Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029  (gelezen 21744 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22499
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #45 Gepost op: 06 October 2024, 09:55:02 »
Dat bepaalt een 100 procent aandeelhouder helemaal zelf. In het verleden zat de overheid veel dichter op NS. Destijds moest de Kamer nog instemmen met de aanschaf van nieuw materieel, laat staan dat zoiets gemakkelijk passeerde. Het is de keuze van de politiek geweest om afstand te nemen en dat ook vast te leggen. Van winst is bij Prorail geen sprake. Ze zijn volledig afhankelijk van het toegekende budget.

Er is sinds die tijd wel meer veranderd. Tegenwoordig hebben we internet en sociale media. Ieder voorstel dat ook maar een kleine groep raakt kan rekenen op een bombardement van negativiteit. We hebben tegenwoordig politici die problemen liever uitvergroten dan oplossen. Dat maakt het speelveld voor NS en Prorail ook wel ingewikkeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #46 Gepost op: 06 October 2024, 11:07:06 »
Het grote probleem is dat er geen alternatieve verbinding is naar Goes. Er is zelfs geen lijnbus.
Treinvervangend vervoer vraagt op Vs Gs al snel een half uur extra reistijd. Veel treinreizigers moeten uiteindelijk naar Boz of Rt voor studie of werk. Dan is een uur extra per dag, vier maanden lang, echt bezwaarlijk.
Veel overlastervaring zal moeten afhangen van de organisatie vh treinvervangend vervoer. Dat moet vanaf de vier betrokken stations gewoon retegoed geregeld zijn: snel en aansluitend.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #47 Gepost op: 06 October 2024, 11:45:26 »

Prorail legt verantwoording af aan de minister en wordt grotendeels betaald door het Rijk, maar voor zover ik weet is het nog steeds een BV waarin het primair draait om winst maken. Er is ooit een voornemen geweest er weer een overheidsinstantie van te maken, maar voor zover ik weet is dat nooit gebeurd. Als aandeelhouder heb je weliswaar inspraak, maar je bent eerder passagier in de bus dan de chauffeur aan het stuur.
Prorail is de Rijkswaterstaat van het spoor.
Grt, Wim

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #48 Gepost op: 06 October 2024, 12:42:48 »
Omschakelen doe je in een dag (of nacht). Maar dat betekent dat het oude systeem dus volledig in bedrijf moet blijven, terwijl het nieuwe ingebouwd wordt.
De ATB wordt verwijderd, er is niets om te schakelen.

En dat kan dus prima met een simulator.
Kennelijk niet, dat had veel geld en een vier maanden afgesloten spoorlijn gescheeld.

Tegenwoordig is de rails in handen van Prorail. Als die verzaakt, want zo kun je dit toch wel noemen, dan heeft een ander bedrijf, NSR, er last van, maar dat is niet het probleem van Prorail.
Nog maar een keer, dit is geen idee van Prorail zelf maar de NS doet hier aan mee. Er wordt niks verzaakt, het is zo besloten.

Hier het rapport voor alternatieven voor de Hanzelijn en een vergelijking van de baanvakken.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2024, 13:37:25 door Reinout van Rees. Reden: Reachtie op weggehaalde opmerking weggehaald »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22499
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #49 Gepost op: 06 October 2024, 12:56:25 »
Prorail is de Rijkswaterstaat van het spoor.

Rijkswaterstaat is een rijksdienst. Prorail en NS zijn NV’s met de staat als 100 procent aandeelhouder. Dat is bij NS al sinds 1937 zo en Prorail komt daaruit voort.

