Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oud model gangbaar maken door 008200
Vandaag om 12:10:49
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:59:55
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 11:56:56
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Quinzeedied
Vandaag om 11:38:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:29:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 10:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
Ucci en IB1 met Itrain door bask185
Vandaag om 10:09:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
Vandaag om 10:01:56
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:00:16
Fleischmania Nostalgia door Jelmer
Vandaag om 09:40:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:23:06
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:49:17
Nieuwe forumgebruiker door Pauldg
Vandaag om 08:38:53
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Martijnstein
Vandaag om 08:15:36
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 07:51:13
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
  

Auteur Topic: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029  (gelezen 24222 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #195 Gepost op: 30 October 2024, 12:54:44 »
Luit  (y) (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8929
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #196 Gepost op: 30 October 2024, 13:52:43 »
Luit  (y) Klaas 😇

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #197 Gepost op: 30 October 2024, 14:07:15 »
Blijkbaar is het heel moeilijk om voor te stellen dat het niet 'Zeeuwtje-pesten' is, maar gewoon een rationeel 'Zo min mogelijk mensen lastig vallen'.

Vinden de zeeuwen het dan wel acceptabel dat onderhoud aan belangrijke wegen 's nachts gebeurt? Want wordt dit gedaan om zo min mogelijk last te veroorzaken, of hebben ze bij rijkswaterstaat een hekel aan reizigers die 's nachts de weg gebruiken? Waarom doen ze groot onderhoud niet gewoon eens tussen 8 en 9 's ochtends zodat al die verwende forensen er ook eens flink last van hebben?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8929
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #198 Gepost op: 30 October 2024, 14:31:53 »
Kennelijk heb je iets niet gesnapt.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2024, 14:45:27 door Huup »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #199 Gepost op: 30 October 2024, 15:32:01 »
Je haalt het door elkaar. Zeeuwen hadden vast veel minder bezwaar gehad tegen die proef als ProRail dat ook tussen 22.00 en 5.00 had uitgevoerd net als RWS. Zelfs een weekend deel was overkomelijk net als bij grasmaaien langs iets als de N33. Pakt men ook gelijk even wat anders mee.
En ja ook tussen 8 en 9 zijn er soms wegen dicht maar meestal geeft men dat ook aan incl een omleiding Zie de afsluiting voor meerdere dagen van de Zeeburgertunnel.
Maar je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat er geen alternatieve spoorlijn is of een autoweg waar de vervangende bus zonder file gewoon 100 kan blijven rijden om de reistijd op de aansluitende treinen te halen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22639
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #200 Gepost op: 30 October 2024, 15:38:14 »
Die is er elders ook niet en in de Randstad nog het minst. Ook met extra reistijd scoort Zeeland relatief goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #201 Gepost op: 30 October 2024, 16:38:34 »
Voor de niet Zeeuwen in deze discussie, stel ik voor om je te verdiepen in een rapport wat in 2023 is opgesteld door de Raad van de Leef omgeving. Als je er op Googled kom je in ieder geval dit tegen :"In 2023 kwam het rapport 'Elke regio telt' uit, over de groeiende verschillen tussen regio's. Kansen en welvaart lijken niet evenredig verdeeld. Dit jaar kwam de VNG met een vervolg: een rapport over hoe we verder aan de slag kunnen met de conclusies en een Verenigingsdialoog over regionale samenwerking".

Ook het volgende artikel is interessant in de discussie op dit draadje (https://lokale-democratie.nl/news/view/54ce966e-99ae-41c5-a62e-88a038c90048/elke-regio-telt-wat-doen-we-met-de-adviezen-uit-het-rapport-uit-2023).

Afijn, het hele rapport is ook te vinden op het internet.

Waar het om gaat is dat al in 2022 de Raad van de Leef omgeving in de diverse regio's (o.a. ook Groningen en Friesland) een uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar elementen zoals economische mogelijkheden, leefbaarheid, ontwikkeling mogelijkheden van inwoners, zorg en eigenlijk alles wat met het leven in de regio's vertegenwoordigt. Ook wij als Dorpsraad van het Dorpje Philippine konden aanschuiven.

De conclusie is keihard: De rand regio's (zoals ook Zeeland is, maar ook Groningen, Friesland, Drente gedeeltelijk, etc.) worden door de overheid keihard achtergesteld ten aanzien van ontwikkeling, subsidies voor OV, zorg, nieuwbouw en infra.

Is er wat veranderd na het verschijnen van het rapport. Nee natuurlijk niet. De Zeeuwse spoorlijn uitkiezen voor een test (zogenaamd naar een goed onderzoek (mijn hoela) door de Staatssecretaris) laat duidelijk zien dat Den Haag het rapport en zijn bevindingen onder in de la hebben gestopt of waarschijnlijk door de versnipperaar. Bij de spoorbedrijven - ook daar is het aangeboden geweest - idem denk ik zo maar.

Natuurlijk besef je niet, als je in een gebied woont met zeker 3 grote steden op minder dan 30 km, een bus, tram of trein elk 15 minuten binnen 1 km van je huis en zeker 2 hoofdroutes en 5 sluiproutes naar school, werk of supermarkt, dat wonen hier best wel veel voordelen heeft wat betreft stilte en rust. Maar doe a.u.b. (ook in dit draadje) niet zo neerbuigend over ons (Zeeuwse) bezwaar tegen het dicht gooien van de spoor aansluiting.

Onbewuste achterstelling door, tegen beter weten in, verkeerde aannames maken dat deze "rand" regio's zich verzetten tegen de landelijk overheid in zijn algemeenheid en ook door de 100% aandeelhouderschap van ProRail en NS.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2024, 16:40:48 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26894
    • Pagina van klaas
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #202 Gepost op: 30 October 2024, 16:45:19 »
Ook wij als Dorpsraad van het Dorpje Philippine konden aanschuiven.
Bart, nou vergis je je wel heel erg. Philippine is geen dorpje, maar een stad.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2024, 17:02:17 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22639
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #203 Gepost op: 30 October 2024, 16:59:25 »
Ik geloof het onmiddellijk Bart.

Is er wat veranderd na het verschijnen van het rapport. Nee natuurlijk niet. De Zeeuwse spoorlijn uitkiezen voor een test (zogenaamd naar een goed onderzoek (mijn hoela) door de Staatssecretaris) laat duidelijk zien dat Den Haag het rapport en zijn bevindingen onder in de la hebben gestopt of waarschijnlijk door de versnipperaar. Bij de spoorbedrijven - ook daar is het aangeboden geweest - idem denk ik zo maar.

Maar ik vind dat onderzoek zorgvuldig opgesteld, zodat het deze keer eens niet met achterstelling te maken lijkt te hebben. Dat kan hoor.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2024, 17:14:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #204 Gepost op: 30 October 2024, 17:17:51 »
Hier op de lijn ( Lijn 15 in België ) gaan ze ( Infrabel ) dat ERTMS ook verder uitpakken ( want moet tegen einde 2025 operationeel zijn ), dat doen ze echter volgende maand in de weekeinden en s'nachts en tevens gekombineerd met andere werken.
Hier sluiten ze de lijn daarvoor géén 4 maanden.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #205 Gepost op: 30 October 2024, 17:27:48 »
Als ik me niet vergis wordt ERTMS al wijd gebruikt in België. Wat Prorail en de vervoerders die in Nederland rijden gaan doen over vijf jaar is voor het eerst een bestaand traject van het bestaande ATB ombouwen naar ERTMS en dan kijken hoe allemaal verschillende treinen hier kunnen rijden. Dat is in België dus allang gebeurd.

