Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 17:55:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151558 keer)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #75 Gepost op: 25 January 2009, 22:14:10 »

@    Janw en Prutser

hoe staat het met dit projekt, is een heel gaaf werkje.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Gaaf mannen,
Frederico

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #76 Gepost op: 25 January 2009, 22:42:45 »
Tjee, was dat al in september.

De loc is wel afgeplamuurd en geschuurd maar staat even opgeborgen op een plank op de primer te wachten want ik heb de werkbank nu nodig om hout te zagen voor de baanonderbouw.
Kleinspoor zou trouwens transfers voor de oude 1200 uitvoeringen maken maar deze zijn er ook nog steeds niet geloof ik.

Hela, ik ga gelijk op hun nieuwe site kijken en die pdf eens inzien.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 22:44:22 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #77 Gepost op: 26 January 2009, 00:15:42 »
Mijn werk is op het moment zo druk dat 't er niet van komt. Terwijl er nog maar zo weinig moet: ramen, handgrepen, dat soort dingetjes. Hopelijk is er gauw meer tijd!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #78 Gepost op: 26 January 2009, 09:29:43 »
Ook ik zit op dit moment 'midden in de verbouwing' van mijn blauwe 1220. De lok heeft remleidingen, handgrepen op de neus en naast de deuren gekregen en ik ben van messing delen een chassis aan het maken omdat het inkorten van gegoten Athearn onderstellen een drama is. Ik zal vanavond een paar foto's plaatsen van de stand van zaken.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #79 Gepost op: 26 January 2009, 21:13:33 »
Zoals beloofd wat plaatjes van mijn poging een 1220 te upgraden:

Eerst de kap onderhanden genomen: In periode IV was de witte vishaak van toepassing: daarna een laagje matte vernis waardoor meteen alle krasjes en vegen gecamoufleerd zijn. Ook Sommerfeldts, wat remslangen en handgrepen aangebracht: op de foto moeten de deurhandgrepen nog geplaatst worden en nog donkerblauw gemaakt.


Het gegoten Athearn frame heb ik geprobeerd op maat te maken: vergeet dat maar. Ik ben nu zelf een frame aan het bouwen: als basis 2 railstaven met dwarsverbinding die meteen een draaipunt voor de draaistellen vormen.

De volgende stap is bevestiging voor de motor maken. Hiervan zijn noodgedwongen de cardan's ingekort en is 1 van 2 vliegwielen vervangen.


Wordt vervolgd....

Bessel
RETROBAHN A.G.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #80 Gepost op: 26 January 2009, 21:59:15 »
Het gegoten Athearn frame heb ik geprobeerd op maat te maken: vergeet dat maar.

TonM zei op een beurs tegen me dat het hem wel gelukt was met zijn eigen lima's.
Was zelf ook van plan 't frame in te korten van een Althearn loc dus ben hier ook wel in geïnteresseert.

Die 1220 ziet er trouwens erg netjes uit! 8)

Bart
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 22:02:43 door RN_232 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #81 Gepost op: 26 January 2009, 22:38:14 »
Dank voor het compliment, ik zal ook een plaatje van het eindresultaat laten zien binnenkort.

Ik heb chassis van een Alco PA en PB, die zijn niet alleen te lang (flink blok metaal tussen de draaistellen) maar ook te breed. Het smaller vijlen van het framewerk viel me tegen en met het inkorten kwam de positie van de motor t.o.v. de draaistellen erg ongelukkig uit, de aandrijving moet nl. ook ingekort.
Het is niet onmogelijk, maar ik wilde toch een m.i. betere optie proberen...

Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #82 Gepost op: 26 January 2009, 22:54:12 »
Als het goed is heb je een PB. Weet niet zeker of je het betreffende artikel kent?

