Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:32:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151546 keer)

Spoortief

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #120 Gepost op: 02 August 2009, 16:56:23 »
Hier begon het mee:

....geinspireerd door Janw die dit draadje begon.

Misschien wordt het nog een keer zomer.... daarna weer benieuwd hoe de verschillende andere blauwe LIMA 1200 verbouwingen uitpakken waar Janw, Bart, Stephan (Prutser), Bessel en Bob aan werken...

Ik wil ook de draaistellen nog verder verbeteren op de manier die Janw hier toont, met name voor derde remcilinder, baanruimer en kettingen.
MVG

Marten

HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Mark94

• Offline Offline
    • Mijn toekomstige baan
« Reactie #121 Gepost op: 02 August 2009, 18:13:22 »
Hmm, misschien moet ik mijn Lima ook maar eens gaan verbouwen :P Ik zou liever iets heel anders maken, namelijk de ACTS-uitvoering. Hiervoor moet ik ook de roosters aanpassen, en de regengoot aan de zijkant weghalen. Die regengoot is erg gemakkelijk, die roosters aanpassen lijkt me wat moeilijker. Ik ben waarschijnlijk aangewezen op een nieuwe bufferbalk maken, aangezien die van mij wat beschadigd zijn. De buffers ga ik misschien wel opnieuw gebruiken dan.
@janw: Zou je eens een maattekening kunnen plaatsen voor de zelfgemaakte bufferbalk?

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 02 August 2009, 18:34:50 »
Mark,

Die roosters is nog wel aan te komen.
Ik heb bij Ger Knijf een setje betrokken. Hij kan ook de traanplaat leveren voor onder de deuren.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 02 August 2009, 18:37:02 »
.... en ook hars-gietsels waar de dubbele seinen mee te maken zijn...

Mark94

• Offline Offline
    • Mijn toekomstige baan
« Reactie #124 Gepost op: 02 August 2009, 19:24:36 »
Hoe is hier aan te komen? Gewoon bestellen en dat ze dan korte tijd daarna in de brievenbus liggen lijkt me het gemakkelijkste.

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 02 August 2009, 19:45:43 »
Mark,

Stuur me een PM en ik zend je Ger's contactgegevens.

Marten

janw

• Online Online
  • Bruggen-IG:
« Reactie #126 Gepost op: 02 August 2009, 21:45:22 »
(vanuit Zweden)

@Spoortief
Ziet er inderdaad erg goed uit!! Knap werk. Welke draaistellen waren dit nu?

"Raampjes uiteindelijk met GMS set gemaakt waar blauwe belijning bijzit om indeling in vier mogelijk te maken" Begrijp ik nog niet helemaal. Hoeveel spijltjes hebben die raampjes nu?

@Mark: als ik weer thuis ben plaats ik een maatschetsje --ik heb zelf, voor zowel de zijkant van de bufferbalk als het verdiepte stuk in het midden, een aantal fotocopiën gemaakt van een 1:87 maatschets, daar de betreffende stukjes globaal uitgeknipt, opgeplakt op 1 mm styreen en toen uitgesneden. Van de bufferbalk zelf volgt de hoogte uit het aldus gemaakte onderdeel, de breedte uit de breedte van het model. Voor de stevigheid is hij dubbel uitgevoerd.
Een maatschets is vast op internet te vinden; uitprinten of copieëren op schaal is niet moeilijk.

Jan

« Laatst bewerkt op: 02 August 2009, 21:54:12 door janw »

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 02 August 2009, 22:07:53 »
@Janw

Jaren in jouw (vakantie) buurland gewoond, mooie tijd daar in Scandinavie, in de zomer watersportparadijs, in de winter elk weekend downhill skien op 15 minuten van het centrum (Oslo). Geniet van je vakantie !

Raamindeling:
De correcte indeling is in vieren, zoals de fotos ook laten zien, dus drie blauwe spijltjes aanbrengen.
Die van GM&S zijn best subtiel en geven een mooie totaalindruk.

Draaistellen:i
Dit zijn de Proto Lifellike 2000 draaistellen van een Alcoa PA, waarmee je ook cardanaandrijving op twee draaistellen kunt realiseren en een redelijke aandrijving krijgt.
Ik heb op het forum al eens fotoos geplaatst.

Overigens vind ik bij zowel de bufferbalkvergoting van jou als de bufferbalk verlaging bij mij de totaalindruk een stuk beter.
Ik weet niet zeker wat nu uiteindelijk het best werkt.
Bij jou is de totale bufferbalkhoogte te veel maar de afstand bovenkant bufferbalk tot lampen blijft correct wat belangrijk is voor het juiste "smoel".
Bij mij de totale bufferbalkhoogte en bovenkant OK, maar de lampen komen daardoor te hoog te zitten t.o.v. bovenkant bufferbalk wat mij toch opvalt.
De volgende keer zaag ik de bufferbalk met lampen en al uit de kap  :D

Hadde bra !

Marten
« Laatst bewerkt op: 02 August 2009, 22:49:51 door Spoortief »

Mark94

• Offline Offline
    • Mijn toekomstige baan
« Reactie #128 Gepost op: 02 August 2009, 22:53:58 »
O ja, het lijkt me nogal voor de hand liggend dat er ook nieuwe buffers op komen. De oude doen erg Frans aan en zijn wat simpel. Welke zijn het beste te gebruiken?

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 02 August 2009, 23:46:05 »
Goed idee Mark !

Moet ik ook nog doen.

Mark94

• Offline Offline
    • Mijn toekomstige baan
« Reactie #130 Gepost op: 03 August 2009, 09:29:24 »
Wellicht is het een idee om die van de M*/Fl* te gebruiken? De bufferhulzen ga ik waarschijnlijk wel van de oude gebruiken, uitgaande van janw zijn die erg lastig te maken, en de originele bufferbalken zijn te hoog, en die van mij zijn ook wat beschadigd, dus ik maak ook nieuwe.

janw

• Online Online
  • Bruggen-IG:
« Reactie #131 Gepost op: 03 August 2009, 18:54:50 »
@Spoortief: hebben we het over dezelfde verbouwing? t.o.v. de Lima model moet de afstand bufferbalk-lampen juist *wel* groter worden; ik heb dat bereikt door een stukje materiaal tussen neus en bufferbalk toe te voegen. Daardoor is bij mij, als ik tenminste goed gekeken heb, ook de hoogte van de bufferbalk hetzelfde als op de gebruikte maatschets. Ik meende dat bij jouw variant van de verbouwing de hoofdmaten ongeveer hetzelfde zouden uitkomen (tenzij de Lima bufferbalk toch teveel afwijkt, maar dan had je beter een nieuwe kunnen bouwen). Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Over buffers: ik heb gewoon nieuwe gemaakt, herprutsen van de bestaande leek me niet de moeite waard. Tijd kost het allemaal toch wel. Ze bestaan uit 3 mm buis opgeleukt met stukje styreen van div. diktes. Niet heel moeilijk,maar inderdaad wel vrij veel werk. Ik ben er tevreden over.

Mark94

• Offline Offline
    • Mijn toekomstige baan
« Reactie #132 Gepost op: 03 August 2009, 20:19:36 »
Ik ga gewoon proberen de oude te hergebruiken, mocht dat niet lukken, dan moet ik ook nog maar eens styreen in huis halen, en transfers, verf, roosters, traanplaten, vervangende ramen etc.

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 03 August 2009, 20:25:27 »
@Janw:
Mijn fout, jij hebt ook de hele buffer (0.5 mm) laten zakken. Maar omdat de hele zaak 2 mm moet zakken had ik de indruk dat jouw totale bufferbalkhoogte was toegenomen, ondanks de lager geplaatste buffers op de balk.
Terwijl uit de discusiie blijkt dat de LIMA bufferbalk de correcte hoogte heeft, alleen bufferbalk zelf en daarop de buffers ook weer, zitten te hoog.

Door het materiaal toe te voegen tussen kap en bufferbalk "zakt" de hele bufferbalk.
Dat vergroot inderdaad afstand tussen bufferbalk en lampen, maar is dat gewenst ?
Ik heb geen maatschets maar heb de indruk dat de lampen van de LIMA waarschijnlijk redelijk goed t.o.v. de LIMA bufferbalk zitten, maar daardoor te hoog t.o.v. de gecorrigeerde (verlaagde) bufferbalk.
Dat viel me ook op toen ik de bies aan het afplakken was. Zit de bies OK aan de zijden, kom je op de neus te "vol" op de lampen te zitten.

Op je maatschets zou je eigenlijk moeten zien dat de lampen van de LIMA te hoog zitten.....

De bufferbalk wotdt dus gecorrigeerd, maar niet de positie van de lampen.
Dus: bufferbalk EN lampen zitten te hoog op de LIMA maar onderling redelijk goed

MVG,

Marten

janw

• Online Online
  • Bruggen-IG:
« Reactie #134 Gepost op: 05 August 2009, 23:44:06 »
Dat vergroot inderdaad afstand tussen bufferbalk en lampen, maar is dat gewenst ?

Ja --althans dat is mijn stellig indruk op basis van de foto's Ik leg als ik weer thuis ben de maatschets er nogmaals naast. Ik meh de gele gele streep gepositioneerd aan de hand van de lampen, en me inderdaad wel eens afgevraagd of-ie niet iets te hoog zit (halve tot hele millimeter). Bericht volgt (foto van mijn kap staat op p. 3 van dit draadje, overzetten van de link lukt even niet).

Jan