Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151589 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #90 Gepost op: 27 May 2009, 13:02:16 »
Ik ben ook bezig met het verbeteren van een Lima 1200, maar niet zo perfect als ik hier lees.
Wat mij opvalt is dat er niet (of ik heb er overheen gelezen :-[) geschreven wordt dat de draaistellen van de Lima versie te ver naar binnen staan.
Wordt dat ook nog aangeopast ?

Ook kwam ik er achter dat het treedje op de neus bij de ACTS versies eraf is gehaald (en dat zijn ze bij Marklin/Trix + Lima ook vergeten te verwijderen)
Ik ben bezig om een VOS ACTS 1255 te maken + een rood/bruine NS 1200 zonder allerlei zaagwerk.
Vr. groeten,
Bob

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #91 Gepost op: 27 May 2009, 13:16:13 »
Ha Bob,

Nee, dat de draaistellen te ver naar binnen zouden staan is mij niet opgevallen. Ik zie het ook zo gauw niet terug, als ik dit

vergelijk met
(even geleend uit een ander draadje van dit forum)

Kun je je nader verklaren? Meestal zijn H0 draaistellen trouwens eerder te breed dan te smal. Of bedoel je de plaatsing langs de lengte-as? Daar speelt ook mee dat ze door het ontbreken van baanschuivers voor en zandstrooiers achter optisch te kort zijn. Maar daar is dus iets aan te doen.

Jan
« Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 12:27:33 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #92 Gepost op: 27 May 2009, 18:34:36 »
Toen ik met die draaistellen bezig was kreeg ik eerder het idee dat ze te kort zijn. Ik ben daar n.l. zo mee aan het hannesen om die dubbele veren en het trappetje op de juiste plek te krijgen.
En als ze te kort zijn kunnen ze aan de voorkant te veel ruimte hebben.

Groet Stephan.

Daan de leeuw

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 27 May 2009, 19:54:17 »
Toen ik met de draaistellen bezig was heb ik dit opgelost door ze 2 mm naar de buiten zijde te verplaatsen, ik heb dit idee ooit van iemand op een beurs gehoord die er een artikel over zou schrijven in een hobbyblad, ik heb dit artikel nooit gezien en ben toe zelf aan de gang gegaan, bij deze het resultaat.

bij deze is het niet gedaan.

Bij deze zijn onverbouwde draaistellen iets naar buiten toe geplaatst wat meteen een beter gezicht gaf
Veel plezier met verbouwen!!!

Mvg
Daan de Leeuw
Mvg Daan

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #94 Gepost op: 27 May 2009, 20:09:02 »
Misschien is een idee een Trix onderstel in te bouwen?

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #95 Gepost op: 27 May 2009, 20:18:00 »
@Daan
Als je de hart-op-hart afstand van de draaistellen vergroot, is er dan nog wel ruimte voor kortkoppelmechaniekjes? Bij de originele opstelling kon ik nog redelijk makkelijk de Fleischmann kortkoppel mechaniekjes plaatsen en de grote Lima beugels afzagen. Gaat dat bij jouw lok ook nog? Want dat was in mijn beleving destijds ook een flinke winst, kortkoppelmechanieken plaatsen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Daan de leeuw

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 27 May 2009, 20:30:38 »
@JAB

Ik zou niet weten hoe groot de mechanismes zijn van Fleischmann,
je zou het op moeten meten hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt,
Dan heb je meteen je antwoord hoeveel mm je de draaistellen naar buiten toel kan verplaatsen.
Ik heb het toe heel simpel gedaan door het onderstel door te zagen en er op de koppen iets af te halen in het midden een stukje er tussen en de boel weer in elkaar zetten.
Voor de motor maakte het gelukkig niet uit ( had ik eigenlijk niet bij nagedacht) maar hij rijdt goed.
Ik heb in die tijd heel veel oude lima's op de beursen gekocht om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk verschillende versies op de baan te krijgen.
Wat dat betreft, de Lima's zijn zo gek nog niet, je moet er wel even wat aan doen.

Mvg Daan de Leeuw
Mvg Daan

Aspelix

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 27 May 2009, 20:50:46 »
Te korte afstand tussen de draaistellen is iets dat Lima bij meer modellen toepast.
Bij het ICM-spul staan alle draaistellen 5 mm te dicht naar elkaar toe.

Ik heb dat daarbij opgelost, door rechthoekige, a-symmetrische plaatjes uit de bodemplaat te snijden en achterstevoren weer in te lijmen. De koppelingen zijn daarna van de draaistellen verwijderd en vervangen door Ribu/Symoba-mechanieken.

Groet, Ruurd

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #98 Gepost op: 27 May 2009, 20:53:54 »
Toen ik met de draaistellen bezig was heb ik dit opgelost door ze 2 mm naar de buiten zijde te verplaatsen, ik heb dit idee ooit van iemand op een beurs gehoord die er een artikel over zou schrijven in een hobbyblad, ik heb dit artikel nooit gezien en ben toe zelf aan de gang gegaan, bij deze het resultaat.

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
Zet een Trix of een Fleischmann maar eens naast een Lima.
De draaistellen moeten een een flink stuk naar buiten.
Ik kwam erachter door een artikel in de Spoorwegjournaal (NL editie nr 124)
Vr. groeten,
Bob

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #99 Gepost op: 27 May 2009, 21:23:03 »
Ik heb de loc zojuist op een 1:87 maatschets gelegd, en zie het volgende:

de achterkant van de draaistellen ligt OK: eind draaistel op de goede plek, en binnenste (achterste) as zit ca. ½ mm te ver naar voren. Middelste as zit ook op de goede plek. (Kan nu even geen foto maken, want toestel is met Thalys naar Parijs).
Aan de voorzijde echter ligt de voorste as inderdaad te ver naar achteren. Dit zou kloppen met het gegeven dat bij de echte draaistellen, de middelste as dichter bij de achterste zit dan bij de voorste. Deze asymmetrie is door Lima niet weergeven, althans niet in de nieuwere versie van het model (vroeger was er een versie van het draaistel die die asymmetrie wel weergaf. Die zijn echter even lang als de huidige, dus daar is de verkorting blijkbaar verdeeld over beide kanten.)
De draaistellen -dwz de radstanden *en* de eind-partijen- zijn dus inderdaad te kort, zoals Stephan hierboven al zei. Als je aan de voorkant een baanschuiver bijbouwt, is het optische verschil echter tot bijna niets te reduceren. Dit lijkt mij de meest verkieslijke oplossing; verplaatsen van het draaistel is in feite alleen verplaatsing van het probleem (hoewel het aan de voorzijde inderdaad een optische verbetering kan geven; maar je hebt dan waarschijnlijk geen plaats meer voor een baanschuiver).
@Daan: mooi gespoten die kap ; en hoe heb je de nieuwe roosters gemaakt?

« Laatst bewerkt op: 27 May 2009, 22:56:30 door janw »

Daan de leeuw

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 28 May 2009, 18:43:46 »
@janw: hoe heb je de nieuwe roosters gemaakt?

Een aantal jaren geleden kon je die in Houten op de beurs kopen
dit waren geetste plaatjes ook van de schopplaten voor onder de deur op de gerenoveerde 1200 die zaten ook bij dat setje.

Geeft je limalocje meteen een ander gezicht

mvg
Daan de Leeuw
Mvg Daan

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #101 Gepost op: 28 May 2009, 19:20:32 »
Zo mooi moet die van mij ook worden  (y)

Voor wie de verschillen tussen de eerste versie en de latere versie wil zien van de draaistellen :

De onderste is van voor de Hema periode (die wilde de inkoopprijs omlaag hebben waardoor Lima de Hollandse eenheids methode toepaste  :P)
Ook zit er verschil tussen de ruimte van de assen, mooi dat Lima dat toen al zag  (y)
Ook het frame verschilt, oude versie is vastgeschroefd en is helemaal vlak op wat cilinders na en de motor ophanging is beter.
Maar dat zie je vaker bij oude Lima's.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 22:55:56 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »
Vr. groeten,
Bob

henk

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 28 May 2009, 20:33:20 »
Had niets met de Hema te maken. Lima is rond 1970 overgestapt op een beperkt aantal standaard motordraaistellen. Bij de 1200 is die voor het eerst toegepast toen het model werd gehuisstijld.
Overigens kun je een nieuwe kap nog zonder meer op het oude onderstel schroeven. Het buisje waar de schroef wordt ingedraaid is tot op het laatst in de kappen meegegoten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #103 Gepost op: 28 May 2009, 20:39:36 »
Ik heb zelfs overwogen die oude draaistellen te gebruiken voor het verbeterde model, maar heb er toch maar van af gezien. Er moet nog steeds veel aan gebeuren, plus de moeite van het zoeken. Dan maar de nieuwere draaistellen opknappen.

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 31 May 2009, 23:54:19 »
Onderstaand een vergelijkende foto tussen een Proto Lifelike 2000 draaistel van een PA (die correct worden verondersteld m.u.v. symmetrische radstand)
en het tweede generatie Lima draaistel.
Duidelijk wat het lengte verschil is.
Wat ik mis bij het Proto Lifelike PA-draaistel is de derde remcilinder in het midden en de "lagers" maar voor het overige vind ik ik ze erg mooi.

Ik heb de ophanging van de draaistellen uit het Proto-frame gezaagd en op breedte gevijld.
Die kunnen direct in het op correcte hoogte gebrachte Lima frame gelijmd worden.

En ook voortgang aan de kap: zandgeel gespoten, daarna strip geplakt en blauw, bufferbalk deels rood, buffers moeten nog zwart,
Sierstrip op neus moet nog met de hand gefatsoeneerd worden. Eerste poging om grijpstangen te maken uit 0.5 mm messing.
Nummerschildjes (1219) al geplaatst en eerste transfer geprobeerd.
Dringend laag lak nodig om blijvende strepen van handgeschilderde primer laag te bezijdigen maar dat pas nadat alle transfers erop zitten.

@Jan: Inderdaad, de plaat onderaan het frontdeurtje heb ik niet aangepast, eigenlijk toch wel een goed idee.
Mijn zaagje was maar 0.3 mm en paste daardoor goed tussen de lampen en de bufferbalk. Daarna feitelijk dezelfde challenge als voor jou: plaatje eronder lijmen, vijlen en schuren zodat het een mooi geheel vormt met de kap en vervolgens de bufferbalk eronder. Het plamuren daarna is nog het lastigste maar ik ben tevreden (voor een eerste poging)

MVG

Marten

« Laatst bewerkt op: 31 May 2009, 23:56:37 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !