Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Exact-Train 2025
door
Falkenberg
Vandaag
om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 21:19:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
Vandaag
om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:56:29
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:54:52
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:52:20
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
Vandaag
om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:35:49
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
Vandaag
om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
Vandaag
om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
Vandaag
om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
AB 7216
Vandaag
om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
Vandaag
om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:44:52
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:13:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
27
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren (gelezen 153820 keer)
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #120 Gepost op:
02 August 2009, 16:56:23 »
Hier begon het mee:
....geinspireerd door Janw die dit draadje begon.
Misschien wordt het nog een keer zomer.... daarna weer benieuwd hoe de verschillende andere blauwe LIMA 1200 verbouwingen uitpakken waar Janw, Bart, Stephan (Prutser), Bessel en Bob aan werken...
Ik wil ook de draaistellen nog verder verbeteren op de manier die Janw hier toont, met name voor derde remcilinder, baanruimer en kettingen.
MVG
Marten
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #121 Gepost op:
02 August 2009, 18:13:22 »
Hmm, misschien moet ik mijn Lima ook maar eens gaan verbouwen
Ik zou liever iets heel anders maken, namelijk de ACTS-uitvoering. Hiervoor moet ik ook de roosters aanpassen, en de regengoot aan de zijkant weghalen. Die regengoot is erg gemakkelijk, die roosters aanpassen lijkt me wat moeilijker. Ik ben waarschijnlijk aangewezen op een nieuwe bufferbalk maken, aangezien die van mij wat beschadigd zijn. De buffers ga ik misschien wel opnieuw gebruiken dan.
@janw: Zou je eens een maattekening kunnen plaatsen voor de zelfgemaakte bufferbalk?
Gelogd
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #122 Gepost op:
02 August 2009, 18:34:50 »
Mark,
Die roosters is nog wel aan te komen.
Ik heb bij Ger Knijf een setje betrokken. Hij kan ook de traanplaat leveren voor onder de deuren.
MVG
Marten
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #123 Gepost op:
02 August 2009, 18:37:02 »
.... en ook hars-gietsels waar de dubbele seinen mee te maken zijn...
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #124 Gepost op:
02 August 2009, 19:24:36 »
Hoe is hier aan te komen? Gewoon bestellen en dat ze dan korte tijd daarna in de brievenbus liggen lijkt me het gemakkelijkste.
Gelogd
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #125 Gepost op:
02 August 2009, 19:45:43 »
Mark,
Stuur me een PM en ik zend je Ger's contactgegevens.
Marten
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
janw
Offline
Berichten: 2218
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #126 Gepost op:
02 August 2009, 21:45:22 »
(vanuit Zweden)
@Spoortief
Ziet er inderdaad erg goed uit!! Knap werk. Welke draaistellen waren dit nu?
"Raampjes uiteindelijk met GMS set gemaakt waar blauwe belijning bijzit om indeling in vier mogelijk te maken" Begrijp ik nog niet helemaal. Hoeveel spijltjes hebben die raampjes nu?
@Mark: als ik weer thuis ben plaats ik een maatschetsje --ik heb zelf, voor zowel de zijkant van de bufferbalk als het verdiepte stuk in het midden, een aantal fotocopiën gemaakt van een 1:87 maatschets, daar de betreffende stukjes globaal uitgeknipt, opgeplakt op 1 mm styreen en toen uitgesneden. Van de bufferbalk zelf volgt de hoogte uit het aldus gemaakte onderdeel, de breedte uit de breedte van het model. Voor de stevigheid is hij dubbel uitgevoerd.
Een maatschets is vast op internet te vinden; uitprinten of copieëren op schaal is niet moeilijk.
Jan
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2009, 21:54:12 door janw
»
Gelogd
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #127 Gepost op:
02 August 2009, 22:07:53 »
@Janw
Jaren in jouw (vakantie) buurland gewoond, mooie tijd daar in Scandinavie, in de zomer watersportparadijs, in de winter elk weekend downhill skien op 15 minuten van het centrum (Oslo). Geniet van je vakantie !
Raamindeling:
De correcte indeling is in vieren, zoals de fotos ook laten zien, dus drie blauwe spijltjes aanbrengen.
Die van GM&S zijn best subtiel en geven een mooie totaalindruk.
Draaistellen:i
Dit zijn de Proto Lifellike 2000 draaistellen van een Alcoa PA, waarmee je ook cardanaandrijving op twee draaistellen kunt realiseren en een redelijke aandrijving krijgt.
Ik heb op het forum al eens fotoos geplaatst.
Overigens vind ik bij zowel de bufferbalkvergoting van jou als de bufferbalk verlaging bij mij de totaalindruk een stuk beter.
Ik weet niet zeker wat nu uiteindelijk het best werkt.
Bij jou is de totale bufferbalkhoogte te veel maar de afstand bovenkant bufferbalk tot lampen blijft correct wat belangrijk is voor het juiste "smoel".
