Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 09:21:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:13:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door RikM
Vandaag om 09:05:45
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:41:37
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 152242 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #300 Gepost op: 16 November 2011, 17:50:59 »
Vandaag binnengekregen kleinspoor locnummers voor de jaren 50, 60, en als ik het goed zie op foto's zelfs nog blauwen tot eind jaren 70, terwijl toen ook blauwen met het nieuwe lettertype rondreden.
Ik had het eigenlijk al opgegeven maar ze zijn er!

Afwrijftransfers nr. 238


We kunnen weer verder met omspuiten en pimpen.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 17:51:36 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #301 Gepost op: 16 November 2011, 18:03:27 »
Prutser,

Bij het opbrengen goed uitkijken dat de cijfers er niet afvallen.
De nieuwe transfers zijn van een iets andere qualiteit dan de oude.
Zeker niet met de vingers aan de achterzijde van het vel komen.

Jammer dat alle nummers er altijd maar 2 keer opzitten.

Tinus.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #302 Gepost op: 16 November 2011, 18:10:43 »
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb voorlopig 3 velletjes, na 3 jaar wachten neem ik geen risico.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #303 Gepost op: 16 November 2011, 18:13:38 »
 (y).

Tinus.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #304 Gepost op: 17 November 2011, 11:12:36 »
Goed nieuws dit!

pantha1444

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #305 Gepost op: 26 November 2011, 18:55:55 »
Hallo, ik wil ook graag mijn lima 1200 gaan ombouwen:) maar ik heb een vraagje : wat voor materiaal gebruiken jullie voor het verlengen van de bufferbalken?
Gr Sander

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #306 Gepost op: 26 November 2011, 20:57:13 »
Dikke kans dat dat gewoon styreen is, wat wordt gelijmd met MEK, ontvetter, Plastic Weld of Contacta of iets anders dat in de categorie 'zeer chemisch, maar lijmt wel' valt. ;)

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #307 Gepost op: 28 November 2011, 09:27:08 »
Gewoon styreenplaat. In verschillende diktes te krijgen van bv Evergreen, ook als setje.
Uitzagen en rond vijlen. Na plakken geheel verder vijlen/schuren, plamuren en weer schuren.

Je kunt trouwens ook de bufferbalk laten zakken ipv de bufferbalk vergroten.
Op zich is namelijk de hoogtemaat van de bufferbalk goed, hij zit alleen te hoog tov kap en daarmee ook te hoog tov de norm.
In dit draadje alles over te vinden.

MVG

Spoortief
« Laatst bewerkt op: 28 November 2011, 09:35:51 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

pantha1444

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #308 Gepost op: 30 November 2011, 10:22:23 »
Bedankt voorjullie antwoorden, ik had het styreen van evergreen al gevonden en besteld:) alleen het verlagen van de bufferbalk zit er niet in, die is niet helemaal heel meer.

gr Sander

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #309 Gepost op: 21 December 2011, 16:12:25 »
Ik ben het ook niet eens met wat Spoortief hierboven zegt; met mijn tekening vergeleken komt de Lima bufferbalk na loszagen bijna 2mm hoogte te kort, daar helpt geen omlaag schuiven tegen...

Zie hier voor het verschil in hoogte:



Nieuw maken is bovendien (denk ik) minder werk dan de meegegoten letters en handgrepen van het origineel netjes wegvijlen.
Ik heb het zo gedaan: uit een fotocopie op ware modelgrootte van de tekening de zijkantjes knippen, met plakstift op 1 mm styreen plakken, en de juiste vorm uitsnijden. Idem voor het verlaagde deel in het midden van de bak. De maten van de vlakke delen verticaal (1 laag 1 mm plus 1 laag 0,5 mm)  en horizontaal (dun kunstof van een verpakking, ca. 0,25 mm) kun je nu  in het model opmeten.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2011, 16:18:02 door janw »

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #310 Gepost op: 02 January 2012, 11:20:58 »
Dat is dan 9mm in 1:87, dus klopt de bufferhoogte van de Lima precies.

Echter blijkt nu de hele buffer gewoon te hoog te zitten, deze moet dus verlaagd worden waardoor dus de neus met deur hoger wordt.

De draaistellen blijken ook te kort te zijn, vandaar dus dat ik nagenoeg geen ruimte voor de veren heb en Lima hier dus maar wat weggelaten heeft.

Groet Stephan

Heb me op bovenstaande gebaseerd eerder in dit draadje waarbij de bufferhoogte in werkelijheid is opgemeten.

HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #311 Gepost op: 02 January 2012, 12:03:00 »
Maar ik zie toch echt een groot verschil in afstand van bovenrand bufferbalk tot buffers tussen het model en het echte ding hierboven. Ik vraag me dan af wat daar precies gemeten.
Overigens, als je in het draadje hierboven kijkt hoe Prutser het bij zijn exemplaar gedaan heeft, zie je dat hij weldegelijk een stuk materiaal tussengevoegd heeft op de bewuste plek...

EDIT: ik zit nog even naar de foto's van Spoortiefs exemplaar te kijken (p. 6, 8, 10 hierboven) en dat ziet er op het oog toch goed uit...
« Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 01:00:30 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #312 Gepost op: 31 January 2012, 00:27:51 »
Ik kan hopelijk binnenkort weer verder met dit project.
Volgende slachtoffer wordt er een in de eerste gele uitvoering die je bijna nooit in model nagebouwd ziet (de uitvoering die Lima en Hema leverden, dus):


Foto uit NS-folder jaren '70. Die ook laat zien dat 't Lima model goed lijkt (-mede doordat er weinig details op de foto staan  ;D )
« Laatst bewerkt op: 31 January 2012, 00:30:16 door janw »

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #313 Gepost op: 22 April 2012, 20:13:15 »
Ik heb hier nog 3 Lima's staan die ik graag wil verbouwen (ondanks dat Roco ze gaat maken). Nu was ik pas op de beurs in Nijmegen, en ik zag daar zo'n Amerikaanse loc. Nu herinnerde ik mij dat er 6 assige Amerikanen gebruikt worden om de aandrijving van de Lima's te verbeteren. Alleen ik heb geen smartphone om even te kijken of deze loc wel geschikt is. Maar voor €25,- heb ik hem toch maar meegenomen. Dit is hem:


Bij thuiskomst bleek toch een draaistellen wat anders te zijn. Ook is hij een stuk langer en klopt de asafstand niet:


Maar zou dit toch nog bruikbaar zijn?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #314 Gepost op: 22 April 2012, 20:25:18 »
Die draaistellen kan je ompimpen met styreen zodat ze overeen komen met die van een 1200.

Verder zul je een foto moeten laten zien met de Amerikaanse loc zonder kap, anders kunnen we niet oordelen of het inkorten te doen is.
Vr. groeten,
Bob