Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151698 keer)

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #120 Gepost op: 02 August 2009, 16:56:23 »
Hier begon het mee:



....geinspireerd door Janw die dit draadje begon.

Misschien wordt het nog een keer zomer.... daarna weer benieuwd hoe de verschillende andere blauwe LIMA 1200 verbouwingen uitpakken waar Janw, Bart, Stephan (Prutser), Bessel en Bob aan werken...

Ik wil ook de draaistellen nog verder verbeteren op de manier die Janw hier toont, met name voor derde remcilinder, baanruimer en kettingen.
MVG

Marten

HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #121 Gepost op: 02 August 2009, 18:13:22 »
Hmm, misschien moet ik mijn Lima ook maar eens gaan verbouwen :P Ik zou liever iets heel anders maken, namelijk de ACTS-uitvoering. Hiervoor moet ik ook de roosters aanpassen, en de regengoot aan de zijkant weghalen. Die regengoot is erg gemakkelijk, die roosters aanpassen lijkt me wat moeilijker. Ik ben waarschijnlijk aangewezen op een nieuwe bufferbalk maken, aangezien die van mij wat beschadigd zijn. De buffers ga ik misschien wel opnieuw gebruiken dan.
@janw: Zou je eens een maattekening kunnen plaatsen voor de zelfgemaakte bufferbalk?

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #122 Gepost op: 02 August 2009, 18:34:50 »
Mark,

Die roosters is nog wel aan te komen.
Ik heb bij Ger Knijf een setje betrokken. Hij kan ook de traanplaat leveren voor onder de deuren.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #123 Gepost op: 02 August 2009, 18:37:02 »
.... en ook hars-gietsels waar de dubbele seinen mee te maken zijn...
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #124 Gepost op: 02 August 2009, 19:24:36 »
Hoe is hier aan te komen? Gewoon bestellen en dat ze dan korte tijd daarna in de brievenbus liggen lijkt me het gemakkelijkste.

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #125 Gepost op: 02 August 2009, 19:45:43 »
Mark,

Stuur me een PM en ik zend je Ger's contactgegevens.

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #126 Gepost op: 02 August 2009, 21:45:22 »
(vanuit Zweden)

@Spoortief
Ziet er inderdaad erg goed uit!! Knap werk. Welke draaistellen waren dit nu?

"Raampjes uiteindelijk met GMS set gemaakt waar blauwe belijning bijzit om indeling in vier mogelijk te maken" Begrijp ik nog niet helemaal. Hoeveel spijltjes hebben die raampjes nu?

@Mark: als ik weer thuis ben plaats ik een maatschetsje --ik heb zelf, voor zowel de zijkant van de bufferbalk als het verdiepte stuk in het midden, een aantal fotocopiĆ«n gemaakt van een 1:87 maatschets, daar de betreffende stukjes globaal uitgeknipt, opgeplakt op 1 mm styreen en toen uitgesneden. Van de bufferbalk zelf volgt de hoogte uit het aldus gemaakte onderdeel, de breedte uit de breedte van het model. Voor de stevigheid is hij dubbel uitgevoerd.
Een maatschets is vast op internet te vinden; uitprinten of copieƫren op schaal is niet moeilijk.

Jan

« Laatst bewerkt op: 02 August 2009, 21:54:12 door janw »

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #127 Gepost op: 02 August 2009, 22:07:53 »
@Janw

Jaren in jouw (vakantie) buurland gewoond, mooie tijd daar in Scandinavie, in de zomer watersportparadijs, in de winter elk weekend downhill skien op 15 minuten van het centrum (Oslo). Geniet van je vakantie !

Raamindeling:
De correcte indeling is in vieren, zoals de fotos ook laten zien, dus drie blauwe spijltjes aanbrengen.
Die van GM&S zijn best subtiel en geven een mooie totaalindruk.

Draaistellen:i
Dit zijn de Proto Lifellike 2000 draaistellen van een Alcoa PA, waarmee je ook cardanaandrijving op twee draaistellen kunt realiseren en een redelijke aandrijving krijgt.
Ik heb op het forum al eens fotoos geplaatst.

Overigens vind ik bij zowel de bufferbalkvergoting van jou als de bufferbalk verlaging bij mij de totaalindruk een stuk beter.
Ik weet niet zeker wat nu uiteindelijk het best werkt.
Bij jou is de totale bufferbalkhoogte te veel maar de afstand bovenkant bufferbalk tot lampen blijft correct wat belangrijk is voor het juiste "smoel".
Bij mij de totale bufferbalkhoogte en bovenkant OK, maar de lampen komen daardoor te hoog te zitten t.o.v. bovenkant bufferbalk wat mij toch opvalt.
De volgende keer zaag ik de bufferbalk met lampen en al uit de kap  :D

Hadde bra !

