Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door spoorzeven
Vandaag om 11:14:04
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door Sven
Vandaag om 10:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 10:25:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 4775 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Harz Express D2240 1974 zomer
« Gepost op: 06 December 2024, 10:56:28 »
De versie van deze trein voor de zomer volgt nu. Waarschijnlijk is de vraag groter dus rijden er twee Silberlingen mee (1 facultatief). Omdat deze voor de NS meerspanningsrijtuigen moeten zijn, zijn het Bn 723. Deze hebben echter geen stoomverwarming meer dus zouden in de winter niet door de 220 kunnen worden verwarmd. Ook is de volgorde van de DB rijtuigen omgegooid

Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.

De rest van de wagens zat al in de winter variant. Voor de restauratie geldt wat in het winter draadje is geschreven



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 11 December 2024, 15:34:52 door Falkenberg »

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2024, 12:18:44 »
leuk treintje weer Dirkjan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2024, 19:10:29 »
Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.
Zo uit het hoofd, zonder het model van de 719 gezien te hebben: kenmerkend voor de eerste generatie Silberlingen (703, 719, 738) was een donkergrijs dak. Latere generaties waaronder de 723 hadden een zilvergrijs dak.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2024, 21:51:27 »
Nee, de behandeling van het dak verschilde niet over de series heen. Alleen fabrikanten en AW’s hadden wel verschillende mixen van de bitumenlaag voor op het dak. Dat maakt de kleur zo slecht te vatten. Zilvergrijs heeft er nooit op gezeten, mat door de bitumen was de basis en de zon, ouderdom en vervuiling deden de rest.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2024, 23:33:11 »
Ook een mooie samenstelling.

Gr. Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2024, 20:10:34 »
Dankjewel weer voor deze mooie samenstelling. Ik heb wel een paar vragen:
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2024, 20:15:57 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2024, 20:47:37 »
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?

Dat vroeg ik mij ook al af...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2024, 21:01:57 »
Citaat
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
typo, want bij de winter zijn ze precies omgekeerd
Citaat
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan. In HvH zouden ze dan ook eerder een Plan N uit Leidschendam hebben gehaald. In Hannover hebben ze natuurlijk alleen Silberlinge im Angebot

Citaat
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
Zie mijn uitleg in de winterversie

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2024, 21:42:28 »
Dank voor je antwoorden Dirkjan. Ik begrijp het antwoord op de eerste vraag niet. Waar zit de typo 'm in?

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2024, 15:09:16 »
In ieder geval een typo in de lengte vd DR rijtuigen. 303mm ipv +/- 281  :police:
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2024, 15:53:10 »
In de omschrijving van rijtuig 172 staat wel AB, maar het plaatje laat een B zien.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2024, 16:13:55 »
Dirkjan heeft inmiddels zijn plaat tekstueel aangepast, maar het rijtuig zelf niet. Op zich geen probleem. Ik snap nu wel wat de bedoeling is. Hartelijk dank!

EDIT: Nu klopt het helemaal met elkaar (y)
« Laatst bewerkt op: 11 December 2024, 16:15:37 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2024, 22:43:24 »
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan.

Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2024, 08:37:10 »
Maar werden de Plan D’s in hun laatste jaren ook nog als versterkings- of vervangingsrijtuig in de D-treinen ingezet?

Voor de Hoek-Warszawa Express was er in ‘74 ook een facultatief B-rijtuig dat zowel door de PKP als door NS gesteld kon worden. NS maakte in die jaren echter ook gebruik van een pool DB-rijtuigen. Daarvan zouden er ook standaard een aantal in Hoek van Holland staan. Is het daarmee niet logischer dat als NS een facultatief rijtuig in een D-trein inzette, dat dit een DB rijtuig was?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 08:38:57 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2024, 11:16:20 »
Tot de zomerdienst 1976 reden in elk geval de Plan D's in de (veel besproken) buurlandtreinen 2244 en 2247. Volgens mij waren ze tot het laatst te zien (als versterking) in de door Plan K en N gedomineerde (buurland)treinen Gvc - Rtd - Vl (- Köln Hbf). Ik weet niet of ze mee de grens over gingen naar Köln.

Op 14 juni 1975 reden in de Harz Expres (D2241) twee Plan D's mee (en een Silberling). Bron: de bekende foto van Dhr. Ankersmit in het station van Vlaardingen West. 

Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.