Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?  (gelezen 2107 keer)

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Gepost op: 17 November 2024, 14:17:17 »
Beste Forumlezers,

Ik ben van plan om een loklift te gaan bouwen.
Heeft iemand ervaring met een TV-Liftbeugel ? ::)
Wellicht zijn er modelspoorders die al  een loklift gebouwd hebben,graag suggesties.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.


Gerard

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5182
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2024, 14:24:58 »
Volgens mij kent zo'n lift maar 2 standen.

dit draadje zal je denk ik wel interessant vinden.

Ik zelf zou vanwege veiligheid de aansluitende sporen beveiligen door ze spanningsloos te zetten wanneer de lift er niet is. Tevens zou ik de lift zelf ook spanningsloos zetten tijdens een beweging. Een mechanische beveiliging zoals een slagboom of deuren ofzo zou ook kunnen.

Strikt gezien hoeft dat niet, maar ongelukjes zitten in kleine hoekjes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2024, 17:44:20 »
Volgens mij kent zo'n lift maar 2 standen.

Nee hoor, heeft erg veel standen.

Vraag is echter wel of de juiste standen die je wil hebben ook bereikt worden.  Daar bedoel ik het volgende mee.

Bij héél korte bediening schuift de draagbalk iedere keer een bepaald aantal cm. op, laten we zeggen eerst naar boven.  Dat doet die uiteraard ook naar beneden, maar diverse tests hebben uitgewezen, dat er een klein verloop in zit.  Ga je weer helemaal naar beneden, dan komt de draagbalk weer wel precies (?) op dezelfde plekken uit als de eerste keer.

Er zit dus een kleine onnauwkeurigheid in, die ik op de volgende manier wil oplossen.  (Willen, want zo ver ben ik nog niet)
a/  Ook bij een grote nauwkeurigheid is het waarschijnlijk noodzakelijk, maar zeker ook gewenst, de betreffende stand te "borgen" door een "doorn" vanaf de zijkant in een gat te schieten in de dragende plank.  Dit geeft dan zowel een horizontale als verticale borging.

b/  Als de dragende planken/balken 100% stijf zijn, dan gaat bovenstaande niet.  Aan de uiteinden moet er laten we zeggen een halve cm. speling mogelijk zijn. 
Bij heel korte planken is dat dus wel een probleem, dan zou de plank moeten kunnen kantelen.  Maar ik ga er van uit, dat er een complete (hoe lang ?) trein op moet, dus dat er toch een behoorlijke lengte beschikbaar is, dus ook voldoende speling.
Als voorbeeld:  bij mij worden de planken waarschijnlijk ergens tussen de 275 en 300 cm. lang

c/  De borging moet zowel aan de inrij kant zitten als aan de uitrij kant, maar moeten niet tegelijk werkzaam zijn.  Immers, als de ene kant met de maximale speling omlaag getrokken wordt, dan zal de doorn aan de andere kant hoogstwaarschijnlijk geen gat meer treffen.   Beide kanten tegelijk is ook praktisch niet zinvol, want dat zou alleen nodig zijn om een trein meteen door te kunnen laten rijden

d/ Indien gewenst kunnen samen met de borging ook de elektrische aansluitingen verzorgd worden, maar dat is een keus.  Je kunt ook per spoor een anti-vertrek beveiliging toepassen die alleen gedeactiveerd kan worden als betreffend spoor geborgd is voor vertrek. Dan zouden de sporen ook permanent spanning kunnen houden.

e/  Uiteraard dienen ook andere beveiligingen aangebracht te worden om te voorkomen dater een trein de afgrond in rijdt, bij aankomst of vertrek.   Bovendien moet natuurlijk de bediening ook uitgeschakeld zijn wanneer er een verplaatsing aan de gang is.

f/ De motorische aansturing kan ook nog getuned worden, maar daar heb ik geen verstand van.  En dat hangt nauw samen met de aansturing die er al in zit.

g/  Ik weet niet welke je op het oog hebt, dus alles is onder voorbehoud.  Ik heb het over de mijne.

Kortom (nou ja, lang verhaal) , er moet nogal wat geëxperimenteerd en daarna vastgesteld worden, maar ik heb er het volle vertrouwen in, dat het goed gaat komen.  Anders had ik dit fantastische apparaat niet aangeschaft, want een TV heb ik niet  :D
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 17:55:32 door maartenvdb. Reden: correctie »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2024, 17:52:47 »
PS  Ik zie nu pas dat je hebt over een lift-BEUGEL.

Ik heb het over een op de grond staande standaard.  Ik denk dat die veel beter geschikt is.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
  • BarbapapaSpoor
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2024, 18:12:19 »
Neem het frame van een arbo verantwoord bureau!

Van de week nog mee zitten spelen. Een goede heeft ook nog eens geheugenstanden.

Vergrendeling met een servo aan beide kanten.

Succes

KeesJan

Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2024, 19:25:42 »
Leuk idee, ik wist alleen niet dat die ook een meter omhoog konden.   ;D

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
  • BarbapapaSpoor
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2024, 19:56:49 »
Makkelijk voor 3 lagen Maarten

En met 4 wissels heb je 12 opstelsporen:



En je kunt er natuurlijk ook nog opstelsporen aan beide kanten aanknopen.