Marten
« Laatst bewerkt op: 02 August 2009, 22:49:51 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #128 Gepost op: 02 August 2009, 22:53:58 »
O ja, het lijkt me nogal voor de hand liggend dat er ook nieuwe buffers op komen. De oude doen erg Frans aan en zijn wat simpel. Welke zijn het beste te gebruiken?

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #129 Gepost op: 02 August 2009, 23:46:05 »
Goed idee Mark !

Moet ik ook nog doen.
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #130 Gepost op: 03 August 2009, 09:29:24 »
Wellicht is het een idee om die van de M*/Fl* te gebruiken? De bufferhulzen ga ik waarschijnlijk wel van de oude gebruiken, uitgaande van janw zijn die erg lastig te maken, en de originele bufferbalken zijn te hoog, en die van mij zijn ook wat beschadigd, dus ik maak ook nieuwe.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #131 Gepost op: 03 August 2009, 18:54:50 »
@Spoortief: hebben we het over dezelfde verbouwing? t.o.v. de Lima model moet de afstand bufferbalk-lampen juist *wel* groter worden; ik heb dat bereikt door een stukje materiaal tussen neus en bufferbalk toe te voegen. Daardoor is bij mij, als ik tenminste goed gekeken heb, ook de hoogte van de bufferbalk hetzelfde als op de gebruikte maatschets. Ik meende dat bij jouw variant van de verbouwing de hoofdmaten ongeveer hetzelfde zouden uitkomen (tenzij de Lima bufferbalk toch teveel afwijkt, maar dan had je beter een nieuwe kunnen bouwen). Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Over buffers: ik heb gewoon nieuwe gemaakt, herprutsen van de bestaande leek me niet de moeite waard. Tijd kost het allemaal toch wel. Ze bestaan uit 3 mm buis opgeleukt met stukje styreen van div. diktes. Niet heel moeilijk,maar inderdaad wel vrij veel werk. Ik ben er tevreden over.

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #132 Gepost op: 03 August 2009, 20:19:36 »
Ik ga gewoon proberen de oude te hergebruiken, mocht dat niet lukken, dan moet ik ook nog maar eens styreen in huis halen, en transfers, verf, roosters, traanplaten, vervangende ramen etc.

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #133 Gepost op: 03 August 2009, 20:25:27 »
@Janw:
Mijn fout, jij hebt ook de hele buffer (0.5 mm) laten zakken. Maar omdat de hele zaak 2 mm moet zakken had ik de indruk dat jouw totale bufferbalkhoogte was toegenomen, ondanks de lager geplaatste buffers op de balk.
Terwijl uit de discusiie blijkt dat de LIMA bufferbalk de correcte hoogte heeft, alleen bufferbalk zelf en daarop de buffers ook weer, zitten te hoog.

Door het materiaal toe te voegen tussen kap en bufferbalk "zakt" de hele bufferbalk.
Dat vergroot inderdaad afstand tussen bufferbalk en lampen, maar is dat gewenst ?
Ik heb geen maatschets maar heb de indruk dat de lampen van de LIMA waarschijnlijk redelijk goed t.o.v. de LIMA bufferbalk zitten, maar daardoor te hoog t.o.v. de gecorrigeerde (verlaagde) bufferbalk.
Dat viel me ook op toen ik de bies aan het afplakken was. Zit de bies OK aan de zijden, kom je op de neus te "vol" op de lampen te zitten.

Op je maatschets zou je eigenlijk moeten zien dat de lampen van de LIMA te hoog zitten.....

De bufferbalk wotdt dus gecorrigeerd, maar niet de positie van de lampen.
Dus: bufferbalk EN lampen zitten te hoog op de LIMA maar onderling redelijk goed

MVG,

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #134 Gepost op: 05 August 2009, 23:44:06 »
Dat vergroot inderdaad afstand tussen bufferbalk en lampen, maar is dat gewenst ?

Ja --althans dat is mijn stellig indruk op basis van de foto's Ik leg als ik weer thuis ben de maatschets er nogmaals naast. Ik meh de gele gele streep gepositioneerd aan de hand van de lampen, en me inderdaad wel eens afgevraagd of-ie niet iets te hoog zit (halve tot hele millimeter). Bericht volgt (foto van mijn kap staat op p. 3 van dit draadje, overzetten van de link lukt even niet).

Jan