Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
lais dcc decoder aan sluiten door gerhards
Vandaag om 22:03:56
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:58:34
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151588 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #105 Gepost op: 02 June 2009, 11:27:57 »
Niet gek hoor!

Jan

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #106 Gepost op: 04 June 2009, 21:56:11 »



@ Besselspoor: de raamindeling van de zijramen toont twee spijltjes in een Alu-kleur. Ik zie ook veel verdelingen met drie spijltjes die in blauw zijn meegespoten.
Latere loks hebben Aluminium schuiframen met maar een enkele raamdeling van na de renovatie maar die passen niet op de oudere blauwe variant.
Heb je deze indeling zelf op de Lima ruitjes geschilderd ?

Wellicht weet iemand wat de correcte indeling voor de zijramen van een lok uit deze periode is, twee of drie spijlen ?
Ik denk dat ik de oude Lima raampjes met afplakken en schilderen van een indeling in vier (3 spijlen) in blauw ga maken.
Heb veel draadjes gelezen over GM&S ramen en zelfgemaakte ramen, maar de indeling is me nog niet duidelijk

BVD

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #107 Gepost op: 04 June 2009, 22:41:46 »
Zo ver als ik mij kan herrinneren is de indeling met 3 spijltjes de correcte voor die tijd. Het voorste ronde gedeelte was vast. Het tweede schuifbare gedeelte trok het derde eveneens schuifbare gedeelte mee. Het vierde gedeelte was weer vast. Dus het tweede spijttje schoof dan mee.

Groet,

Dolf.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #108 Gepost op: 05 June 2009, 09:56:28 »
Ik heb ontdekt dat de eerste 1200's zijn afgeleverd met 3 ruitjes, de 1e en 3e verschuifbaar. Dat is op de foto te zien bij de 1205 en 1207. Op latere foto's uit de donkerblauwe tijd zijn deze loc's met 4-delige ruitjes te zien: van de 1211 zijn foto's waar voor het afbouwen al 4 ruitjes geplaatst waren, waaruit ik de conclusie trek dat nog tijdens de bouw van de serie de ruiten gewijzigd zijn en deze aanpassing later op de vroege nummers is toegepast.
(de afbeeldingen zijn delen van foto's welke eigendom zijn van het Utrechts Archief)
Voor mijn 1200 geldt dat ik hem eerst turquoise wilde maken, maar dat vond ik achteraf zonde dus heb nu een andere overgespoten. De raamindeling moet ik dus wijzigen van 3 naar 4 ruitjes. Na de grote facelift (met lage sluitseinen en aangepaste neusdeur) zijn de ruitjes 2 delig in een nieuw frame met rondere hoeken.

Ik heb (helaas) niet de 1200-bijbel van Bouman, dus wie aanvullingen heeft op mijn conclusies mag het zeggen.

Groeten, Bessel

RETROBAHN A.G.

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #109 Gepost op: 06 June 2009, 17:45:59 »
Bij jouw methode vraag ik me af: je zaagwerk speelt dan op zeer korte afstand onder de lampen. Houd je daar dan genoeg 'vlees' en werkruimte over om de neusvorm onder de lampen weer netjes strak en in model te krijgen? Dit was bij mijn methode niet zo'n punt omdat je alle daar aanwezige materiaal handhaaft. Je hoeft dan alleen die bovenplaat bufferbalk in de juiste rondlopende vorm te vijlen, maar er blijft genoeg materiaal onder de lampen over dat de weg wijst.
Ten tweede: krijg je dat meegegoten nummer netjes en in een redelijke tijd van de bufferbalk af (m.a.w.: heeft het zin om te proberen die Lima bufferbalk  te handhaven)?

@ Jan: Om je vragen compleet van antwoord te voorzien, inderdaad is er geen "vlees" over onder de lampen. Ik heb het plaatje van 1.5 mm op maat gevijld door het continue te vergelijken met de de neusvorm waar wel materiaal aanwezig was. Onder de lampen heb ik de meest vloeiende vorm voortgezet tussen de ronding die al tot stand was gekomen.
Ik vond het lastiger om de deur aftekening voort te zetten in het plaatje maar dat is toch wel gelukt. Veel plamuren en schuren, dat wel..
Daarbij kon ik ook redelijk om de lampen heen werken.

Werkruimte was geen issue omdat het plaatje eerst passend werd gemaakt, geplaatst, geplamuurd en geschuurd voordat de bufferbalk eronder ging.
Daarna blijvende naden tussen bufferbalk en neus (met plaatje) dicht geplamuurd en weer schuren, waarbij de 1.5 mm genoeg liet voor een dunne vijl of schuurpapiertje

Ik heb het nummer op de bufferbalk met de Proxon weggegslepen. Daarna wat schuren en daarmee vlak (genoeg) om een tranfser op aan te brengen.
Die heb ik trouwens nog niet want ik kreeg van Kleinspoor alleen het setje voor de geel/grijze 1200.

Afijn, dank voor je interresse in mijn projectje.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #110 Gepost op: 06 June 2009, 17:59:12 »
Zo ver als ik mij kan herrinneren is de indeling met 3 spijltjes de correcte voor die tijd. Het voorste ronde gedeelte was vast. Het tweede schuifbare gedeelte trok het derde eveneens schuifbare gedeelte mee. Het vierde gedeelte was weer vast. Dus het tweede spijttje schoof dan mee.

Groet,

Dolf.

@Dolf & Bessel:
Dank voor reakties en fotos ! Vooral de fotos met de ramen open laten veel interressants zien.
Uit de fotos zou ik concluderen dat van de drie rechthoekige delen, de middelste vast zit en dat het deel aan de neuskant aan de buitenkant voor het middelste deel kan schuiven terwijl het deel aan de deurkant aan de binnenkant achter het middendeel schuift.
Daardoor ook de indruk dat van neuskant naar achteren, de drie delen steeds wat dieper lijken te liggen. Ze moeten immers langs elkaar kunnen schuiven. eens kijken of dat in 1:87 to realiseren is. Dat schuiven laat ik maar zitten  ;D
Nogmaals bedankt !

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #111 Gepost op: 06 June 2009, 18:15:41 »
Citaat
Dat schuiven laat ik maar zitten   ;D

Nou, dat valt met toch wel heel erg van je tegen, hoor....
Stelletje wisselspoelen inbouwen en digitaliseren die hap... ;D

Kom nou.... Maak het een beetje...
Je doet het goed of je doet het niet... >:( >:(

;D ;D ;D
Je zult wel snappen, dat ik je helemaal gelijk geef....

Groeten, Ruurd

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #112 Gepost op: 06 June 2009, 18:26:30 »
Hm, nou je het zegt...piezo-aandrijvingen misschien ?  :P
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #113 Gepost op: 06 June 2009, 18:40:52 »
Hm, nou je het zegt...piezo-aandrijvingen misschien ?  :P

Idee'... Piepzo-aandrijvingen. Ook geen sounddecoder meer nodig... ;D

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #114 Gepost op: 14 June 2009, 17:54:16 »
Inmiddels besloten Matrix raampjes van de blauwe 1215 te kopen. Die zijn mooi gedetailleerd met indeling in 4 (3 spijltjes).
Waarschijnlijk nog wel wat aanpassing nodig want niet specifiek gemaakt voor de LIMA zoals de GM&S raampjes.
Die "glas-satz" bevat ook de lichtgeleiders voor de seinen waarmee lensjes gemaakt kunnen worden waarachter de gele en rode LEDs komen. Weet niet hoe lang het gaat duren en kost iets van 13 € maar dan heb ik alle ramen en de lichtgeleiders muv derde frontsein.

Inmiddels grijpstangen en schilderwerk gereed, beschikbare beschrifting geplaatst (van geel/grijze), mat gelakt en panto's op dak. Fotos volgen nog. Voor verdere completering nog in afwachting van wat zaken waar Ger Knijf hulp biedt.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Husky

  • Online Online
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #115 Gepost op: 14 June 2009, 18:52:58 »
Succes met het bestellen van de Matrix glasset. Ik wacht er al anderhalf jaar op en niemand kan mij vertellen wanneer  er geleverd gaat worden.

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #116 Gepost op: 26 July 2009, 10:56:13 »
Wat fotootjes van current status:


Wat nog moet:
ramen en raamindelingen
remslangen
lampen
KK aan een zijde
Derde frontsein

MVG
Marten
« Laatst bewerkt op: 26 July 2009, 11:04:14 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #117 Gepost op: 26 July 2009, 12:43:41 »
Nejes gedaan, @Spoortief! Die draaistellen zijn een grote verbetering!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #118 Gepost op: 02 August 2009, 16:27:08 »
Dank je wel Maarten !

T'is een petzomer hier in London en daaarom toch nog wat voortgang met het 1200 project "buiten het seizoen".

Bijgaand laatste fotootjes. Helaas kan ik slecht detail opnamen maken.
Wat Chris op Groterdam doet vind ik imponerend, ook de fotos waarmee hij verslag doet van al zijn projecten en pimpoperaties.
Maar goed, ben geen specialist mijzelf.

Raampjes uiteindelijk met GMS set gemaakt waar blauwe belijning bijzit om indeling in vier mogelijk te maken.

Onderstaand fotoos van bijna afgerond project.







LED-verlichting met PLCC SMDs op een klein printje wordt de volgende stap.
Trapjes op de draaistellen ontbreken nog.
De lichtopeningen in de kap heb ik net als het origineel wit gemaakt van binnen met een dun glaasje ervoor.
Aan de binnenkant van de kap zit ook een dun transparant plaatje waar de gele LEDs tegen wordt geplaatst.

Derde frontsein uit 2.4 mm Alu buisje en daarin plastic glasvezel. Moet nog afgewerkt worden met Crystal Clear.
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #119 Gepost op: 02 August 2009, 16:35:20 »
sjieke kar man!  (y)