Wellicht iets voor de spoor 1 markt 😂😉 (ik zeg apen klaar! Klimmen maar).
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 19:59:08 door Kees-Jan »
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2024, 20:32:59 »
Wordt ik toch nieuwsgierig:  hoeveel cm kan het tafelblad omhoog vanuit de basisstand ?

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • Spoor N
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2024, 20:42:15 »
Een bureau waar je zowel aan kunt zitten als staan, zal toch zeker 50 cm zitten tussen de laagste en hoogste stand, waarschijnlijk wel meer, een cm of 60-70.

Edit: zit-stabureaus zijn in hoogte verstelbaar van 65 to 130 cm.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 20:43:48 door WimC »
Grt, Wim

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
  • BarbapapaSpoor
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2024, 21:03:35 »
Wordt ik toch nieuwsgierig:  hoeveel cm kan het tafelblad omhoog vanuit de basisstand ?

Op Amazon: 128 euro 460 cm verschil 3 memory standen
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 21:05:38 door Kees-Jan »
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2024, 22:11:52 »
Mijn treinlift:
Eenvoudige knutseloplossing:
Op een plaat triplex van 122 x 61 cm 7 plankjes bevestigd alsof het een vitrine is. Deze zit op de wand bevestigd met lade-rails welke een slag kunnen maken van ruim 65 cm.
De aandrijving is een enkele "lineaire actuator" met een slag van 60 cm Afkomstig van Ali. Deze wordt met een 12V 2,5A stekkervoeding en een PWM-regelaartje (ook Ali) aangestuurd.
Uiteraard is de actuator gekozen met voldoende kracht (300-N) en niet te hoge snelheid (ca 30mm/sec)
Alles gebeurt handmatig en op het oog. Ik heb net niet nauwkeurig genoeg gewerkt om links en rechts de liftsporen gelijk uit te lijnen met de baansporen; steeds goed opletten dus.
Onder de baansporen heb ik nog een aantal "parkeergarages" gemaakt. Helaas heb ik niet veel foto's












MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7434
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2024, 22:26:34 »
twee of vier stappen motoren en een inrichting als een 3d printer:

de motoren onder en de schroefstang naar boven.
Beugel net als bij een printer boven en onder aan voor de lagering en de stevigheid
In de 4 hoeken van een plaat de "moer" van een printer, die op en neer gaat langs de stang

Stappen motoren aansturen (Bask 185 bv)
etc.......

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5182
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2024, 22:55:49 »
Ik heb per toeval vrij recentelijk een mooie stepper library gemaakt met een ingebouwde teach-in mode. Geschikt voor draaischijven als lineaire apparaten alike.

Alleen de decoder zelf bestaat nog niet, maar dat is 2.5 uur print in elkaar rausen. Stappenmotoren zijn niet zo ingewikkeld.

Het idee was dat je met een 3 of 4 tal knopjes een stappenmotor (of 2 parallel) naar locaties kan joggen en die kan opslaan. Met DCC adressen of DCC EXT commando's moet je dan de schijf of lift in dit geval naar een van de ingeleerde posities aansturen. Via Loconet kan de decoder aan iTrain terugmelden dat de lift in positie is (als je loconet heb).

Zelf zou ik misschien op mechanisch vlak wel iets van een latch systeem inbouwen dat de lift zich mechanisch kan vergrendelen met uitschuifbare pinnen. Met een solenoid of servo is dat opzich wel te doen. Maar als je goed bouwt, kan je waarschijnlijk ook zonder.

En natuurlijk uitschuifbare deurtjes op de lift die de deurtjes bij de verdiepingen ook kan openen  ;D. Net als in het echt, kunnen lift deuren via een mechanische verbinding de verdiepingsdeuren aandrijven. Dat had ik op toen op elektroschool ook zo gedaan. En het werkte ook nog. :angel:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2024, 10:10:35 »
Hallo

De door mij gemaakte Loklift is al eerder genoemd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97091.0. Op YouTube zijn daarvan ook wat filmpjes. Werkt al jaren betrouwbaar. De basis zijn stappermotoren, die kant en klaar met rails en al te koop zijn. Mechanisch dus helemaal klaar, dus heel makkelijk te monteren.

Omdat ik de lift automatisch kan laten werken (aansturing door Traincontroller), is het voor mij essentieel dat de lift steeds op exact (paar honderdste mm speling) dezelfde positie stilstaat. Dat lijkt me met een TV motor moeilijk realiseerbaar. Bij handbediening hoeft dat echter geen probleem te zijn.

De software en hardware voor mijn liftdecoders kan je op GitHub en OSHWLAB vinden. Wat hardware heb ik zowel een complete SMD print, maar ook een print met “normale” (THT) componenten en Arduino bordjes.
https://oshwlab.com/aikopras/lift-decoder-arduino-mega-tht
https://oshwlab.com/aikopras/support-lift-controller
https://github.com/aikopras/Lift_Vitrine

Groet, Aiko

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2024, 10:12:58 »
Ik zelf zou vanwege veiligheid de aansluitende sporen beveiligen door ze spanningsloos te zetten wanneer de lift er niet is. Tevens zou ik de lift zelf ook spanningsloos zetten tijdens een beweging.
(y)
Precies zo heb ik het ook gedaan.
Aiko