Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:08
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 09:19:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30

Auteur Topic: Digitaal of analoog  (gelezen 7137 keer)

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Digitaal of analoog
« Reactie #15 Gepost op: 15 November 2024, 16:56:50 »
En wanneer je dan de CV instellingen voor de diverse motoren in de tabel van de ESU handleiding overneemt heb je een hele sterke basis om een perfect rijdende lok te krijgen.
Ik gebruik de "Auto tune" van ESU
Dat doe ik 5x, lees telkens de resulterende waarden uit en neem vervolgens daar het gemiddelde van.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2024, 17:29:27 »
Als je simpel met meer treinen wilt rijden dan zijn 2 draden voldoende. Verder kan je het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt met wissels en seinen. Maar die hoeven niet digitaal!

Mijn wissels gaan nog ouderwetsch met den hand. En seinen doe ik (nog) niet aan.

Mijn advies zou ook zijn om meteen digitaal te beginnen. (y)

En als je bij een club gaat dan kan je de andere leden lastig vallen vragen om je te helpen met eventuele instellingen :) Of je kan dat hier vragen natuurlijk, dan schrijven we nog een paar pagina's. We zijn hier om te helpen ;D

Mvg,

Robert

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2024, 09:10:57 »
Gewetens vraag; analoog of digitaal........

Zelf ben ik zo'n 30 jaar geleden overgestapt naar digitaal (toen nog h0). Het was wat gepriegel om de toenmalige Lenz decoders in te bouwen. Vooral bij het NS bakkie van Roco. Toen kon je alleen nog maar 14 of 28 snelheidsstappen maken en dat maakte, vooral het rangeren, op zijn zachtst gezegd lastig (waarschijnlijk is dat het commentaar over slechte rij eigenschappen). Met wat instellingen kon je dit nog wel verbeteren maar toch.

Nu is alles 128 stappen, met geluid en een heleboel kanalen om licht aan te sturen. Je kan het zo dol niet maken.
Ja, je moet je verdiepen in de "programmering" van de decoders, maar daar is ook (gratis) software voor om dat te doen zonder dat je computer programmering cursus moet volgen.

Ik zou zeggen, gewoon digitaal doen! Tenslotte wie wil er nu zijn mobieltje nog inruilen voor een oude PTT telefoon met draaischijf of zijn flatscreen TV voor een oude beeldbuis, toch......????
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2024, 09:37:00 »
Nou, zo’n mooie draaischijf telefoon lijkt me nog wel wat…….

Maar zou inderdaad voor digitaal gaan.
Ga er alleen wel vanuit dat als je wat meer wilt je echt niet met 2 draadjes klaar bent.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2024, 10:46:08 »
Goed lezen wat ik schrijf Henk........ ;)
Je schrijft dat het onzin is. Maar het is geen onzin. In het schema wat je laat zien is het nog steeds een seriemotor. Als er geen stroom door de veldspoel loopt kan het anker geen tegen-EMK leveren en zal de cruise-control niet of gebrekkig werken.

Volgens mij zijn er ook decoders (geweest) waarbij de veldspoel op een vaste spanning werd gezet. Die gedraagt zich dan als een permanente magneet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2024, 10:59:18 »
Nou, zo’n mooie draaischijf telefoon lijkt me nog wel wat…….
Ik heb er 2 van gekocht bij de kringloop afgelopen jaar. Af en toe ff langs bij noppes in de pauze. Op marktplaats vond ik ze te duur. Maar ik heb dus 2x ptt t65 een witte en een groene. Daar wil een intercom setje mee maken  ;D

Citaat
Mijn wissels gaan nog ouderwetsch met den hand. En seinen doe ik (nog) niet aan.
Ik ben zelf nog voorstander van analoog rijden. Ik heb een bucketload aan die engelse analoge treintjes waar geen decoder in zit. De wissels, seinen en voor analoog ook de relais (om je sporen mee af te schakelen) daarintegen wil ik dan weer digitaal aansturen om al die draden weg te werken. Daartoe ben ik af en toe bezig met een simpele DCC centrale waarop je alleen schakelaars en lampjes aan kan sluiten. En die kan je dan gebruiken met een vier-draadssysteem (DCC+voeding) om elke wissel, sein en relais decoder aan te kunnen sturen. Dan heb je ook meteen de mogelijkheid tot rijwegen waarbij je ook je relais en seinen kan opnemen. Dan kan je met minder knopjes indrukken dan op een multimaus een andere trein 'selecteren'.

Om kleine dingen te automatiseren zonder PC vind ik analoog ook veel makkelijker te doen. Of een bloksysteem te maken en dat soort grut. Analoog heeft dan z'n voordelen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2024, 11:12:31 »
Je schrijft dat het onzin is. Maar het is geen onzin. In het schema wat je laat zien is het nog steeds een seriemotor. Als er geen stroom door de veldspoel loopt kan het anker geen tegen-EMK leveren en zal de cruise-control niet of gebrekkig werken.

Volgens mij zijn er ook decoders (geweest) waarbij de veldspoel op een vaste spanning werd gezet. Die gedraagt zich dan als een permanente magneet.

Dan zou het dus goed moeten gaan als je de veldspoel loskoppelt en rechtstreeks op de baanspanning aansluit ? Experimentje waard.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 November 2024, 11:20:12 »
Dan kan je nog maar 1 kant op rijden. Ik zou dan eerder zelf een miniatuur relais inbouwen die met je verlichting meeschakelt. De decoder+ en decoder- kan je dan gebruiken om je veldspoel te polariseren en constante spanning te geven.

Maar dit allemaal is weer het extreme omslachtigste en moeilijk doen om het moeilijk doen. Iets met mug en olifant kanon... Het moet ook ook nog werken op het einde van de rit, het is veel werk en je moet weten wat je aan het doen bent. En je moet alsnog geld lappen voor een decoder, dat hebben we al vast gesteld.

Als die uhlenbrock decoders out-of-the-box al werken met een good ol' marklin motor, waarom dan nog moeilijke discussie voeren?

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Online Online
« Reactie #23 Gepost op: 16 November 2024, 11:25:54 »
Maar er zijn/waren dus decoders die dat regelen. Die van Uhlenbrock is er eentje van. Tams had er ook één. In het verleden beide decoders weleens voor iemand ingebouwd. Ze werden gekenmerkt door een matig resultaat en een hoge defectenstand.

Ombouw van een veldspoelmotor met een permanent magneet en een goede decoder geeft echt sterk verbeterde rijeigenschappen. Dat was al zo met de oude hoogvernogenombouwsetjes (magneet en vijfpolig anker) en is ook zo voor de ESU-setjes van magneet en decoder.

Het inbouwen van de magneet is ook heel eenvoudig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2024, 11:31:55 »
Dan kan je nog maar 1 kant op rijden.
Bas

Waarom ? Is bij een permanente magneet toch ook niet zo ?

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2024, 12:02:34 »
Bij een permanente magneet is de polarisatie altijd hetzelfde en wisselt de baanspanning alleen de andere spoelen.
Als zowel de veldspoel als de rest van de motor wisselt, dan gaan je weer dezelfde kant op. (2x min is plus)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2024, 12:25:09 »
Alles goed en wel, maar wat was ook alweer de vraag van Rubbi86? Bedenk even dat hij schreef dat hij niet zo technisch is…
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #27 Gepost op: 16 November 2024, 12:33:20 »
Digitaal of analoog is onderhand hetzelfde als gelijk- en wisselstroom: Het levert op fora (soms vermakelijke) discussies op, alleen de originele vraag sneeuwt weer onder.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

borotof

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 November 2024, 12:38:07 »
Bij een permanente magneet is de polarisatie altijd hetzelfde en wisselt de baanspanning alleen de andere spoelen.
Als zowel de veldspoel als de rest van de motor wisselt, dan gaan je weer dezelfde kant op. (2x min is plus)

Polarisatie ligt vast vanwege de wikkelrichting van de spoel en gebruik van een wisselspanning.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 16 November 2024, 12:38:33 »
Zelf ben ik een verstokte analoogrijder. Dat komt omdat ik elektrotechnische kennis heb en daardoor veel dingen zelf kan bouwen en herstellen.
Maar Rubbi zegt dat hij niet zo technisch is. In zijn geval adviseer ik digitaal. Hij heeft Märklin en dan ontkom je niet meer aan digitaal. Zelfs de andere fabrikanten leveren geen analoge 3-rail modellen meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.