Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 Winter  (gelezen 1227 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Harz Express D2240 1974 Winter
« Gepost op: 03 December 2024, 17:41:15 »
Hier weer eens op basis van een kijkersvraag een samenstelling, de Harz Express. Vaak besproken, zeker door de Poes.

In de winter van 1974 (naar 1975) bestond de D2240 komend vanuit Hannover uit een restauratierijtuig van de CIWL voor de NS, een stammetje groene UIC-X van de DB en een AB em B van de DR vanuit Berlijn. De B was hierbij facultatief.
Wat deze trein nu interessant maakt is dat zowel LS als ACME een CIWL restauratietype WR48 hebben aangekondigd die voor de NS heeft gereden. Nog niet met juiste nummer/tijdperk, maar de kans bestaat nu dus dat er binnenkort wel een CIWL voor de Nederlandse treinen beschikbaar komt.

LS heeft de serie 4200-4218 aangekondigd, als eerste voor de Train Bleu in tp3. ACME heeft met de 51079 de 2973 in oranje uitgebracht. Dat is een zusje van de 2975 die de NS van 1970 tot 1978 in dienst had. ACME geeft ik de grootste kans dat het rijtuig er ook echt komt.

De DB rijtuigen zijn standaard UIC rijtuigen, in het groen. Pop was niet in Hannover gestationeerd, Oceaanblauw-beige nog niet aanwezig.

De DR rijtuigen zijn recente van Piko met een zwart frame, passend voor het tijdperk



dirkjan

Voor de zomer variant zie hier

« Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 11:13:04 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2024, 18:05:12 »
Wauw, gaaf! Dank voor het delen (y)

Zijn die DR-rijtuigen ook door andere fabrikanten gemaakt? Ik weet bijvoorbeeld dat Roco ook een aantal van DR-rijtuigen uit Tp.IV in het programma had ooit, maar ik weet niet zeker of dat wel de juiste zijn. De lichtgroen/gifgroene zijn van een latere periode, dat weet ik inmiddels.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2024, 18:27:50 door 1200blauw »

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2024, 19:34:25 »
Hallo DirkJan,

Heel mooi zo'n samenstelling.
Hoe ben je aan die informatie gekomen?
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Dit station ligt op de hoofd route van Mainz naar Frankfurt en Mainz naar Darmstadt (vv).
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2024, 20:45:44 »
Ik heet wel geen Dirkjan, maar hier kun je alvast een boel vinden Bert - alleen bovenstaande samenstelling nu net niet.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
  • Duitsland TP III/IV
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2024, 21:12:56 »
Bert,

Op Eisenbahnstiftung kwam ik deze tegen:

V 200 038 (Bw Frankfurt-Griesheim) rauscht mit F 21 "Rheingold" durch Mainz-Bischofsheim. (02.1957) Foto: Kurt Eckert


VT 30 001 (Westwaggon/Köln, Indienststellung am 02.04.1936, ex VT 137 190, Bauart BC4ivT) in Darmstadt Hbf. Das Einzelstück befand sich Anfang 1944 in Kiel, wahrscheinlich als Notstromaggregat bei der Marine. Im Sommer 1946 kam er von der britischen in die US-Zone zum RAW Nürnberg. Ende 1947 wurde er mit gerissenem Zylinderblock im Bw Frankfurt/Main 1 abgestellt. Bis zu seiner Ausmusterung am 26.04.1965 war er in Darmstadt beheimatet. Das Bild zeigt mit sehr hoher Wahrscheinlichkeit den Pt 2835 von Darmstadt Hbf nach Mainz-Bischofsheim. (14.02.1959) Foto: Kurt Eckert

En heel veel goederentreinen met o.a. Kondensloks.


Ursprünglich für den Einsatz in den östlichen Kriegsgebieten konzipiert, wo kaum Infrastruktur zur Aufnahme von Speisewasser zur Verfügung stand, kam die im Januar 1944 abgenommene 52 1941 bekanntermaßen für diesen Einsatz deutlich zu spät. Nach dem Krieg waren 16 Maschinen der Baureihe 52 kon beim Bw Mainz-Bischofsheim stationiert. Dazu gehörte auch 52 1941, die hier mit einem Güterzug unterhalb der Burgruine Ehrenfels bei Rüdesheim unterwegs ist. Bereits am 1. Juni 1953 schied sie aus dem aktiven Dienst aus, die letzten Kondensloks bei der DB verschwanden 1954. (05.08.1949) Foto: Carl Bellingrodt

Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2024, 22:29:40 »
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Mainz Bischofsheim ligt natuurlijk aan drukke routes. De info die je zoekt is afhankelijk van het jaar van je interesse. Zoek een Fahrplan uit jouw periode en noteer de treinnummers en namen en vanuit daar verder. Van een aantal uit de jaren 60 tot negentig is er op het forum al wat geschreven.

dirkjan

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2024, 20:00:09 »
Allen,

Dank voor de hulp. Ik denk aan 1954-1956.
Krijg ook informatie uit de stad Bischofsheim zelf.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.