Praktisch hoeft het weinig verschil te maken. In beide gevallen bepaalt de overheid helemaal zelf hoeveel invloed ze heeft op de organisaties. En bij Prorail is die invloed nog best groot. Het parlement moet ieder jaar weer instemmen met het beschikbare budget en waaraan dat wordt uitgegeven. De politiek accordeert dat er een nieuw beveiligingssysteem komt en dat is hun werk. Ik hoop van harte dat de politiek niet gaat denken dat ze ook nog beter weten hoe een nieuw beveiligingssysteem moet worden ingevoerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #50 Gepost op: 06 October 2024, 13:30:59 »
Heel verhelderend, dat rapport. Ik wist ook niet dat er maar 3000 reizigers per dag zijn op de Zeeuwse lijn. Dat is niet zo veel inderdaad.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #51 Gepost op: 06 October 2024, 13:39:02 »
.....maar het valt me wel op dat tegenwoordig steeds vaker reizigers de dupe zijn van onderhoudswerkzaamheden (daar schaar ik dit geval dan ook maar onder). Dat kan ik me van vroeger niet zo herinneren.
Vroeger werd er veel onderhoud gedaan terwijl de treinen bij wijze van spreken over de handen van de werkers reden.
Tegenwoordig mag dat niet meer. Als er maar aan één spoor wordt gewerkt, dan gaan de aangrenzende sporen ook uit gebruik. In de praktijk betekent dat dus meestal dat de hele lijn stil ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #52 Gepost op: 06 October 2024, 13:40:25 »
Uitlokkende opmerking plus reacties opgeschoond.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #53 Gepost op: 06 October 2024, 13:40:45 »
Ik wist ook niet dat er maar 3000 reizigers per dag zijn op de Zeeuwse lijn.
Dus omdat het er "maar" 3000 zijn is het niet zo erg?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #54 Gepost op: 06 October 2024, 13:48:30 »
Grote kans dat dat inderdaad de te volgen tactiek is. Ik ben evengoed toetsenbordridder als jij natuurlijk, maar het valt me wel op dat tegenwoordig steeds vaker reizigers de dupe zijn van onderhoudswerkzaamheden (daar schaar ik dit geval dan ook maar onder). Dat kan ik me van vroeger niet zo herinneren.
Prorail legt verantwoording af aan de minister en wordt grotendeels betaald door het Rijk, maar voor zover ik weet is het nog steeds een BV waarin het primair draait om winst maken. Er is ooit een voornemen geweest er weer een overheidsinstantie van te maken, maar voor zover ik weet is dat nooit gebeurd. Als aandeelhouder heb je weliswaar inspraak, maar je bent eerder passagier in de bus dan de chauffeur aan het stuur.
Dat er vaker onderhoudswerkzaamheden zijn tegenwoordig is ook niet zo gek, omdat een groot deel van onze infrastructuur een zelfde leeftijd heeft door wat grote gebeurtenissen uit het verleden en dus nu ook gelijktijdig aan groot onderhoud toe is.


En de gedachte dat Prorail 'gewoon' een BV'tje is die gewoon van de overheid een zak geld krijgt, en vervolgens stuurloos de landelijke infrastructuur moet onderhouden zonder daar enige verantwoording voor moet afleggen is wel heel erg naïef gedacht.

Het beheren van het spoor is gegoten in een concessie met daarbij een compleet opdrachten en eisen pakket.
Prorail dient dus het beleid uit te voeren zoals gesteld in die concessie, en draagt daar verantwoording aan de opdrachtgever, te weten het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Prorail legt het zelf duidelijk uit;
https://www.prorail.nl/nieuws/veelgestelde-vraag-hoe-legt-prorail-financiele-verantwoording-af

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #55 Gepost op: 06 October 2024, 13:50:47 »
Dus omdat het er "maar" 3000 zijn is het niet zo erg?
Dat schrijft niemand,

Wel is het een stuk makkelijker om voor 3000 reiziger per dag goed alternatief vervoer te regelen, dan dat je dat moet gaan doen voor een traject met een veelvoud reizigers.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #56 Gepost op: 06 October 2024, 13:58:22 »
De omvang van het busvervoer, dat is een redelijk argument. Maar voor de reizigers blijft het lastig, of het er nu 3000 of 100.000 zijn.
Ik hoop maar dat ze het busvervoer ruimhartig gaan regelen. Nog mooier is het als ze de proef ergens anders gaan doen, in de buurt van Aalten bijvoorbeeld. ;D ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #57 Gepost op: 06 October 2024, 14:12:12 »
Op https://www.treinenweb.nl/nieuws/10801/provincie-zeeland-in-2029-moeilijk-bereikbaar-via-trein-vanwege-proeven-met-ertms.html zeggen ze dit als reden:

Zeeland als proeftraject

De provincie Zeeland is geselecteerd voor de proef met het nieuwe ERTMS-signaleringssysteem omdat zowel goederen- als NS-treinen gebruikmaken van dezelfde spoorlijn, en de impact van de proef hier relatief kleiner is dan in andere delen van het land. Daarnaast kan Zeeland makkelijk geïsoleerd worden van het hoofdspoor omdat deze enkel aan aansluiting biedt bij Roosendaal.
Jeroen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #58 Gepost op: 06 October 2024, 18:14:10 »
Dus omdat het er "maar" 3000 zijn is het niet zo erg?
3000.... lijkt me sowieso niet kloppen, maar goed.. ..
Het meerendeel reist, net als elders, in de spits. Even afgezien van leerlingen; stel dat er 500 auto's extra rijden in de spitsen. Iemand een idee wat dat betekent aan filevorming op bv de A58? Of op aanslhitende wegen ri oost en west na Zeeland?

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6683
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #59 Gepost op: 06 October 2024, 18:45:49 »
Op een intensiteit van 30.000 per dag doen 500 autootjes extra helemaal niks.......  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 October 2024, 19:40:21 door Ben »