Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 13:55:49
Next 18 ESU adapterplaatje door C_Jabaaij
Vandaag om 13:42:53
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 13:27:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door 1200blauw
Vandaag om 13:25:03
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 13:22:03
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen  (gelezen 2398 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Gepost op: 14 September 2024, 12:39:19 »
Ik heb een Viesmann 5900 vandaag uitgeprobeerd en werkend gekregen. Werkt met een puls, het open- en dichtgaan. Ik vind alleen de spoorbomen te snel dicht en open gaan. Dat zou met een vertraging moeten werken, maar hier in ieder geval niet. Heb je voor het langzamer kunnen schakelen een relais of iets anders nodig ? Of zit het 'm in de motortjes van de slagbomen en moet dat ding retour voor reparatie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27040
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2024, 13:09:48 »
Hoe snel bewegen ze? Misschien heb jij bij het woord langzaam een ander idee dan Viessmann

In de handleiding vind ik niks over de snelheid. Er zit ook geen draaiend motortje in, maar 2 spoelen. De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2024, 13:44:49 »
Ja dat zou kunnen :) Ik vind ze in ieder geval te snel dicht en open gaan.

Overweg met 2 slagbomen, aangedreven door 2 aparte ondervloer aandrijvingen. De slagbomen kenmerken zich door het langzaam openen en sluiten.

Zal inderdaad een spoel zijn, maar als je het bovenstaande bij het artikel leest een spoel die schakelt waarna denk ik mechanisch iets een kleine vertraging zou moeten geven.

Dus stroom verlagen (wat ik eerst dacht) heeft denk ik weinig zin.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2024, 14:00:17 »
Gebruik je ook het relais?

Gr Hans

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2024, 14:22:16 »
Relais 5552 bedoel je ? Yep. Zonder en met gebruikt en vergeleken. Maakt geen verschil. Had ik ook niet verwacht, maar dat wilde ik even zeker weten, daarom uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2024, 15:35:30 door Bobos »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2024, 01:45:46 »
Ergens staat me vaag iets bij dat je bij de armseinen iets met een schroefje aan de onderkant kon stellen.
De overweg heeft volgens mij zo’n zelfde spoel.

Zo’n langwerpige cilinder zeg maar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2024, 10:18:47 »
Daar zal ik voorzichtig eens naar kijken. Anders gaat dat ding morgen retour. Maakt niet waar wat het claimt te kunnen. Maar wie weet lukt het zo en hoef ik niet op zoek naar een alternatief.  :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2024, 11:13:55 »
De gebruiksaanwijzing: https://viessmann-modell.com/media/e6/52/9e/1714655766/5900.pdf Staat idd niet ergens vermeld dat je de snelheid in kunt stellen.

Het zijn idd spoelen dus meer of minder voltage zal niks veranderen. Ze zeggen we een minimale spanning nodig te hebben van 16V bij digitaal schakelen.
Als je een overgang wilt waarbij je de bomen in snelheid wilt regelen en ook bv het bouncing effect wilt zou je een servoaandrijving kunnen overwegen. Er zijn verschillende decoders die dat effect goed aan kunnen sturen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2024, 14:49:13 »
Klopt. Ik heb even voorzichtig gekeken. Spoel heeft geen schroefje aan de onderkant.

Die 16 v aansturing is niet zo een probleem.

Maar wat mij opvalt dat bij aansluiten op een oude trafo met dus een lagere spanning (zal denk ik zo een 12 volt zijn) de magneetspoel ook werkt zonder harde klik en de bomen ietsjes trager sluiten. Voor zover ik het kan zien/beoordelen, heb geen meetkunde toegepast.

Enfin ding gaat retour, maakt de omschrijving niet waar. En ik ga inderdaad maar eens kijken naar wat met een servo kan worden aangestuurd. Dat lukt met wissels immers ook. Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2024, 14:36:35 »
Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Fleischmann 9198? Beurs of misschien marktplaats...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2024, 14:41:17 »
Ik heb zelf nog een oude Fleischmann idd en die gaat servo's krijgen. De bomen zijn wel wat grover als geëtst materiaal maar ik kan daar persoonlijk wel mee leven ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2024, 17:42:03 »
Ik heb ze ooit op m’n oude baan Trossingen gehad en die gingen wel langzaam.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2024, 20:28:18 »
De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.

Hydraulisch ?   Maar dan met vet, geen olie. Die buis is een cylindertje, waarin een niet-afsluitend zuigertje beweegt.

Dat werd (lang geleden) al toegepast in de bekende Philips 202 - 212 - 312  platenspeler, misschien nog bij Klaas bekend ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27040
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2024, 12:00:24 »
Met vet of olie lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk meer aan een cilindertje waar de spoelen omheen zitten en waar de ijzerkern in beweegt. Dat cilindertje is aan het einde gesloten, waardoor de lucht daar zich langs de kern moet persen en dat kost tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.