In Nederland wordt ERTMS tot nu toe alleen op een aantal goederentrajekten en op de HSL gebruikt. Het is ook aanwezig tussen Lelystad en Zwolle en Utrecht en Amsterdam, maar daar wordt het niet gebruikt en is het ook nog niet echt getest.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #206 Gepost op: 30 October 2024, 18:09:38 »
Voor de niet Zeeuwen in deze discussie, stel ik voor om je te verdiepen in een rapport wat in 2023 is opgesteld door de Raad van de Leef omgeving.
...
Citaat
De conclusie is keihard: De rand regio's (zoals ook Zeeland is, maar ook Groningen, Friesland, Drente gedeeltelijk, etc.) worden door de overheid keihard achtergesteld ten aanzien van ontwikkeling, subsidies voor OV, zorg, nieuwbouw en infra.
...
Citaat
Is er wat veranderd na het verschijnen van het rapport. Nee natuurlijk niet. De Zeeuwse spoorlijn uitkiezen voor een test (zogenaamd naar een goed onderzoek (mijn hoela) door de Staatssecretaris) laat duidelijk zien dat Den Haag het rapport en zijn bevindingen onder in de la hebben gestopt of waarschijnlijk door de versnipperaar. Bij de spoorbedrijven - ook daar is het aangeboden geweest - idem denk ik zo maar.

Lekker selectief dus... De rapporten die je bevallen mogen blijven en zijn waar, maar de rest verklaar je simpelweg geen goed onderzoek. Jammer dat je de inhoudelijke argumenten daartegen weg hebt gelaten.

Citaat
Natuurlijk besef je niet, als je in een gebied woont met zeker 3 grote steden op minder dan 30 km, een bus, tram of trein elk 15 minuten binnen 1 km van je huis en zeker 2 hoofdroutes en 5 sluiproutes naar school, werk of supermarkt, dat wonen hier best wel veel voordelen heeft wat betreft stilte en rust. Maar doe a.u.b. (ook in dit draadje) niet zo neerbuigend over ons (Zeeuwse) bezwaar tegen het dicht gooien van de spoor aansluiting.

Leuke stroman. Ik ben een geen zeeuw, maar je overschat nogal hoeveel OV ik ter beschikking heb. Mogen niet-zeeuwen eigenlijk wel een mening hier over hebben van je?


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8929
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #207 Gepost op: 30 October 2024, 19:04:43 »
De hele ellende valt of staat met goed busvervoer.
Sneldiensten tussen Vlissingen en Goes en Middelburg en Goes, beide zonder tussenstops.
Een stopdienst tussen Middelburg en Goes via Arnemuiden, en tussen Vlissingen en Middelburg gebruik van de stadsdiensten.
Zo geregeld kost het het minst extra tijd.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6869
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #208 Gepost op: 30 October 2024, 19:29:35 »
Misschien eens van het positieve uitgaan: er kómt goed vervangend vervoer, 5 jaar de tijd om het te regelen. En misschien vallen de 4 maanden zonder treinen in de schoolvakantie, heeft die GroenLinks juffrouw uit Etten-Leur er 8 weken geen last van.

Maar de nuance is weg, relativeren is er niet meer bij, ook niet in dit topic. Ben je vóór de test in Zeeland en al motiveer je dat nog zo goed dan ben je toch tegen de Zeeuwen als ik Bart moet geloven.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #209 Gepost op: 30 October 2024, 20:32:43 »
Zoals eerder verteld heb ik wel wat treinkilometers in Zeeland achter mij dus dit is niet puur randstad-kan-de provincie-niet-schelen.

Dat gezegd hebbende vind ik de argumentatie dat Goes naar Sloe / Vlissingen een goede (de beste?) keus is om ERMTS te testen vrij overtuigend.

Wat ik me wel afvraag is of eea wel optimaal uitgevoerd wordt. Je kan bijvoorbeeld vanaf aansluiting Sloe vlak voorbij Goes prima testen zonder impact op de reizigersdienst naar Vlissingen.

En vrij snel al zou je in elk geval in beide spitsen in beide richtingen een trein kunnen laten rijden tussen Goes en Vlissingen. Als je dan ook nog het ombouwen in de schoolvakantie doet hoeft de overlast niet enorm te zijn.

Wel bizar dat dit pas in 2029 gebeurt terwijl er al vele jaren op ERTMS gereden wordt in Nederland en absoluut daarbuiten.