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22459
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #83 Gepost op: 26 January 2009, 23:11:19 »
Het kan echt. Ik heb het origineel met eigen ogen in Melbourne zien rondkarren.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #84 Gepost op: 27 January 2009, 07:45:58 »
Misschien klink ik nu dom, maar wat is een Althearn loc??  :-[
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #85 Gepost op: 27 January 2009, 08:03:36 »
Die l hoort er niet in: Athearn

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #86 Gepost op: 27 January 2009, 10:20:37 »
@ automatic-rock: dit is een Athearn Alco PA unit, ik heb ook een PB (machine zonder machinisten cabine).
Ik heb alleen wel nieuwe, dus ongeschilderd plastic: dat mag je dan zelf doen...



Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Manga Huisman

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #87 Gepost op: 13 February 2009, 11:52:20 »
Dit gaat mooi worden!  ;D

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #88 Gepost op: 18 April 2009, 22:30:13 »
Ha Jan,

Erg benieuw of je nog verder bent gekomen.

Zelf inmiddels een vergelijkbaar projectje begonnen. Ook een blauwe dus met logo.
Daarbij alles in dit draadje in overweging nemende de kap net boven de bufferbalk ingezaagd en de hele bufferbalk laten zakken ipv net onder de bovenkant bufferbalk inzagen.



De kap houdt dan de correcte hoogte.
Een plaatje van 1.5 mm tussengevoegd



en de bufferbalk eronder teruggeplaatst.
De lampen lijklen dan wat hoog te zitten tov de bufferbalk maar naast de Trix oogt het voor mij in elk geval erg goed.



Bufferbalk hoogte, positie en kaphoogte komen goed overeen.
Wat met primer gerommeld om de totaal indruk te zien na vijlen en schuren en alle reparatie en verwijdering van krassen.


Binnenkort verwacht ik een Alco Pa van Proto uit de US, op de kop getikt voor 25€ inklusief verzenden omdat ie slecht geschilderd is.
Dan heb ik 4 draaistellen en een aandrijving, dat wordt de volgende stap.
Verf en decals zijn ook al binnen. De lok en vervangings Sommerfelds lagen er al 8 jaar...

MVG 

Marten
« Laatst bewerkt op: 18 April 2009, 23:02:54 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #89 Gepost op: 17 May 2009, 15:19:56 »
Ha Spoortief,

Tijdje niet hier gekeken, dus ik zie jouw project nu pas. Erg goed werk!
Jouw idee om de zaagsnede net boven ipv net onder de bufferbalk te plaatsen vind ik erg slim; je kan dan zo te zien inderdaad de Lima bufferbalk hergebruiken. Dat zou best wat werk kunnen schelen, want het maken van die buffers is nogal veel werk.

Ik heb bij mijn exemplaar, zoals in het begin van dit draadje beschreven, juist onder de bufferbalk gezaagd, en de overblijvende horizontale bovenplaat van de bufferbalk weggesneden en gevijld tot aan de neus, en daarna een plaatje styreen onderaan de neus toegevoegd, om op die manier de neushoogte naar onder te verlengen (de neushoogte neemt dus toe met de dikte van die bovenplaat plus die van het toegevoegde plaatje). De hoogte wordt op die manier correct.

Bij jouw methode vraag ik me af: je zaagwerk speelt dan op zeer korte afstand onder de lampen. Houd je daar dan genoeg 'vlees' en werkruimte over om de neusvorm onder de lampen weer netjes strak en in model te krijgen? Dit was bij mijn methode niet zo'n punt omdat je alle daar aanwezige materiaal handhaaft. Je hoeft dan alleen die bovenplaat bufferbalk in de juiste rondlopende vorm te vijlen, maar er blijft genoeg materiaal onder de lampen over dat de weg wijst.
Ten tweede: krijg je dat meegegoten nummer netjes en in een redelijke tijd van de bufferbalk af (m.a.w.: heeft het zin om te proberen die Lima bufferbalk  te handhaven)?

Als jouw methode werkt, maakt dat deze verbouwing nog simpeler!

OH ja, nog een klein puntje voor wie de Lima-bufferbalk hergebruikt: het kleine voetplaatje voor de neus-deur is bij Lima te klein (zie de tekeningen in bv. Bouman's boek). Vervangen door een iets groter plaatje.

Jan
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 15:24:18 door janw »