Bij mij de totale bufferbalkhoogte en bovenkant OK, maar de lampen komen daardoor te hoog te zitten t.o.v. bovenkant bufferbalk wat mij toch opvalt.
De volgende keer zaag ik de bufferbalk met lampen en al uit de kap
Hadde bra !
Marten
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2009, 22:49:51 door Spoortief
»
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #128 Gepost op:
02 August 2009, 22:53:58 »
O ja, het lijkt me nogal voor de hand liggend dat er ook nieuwe buffers op komen. De oude doen erg Frans aan en zijn wat simpel. Welke zijn het beste te gebruiken?
Gelogd
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #129 Gepost op:
02 August 2009, 23:46:05 »
Goed idee Mark !
Moet ik ook nog doen.
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #130 Gepost op:
03 August 2009, 09:29:24 »
Wellicht is het een idee om die van de M*/Fl* te gebruiken? De bufferhulzen ga ik waarschijnlijk wel van de oude gebruiken, uitgaande van janw zijn die erg lastig te maken, en de originele bufferbalken zijn te hoog, en die van mij zijn ook wat beschadigd, dus ik maak ook nieuwe.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2218
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #131 Gepost op:
03 August 2009, 18:54:50 »
@Spoortief: hebben we het over dezelfde verbouwing? t.o.v. de Lima model moet de afstand bufferbalk-lampen juist *wel* groter worden; ik heb dat bereikt door een stukje materiaal tussen neus en bufferbalk toe te voegen. Daardoor is bij mij, als ik tenminste goed gekeken heb, ook de hoogte van de bufferbalk hetzelfde als op de gebruikte maatschets. Ik meende dat bij jouw variant van de verbouwing de hoofdmaten ongeveer hetzelfde zouden uitkomen (tenzij de Lima bufferbalk toch teveel afwijkt, maar dan had je beter een nieuwe kunnen bouwen). Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?
Over buffers: ik heb gewoon nieuwe gemaakt, herprutsen van de bestaande leek me niet de moeite waard. Tijd kost het allemaal toch wel. Ze bestaan uit 3 mm buis opgeleukt met stukje styreen van div. diktes. Niet heel moeilijk,maar inderdaad wel vrij veel werk. Ik ben er tevreden over.
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #132 Gepost op:
03 August 2009, 20:19:36 »
Ik ga gewoon proberen de oude te hergebruiken, mocht dat niet lukken, dan moet ik ook nog maar eens styreen in huis halen, en transfers, verf, roosters, traanplaten, vervangende ramen etc.
Gelogd
Spoortief
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #133 Gepost op:
03 August 2009, 20:25:27 »
@Janw:
Mijn fout, jij hebt ook de hele buffer (0.5 mm) laten zakken. Maar omdat de hele zaak 2 mm moet zakken had ik de indruk dat jouw totale bufferbalkhoogte was toegenomen, ondanks de lager geplaatste buffers op de balk.
Terwijl uit de discusiie blijkt dat de LIMA bufferbalk de correcte hoogte heeft, alleen bufferbalk zelf en daarop de buffers ook weer, zitten te hoog.
Door het materiaal toe te voegen tussen kap en bufferbalk "zakt" de hele bufferbalk.
Dat vergroot inderdaad afstand tussen bufferbalk en lampen, maar is dat gewenst ?
Ik heb geen maatschets maar heb de indruk dat de lampen van de LIMA waarschijnlijk redelijk goed t.o.v. de LIMA bufferbalk zitten, maar daardoor te hoog t.o.v. de gecorrigeerde (verlaagde) bufferbalk.
Dat viel me ook op toen ik de bies aan het afplakken was. Zit de bies OK aan de zijden, kom je op de neus te "vol" op de lampen te zitten.
Op je maatschets zou je eigenlijk moeten zien dat de lampen van de LIMA te hoog zitten.....
De bufferbalk wotdt dus gecorrigeerd, maar niet de positie van de lampen.
Dus: bufferbalk EN lampen zitten te hoog op de LIMA maar onderling redelijk goed
MVG,
Marten
Gelogd
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !
janw
Offline
Berichten: 2218
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #134 Gepost op:
05 August 2009, 23:44:06 »
Citaat van: Spoortief op 03 August 2009, 20:25:27
Dat vergroot inderdaad afstand tussen bufferbalk en lampen, maar is dat gewenst ?
Ja --althans dat is mijn stellig indruk op basis van de foto's Ik leg als ik weer thuis ben de maatschets er nogmaals naast. Ik meh de gele gele streep gepositioneerd aan de hand van de lampen, en me inderdaad wel eens afgevraagd of-ie niet iets te hoog zit (halve tot hele millimeter). Bericht volgt (foto van mijn kap staat op p. 3 van dit draadje, overzetten van de link lukt even niet).
Jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
27
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren