Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?  (gelezen 1958 keer)

Gerard

• Offline Offline
Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Gepost op: 17 November 2024, 14:17:17 »
Beste Forumlezers,

Ik ben van plan om een loklift te gaan bouwen.
Heeft iemand ervaring met een TV-Liftbeugel ? ::)
Wellicht zijn er modelspoorders die al  een loklift gebouwd hebben,graag suggesties.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Gerard

bask185

• Offline Offline
Re: Is een TV-Liftbeugel geschikt voor een Loklift te bouwen ?
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2024, 14:24:58 »
Volgens mij kent zo'n lift maar 2 standen.

dit draadje zal je denk ik wel interessant vinden.

Ik zelf zou vanwege veiligheid de aansluitende sporen beveiligen door ze spanningsloos te zetten wanneer de lift er niet is. Tevens zou ik de lift zelf ook spanningsloos zetten tijdens een beweging. Een mechanische beveiliging zoals een slagboom of deuren ofzo zou ook kunnen.

Strikt gezien hoeft dat niet, maar ongelukjes zitten in kleine hoekjes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2024, 17:44:20 »
Volgens mij kent zo'n lift maar 2 standen.

Nee hoor, heeft erg veel standen.

Vraag is echter wel of de juiste standen die je wil hebben ook bereikt worden.  Daar bedoel ik het volgende mee.

Bij héél korte bediening schuift de draagbalk iedere keer een bepaald aantal cm. op, laten we zeggen eerst naar boven.  Dat doet die uiteraard ook naar beneden, maar diverse tests hebben uitgewezen, dat er een klein verloop in zit.  Ga je weer helemaal naar beneden, dan komt de draagbalk weer wel precies (?) op dezelfde plekken uit als de eerste keer.

Er zit dus een kleine onnauwkeurigheid in, die ik op de volgende manier wil oplossen.  (Willen, want zo ver ben ik nog niet)
a/  Ook bij een grote nauwkeurigheid is het waarschijnlijk noodzakelijk, maar zeker ook gewenst, de betreffende stand te "borgen" door een "doorn" vanaf de zijkant in een gat te schieten in de dragende plank.  Dit geeft dan zowel een horizontale als verticale borging.

b/  Als de dragende planken/balken 100% stijf zijn, dan gaat bovenstaande niet.  Aan de uiteinden moet er laten we zeggen een halve cm. speling mogelijk zijn. 
Bij heel korte planken is dat dus wel een probleem, dan zou de plank moeten kunnen kantelen.  Maar ik ga er van uit, dat er een complete (hoe lang ?) trein op moet, dus dat er toch een behoorlijke lengte beschikbaar is, dus ook voldoende speling.
Als voorbeeld:  bij mij worden de planken waarschijnlijk ergens tussen de 275 en 300 cm. lang

c/  De borging moet zowel aan de inrij kant zitten als aan de uitrij kant, maar moeten niet tegelijk werkzaam zijn.  Immers, als de ene kant met de maximale speling omlaag getrokken wordt, dan zal de doorn aan de andere kant hoogstwaarschijnlijk geen gat meer treffen.   Beide kanten tegelijk is ook praktisch niet zinvol, want dat zou alleen nodig zijn om een trein meteen door te kunnen laten rijden

d/ Indien gewenst kunnen samen met de borging ook de elektrische aansluitingen verzorgd worden, maar dat is een keus.  Je kunt ook per spoor een anti-vertrek beveiliging toepassen die alleen gedeactiveerd kan worden als betreffend spoor geborgd is voor vertrek. Dan zouden de sporen ook permanent spanning kunnen houden.

e/  Uiteraard dienen ook andere beveiligingen aangebracht te worden om te voorkomen dater een trein de afgrond in rijdt, bij aankomst of vertrek.   Bovendien moet natuurlijk de bediening ook uitgeschakeld zijn wanneer er een verplaatsing aan de gang is.

f/ De motorische aansturing kan ook nog getuned worden, maar daar heb ik geen verstand van.  En dat hangt nauw samen met de aansturing die er al in zit.

g/  Ik weet niet welke je op het oog hebt, dus alles is onder voorbehoud.  Ik heb het over de mijne.

Kortom (nou ja, lang verhaal) , er moet nogal wat geëxperimenteerd en daarna vastgesteld worden, maar ik heb er het volle vertrouwen in, dat het goed gaat komen.  Anders had ik dit fantastische apparaat niet aangeschaft, want een TV heb ik niet  :D
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 17:55:32 door maartenvdb. Reden: correctie »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2024, 17:52:47 »
PS  Ik zie nu pas dat je hebt over een lift-BEUGEL.

Ik heb het over een op de grond staande standaard.  Ik denk dat die veel beter geschikt is.

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2024, 18:12:19 »
Neem het frame van een arbo verantwoord bureau!

Van de week nog mee zitten spelen. Een goede heeft ook nog eens geheugenstanden.

Vergrendeling met een servo aan beide kanten.

Succes

KeesJan

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2024, 19:25:42 »
Leuk idee, ik wist alleen niet dat die ook een meter omhoog konden.   ;D

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2024, 19:56:49 »
Makkelijk voor 3 lagen Maarten

En met 4 wissels heb je 12 opstelsporen:

En je kunt er natuurlijk ook nog opstelsporen aan beide kanten aanknopen.

Wellicht iets voor de spoor 1 markt 😂😉 (ik zeg apen klaar! Klimmen maar).
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 19:59:08 door Kees-Jan »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2024, 20:32:59 »
Wordt ik toch nieuwsgierig:  hoeveel cm kan het tafelblad omhoog vanuit de basisstand ?

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2024, 20:42:15 »
Een bureau waar je zowel aan kunt zitten als staan, zal toch zeker 50 cm zitten tussen de laagste en hoogste stand, waarschijnlijk wel meer, een cm of 60-70.

Edit: zit-stabureaus zijn in hoogte verstelbaar van 65 to 130 cm.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 20:43:48 door WimC »
Grt, Wim

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2024, 21:03:35 »
Wordt ik toch nieuwsgierig:  hoeveel cm kan het tafelblad omhoog vanuit de basisstand ?

Op Amazon: 128 euro 460 cm verschil 3 memory standen
« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 21:05:38 door Kees-Jan »

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2024, 22:11:52 »
Mijn treinlift:
Eenvoudige knutseloplossing:
Op een plaat triplex van 122 x 61 cm 7 plankjes bevestigd alsof het een vitrine is. Deze zit op de wand bevestigd met lade-rails welke een slag kunnen maken van ruim 65 cm.
De aandrijving is een enkele "lineaire actuator" met een slag van 60 cm Afkomstig van Ali. Deze wordt met een 12V 2,5A stekkervoeding en een PWM-regelaartje (ook Ali) aangestuurd.
Uiteraard is de actuator gekozen met voldoende kracht (300-N) en niet te hoge snelheid (ca 30mm/sec)
Alles gebeurt handmatig en op het oog. Ik heb net niet nauwkeurig genoeg gewerkt om links en rechts de liftsporen gelijk uit te lijnen met de baansporen; steeds goed opletten dus.
Onder de baansporen heb ik nog een aantal "parkeergarages" gemaakt. Helaas heb ik niet veel foto's

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2024, 22:26:34 »
twee of vier stappen motoren en een inrichting als een 3d printer:

de motoren onder en de schroefstang naar boven.
Beugel net als bij een printer boven en onder aan voor de lagering en de stevigheid
In de 4 hoeken van een plaat de "moer" van een printer, die op en neer gaat langs de stang

Stappen motoren aansturen (Bask 185 bv)
etc.......

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2024, 22:55:49 »
Ik heb per toeval vrij recentelijk een mooie stepper library gemaakt met een ingebouwde teach-in mode. Geschikt voor draaischijven als lineaire apparaten alike.

Alleen de decoder zelf bestaat nog niet, maar dat is 2.5 uur print in elkaar rausen. Stappenmotoren zijn niet zo ingewikkeld.

Het idee was dat je met een 3 of 4 tal knopjes een stappenmotor (of 2 parallel) naar locaties kan joggen en die kan opslaan. Met DCC adressen of DCC EXT commando's moet je dan de schijf of lift in dit geval naar een van de ingeleerde posities aansturen. Via Loconet kan de decoder aan iTrain terugmelden dat de lift in positie is (als je loconet heb).

Zelf zou ik misschien op mechanisch vlak wel iets van een latch systeem inbouwen dat de lift zich mechanisch kan vergrendelen met uitschuifbare pinnen. Met een solenoid of servo is dat opzich wel te doen. Maar als je goed bouwt, kan je waarschijnlijk ook zonder.

En natuurlijk uitschuifbare deurtjes op de lift die de deurtjes bij de verdiepingen ook kan openen  ;D. Net als in het echt, kunnen lift deuren via een mechanische verbinding de verdiepingsdeuren aandrijven. Dat had ik op toen op elektroschool ook zo gedaan. En het werkte ook nog. :angel:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2024, 10:10:35 »
Hallo

De door mij gemaakte Loklift is al eerder genoemd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97091.0. Op YouTube zijn daarvan ook wat filmpjes. Werkt al jaren betrouwbaar. De basis zijn stappermotoren, die kant en klaar met rails en al te koop zijn. Mechanisch dus helemaal klaar, dus heel makkelijk te monteren.

Omdat ik de lift automatisch kan laten werken (aansturing door Traincontroller), is het voor mij essentieel dat de lift steeds op exact (paar honderdste mm speling) dezelfde positie stilstaat. Dat lijkt me met een TV motor moeilijk realiseerbaar. Bij handbediening hoeft dat echter geen probleem te zijn.

De software en hardware voor mijn liftdecoders kan je op GitHub en OSHWLAB vinden. Wat hardware heb ik zowel een complete SMD print, maar ook een print met “normale” (THT) componenten en Arduino bordjes.
https://oshwlab.com/aikopras/lift-decoder-arduino-mega-tht
https://oshwlab.com/aikopras/support-lift-controller
https://github.com/aikopras/Lift_Vitrine

Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2024, 10:12:58 »
Ik zelf zou vanwege veiligheid de aansluitende sporen beveiligen door ze spanningsloos te zetten wanneer de lift er niet is. Tevens zou ik de lift zelf ook spanningsloos zetten tijdens een beweging.
(y)
Precies zo heb ik het ook gedaan.
Aiko