Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:20:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 14:20:34
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:09
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 13:28:59
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 13:22:11
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 Winter  (gelezen 1186 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Harz Express D2240 1974 Winter
« Gepost op: 03 December 2024, 17:41:15 »
Hier weer eens op basis van een kijkersvraag een samenstelling, de Harz Express. Vaak besproken, zeker door de Poes.

In de winter van 1974 (naar 1975) bestond de D2240 komend vanuit Hannover uit een restauratierijtuig van de CIWL voor de NS, een stammetje groene UIC-X van de DB en een AB em B van de DR vanuit Berlijn. De B was hierbij facultatief.
Wat deze trein nu interessant maakt is dat zowel LS als ACME een CIWL restauratietype WR48 hebben aangekondigd die voor de NS heeft gereden. Nog niet met juiste nummer/tijdperk, maar de kans bestaat nu dus dat er binnenkort wel een CIWL voor de Nederlandse treinen beschikbaar komt.

LS heeft de serie 4200-4218 aangekondigd, als eerste voor de Train Bleu in tp3. ACME heeft met de 51079 de 2973 in oranje uitgebracht. Dat is een zusje van de 2975 die de NS van 1970 tot 1978 in dienst had. ACME geeft ik de grootste kans dat het rijtuig er ook echt komt.

De DB rijtuigen zijn standaard UIC rijtuigen, in het groen. Pop was niet in Hannover gestationeerd, Oceaanblauw-beige nog niet aanwezig.

De DR rijtuigen zijn recente van Piko met een zwart frame, passend voor het tijdperk



dirkjan

Voor de zomer variant zie hier

« Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 11:13:04 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2024, 18:05:12 »
Wauw, gaaf! Dank voor het delen (y)

Zijn die DR-rijtuigen ook door andere fabrikanten gemaakt? Ik weet bijvoorbeeld dat Roco ook een aantal van DR-rijtuigen uit Tp.IV in het programma had ooit, maar ik weet niet zeker of dat wel de juiste zijn. De lichtgroen/gifgroene zijn van een latere periode, dat weet ik inmiddels.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2024, 18:27:50 door 1200blauw »

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2024, 19:34:25 »
Hallo DirkJan,

Heel mooi zo'n samenstelling.
Hoe ben je aan die informatie gekomen?
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Dit station ligt op de hoofd route van Mainz naar Frankfurt en Mainz naar Darmstadt (vv).
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2024, 20:45:44 »
Ik heet wel geen Dirkjan, maar hier kun je alvast een boel vinden Bert - alleen bovenstaande samenstelling nu net niet.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
  • Duitsland TP III/IV
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2024, 21:12:56 »
Bert,

Op Eisenbahnstiftung kwam ik deze tegen:

V 200 038 (Bw Frankfurt-Griesheim) rauscht mit F 21 "Rheingold" durch Mainz-Bischofsheim. (02.1957) Foto: Kurt Eckert


VT 30 001 (Westwaggon/Köln, Indienststellung am 02.04.1936, ex VT 137 190, Bauart BC4ivT) in Darmstadt Hbf. Das Einzelstück befand sich Anfang 1944 in Kiel, wahrscheinlich als Notstromaggregat bei der Marine. Im Sommer 1946 kam er von der britischen in die US-Zone zum RAW Nürnberg. Ende 1947 wurde er mit gerissenem Zylinderblock im Bw Frankfurt/Main 1 abgestellt. Bis zu seiner Ausmusterung am 26.04.1965 war er in Darmstadt beheimatet. Das Bild zeigt mit sehr hoher Wahrscheinlichkeit den Pt 2835 von Darmstadt Hbf nach Mainz-Bischofsheim. (14.02.1959) Foto: Kurt Eckert

En heel veel goederentreinen met o.a. Kondensloks.


Ursprünglich für den Einsatz in den östlichen Kriegsgebieten konzipiert, wo kaum Infrastruktur zur Aufnahme von Speisewasser zur Verfügung stand, kam die im Januar 1944 abgenommene 52 1941 bekanntermaßen für diesen Einsatz deutlich zu spät. Nach dem Krieg waren 16 Maschinen der Baureihe 52 kon beim Bw Mainz-Bischofsheim stationiert. Dazu gehörte auch 52 1941, die hier mit einem Güterzug unterhalb der Burgruine Ehrenfels bei Rüdesheim unterwegs ist. Bereits am 1. Juni 1953 schied sie aus dem aktiven Dienst aus, die letzten Kondensloks bei der DB verschwanden 1954. (05.08.1949) Foto: Carl Bellingrodt

Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2024, 22:29:40 »
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Mainz Bischofsheim ligt natuurlijk aan drukke routes. De info die je zoekt is afhankelijk van het jaar van je interesse. Zoek een Fahrplan uit jouw periode en noteer de treinnummers en namen en vanuit daar verder. Van een aantal uit de jaren 60 tot negentig is er op het forum al wat geschreven.

dirkjan

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2024, 20:00:09 »
Allen,

Dank voor de hulp. Ik denk aan 1954-1956.
Krijg ook informatie uit de stad Bischofsheim zelf.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.