter zijn ze precies omgekeerd
Citaat
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan. In HvH zouden ze dan ook eerder een Plan N uit Leidschendam hebben gehaald. In Hannover hebben ze natuurlijk alleen Silberlinge im Angebot

Citaat
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
Zie mijn uitleg in de winterversie

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2024, 21:42:28 »
Dank voor je antwoorden Dirkjan. Ik begrijp het antwoord op de eerste vraag niet. Waar zit de typo 'm in?

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2024, 15:09:16 »
In ieder geval een typo in de lengte vd DR rijtuigen. 303mm ipv +/- 281  :police:
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2024, 15:53:10 »
In de omschrijving van rijtuig 172 staat wel AB, maar het plaatje laat een B zien.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2024, 16:13:55 »
Dirkjan heeft inmiddels zijn plaat tekstueel aangepast, maar het rijtuig zelf niet. Op zich geen probleem. Ik snap nu wel wat de bedoeling is. Hartelijk dank!

EDIT: Nu klopt het helemaal met elkaar (y)
« Laatst bewerkt op: 11 December 2024, 16:15:37 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2024, 22:43:24 »
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan.

Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2024, 08:37:10 »
Maar werden de Plan D’s in hun laatste jaren ook nog als versterkings- of vervangingsrijtuig in de D-treinen ingezet?

Voor de Hoek-Warszawa Express was er in ‘74 ook een facultatief B-rijtuig dat zowel door de PKP als door NS gesteld kon worden. NS maakte in die jaren echter ook gebruik van een pool DB-rijtuigen. Daarvan zouden er ook standaard een aantal in Hoek van Holland staan. Is het daarmee niet logischer dat als NS een facultatief rijtuig in een D-trein inzette, dat dit een DB rijtuig was?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 08:38:57 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2024, 11:16:20 »
Tot de zomerdienst 1976 reden in elk geval de Plan D's in de (veel besproken) buurlandtreinen 2244 en 2247. Volgens mij waren ze tot het laatst te zien (als versterking) in de door Plan K en N gedomineerde (buurland)treinen Gvc - Rtd - Vl (- Köln Hbf). Ik weet niet of ze mee de grens over gingen naar Köln.

Op 14 juni 1975 reden in de Harz Expres (D2241) twee Plan D's mee (en een Silberling). Bron: de bekende foto van Dhr. Ankersmit in het station van Vlaardingen West. 

Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.