Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 12:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 12:00:40
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 11:48:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:22:24
NS stoomlocomotief serie boeken door jjg koopmans
Vandaag om 11:19:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
  

Auteur Topic: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen  (gelezen 1991 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Gepost op: 14 September 2024, 12:39:19 »
Ik heb een Viesmann 5900 vandaag uitgeprobeerd en werkend gekregen. Werkt met een puls, het open- en dichtgaan. Ik vind alleen de spoorbomen te snel dicht en open gaan. Dat zou met een vertraging moeten werken, maar hier in ieder geval niet. Heb je voor het langzamer kunnen schakelen een relais of iets anders nodig ? Of zit het 'm in de motortjes van de slagbomen en moet dat ding retour voor reparatie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26604
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2024, 13:09:48 »
Hoe snel bewegen ze? Misschien heb jij bij het woord langzaam een ander idee dan Viessmann

In de handleiding vind ik niks over de snelheid. Er zit ook geen draaiend motortje in, maar 2 spoelen. De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2024, 13:44:49 »
Ja dat zou kunnen :) Ik vind ze in ieder geval te snel dicht en open gaan.

Overweg met 2 slagbomen, aangedreven door 2 aparte ondervloer aandrijvingen. De slagbomen kenmerken zich door het langzaam openen en sluiten.

Zal inderdaad een spoel zijn, maar als je het bovenstaande bij het artikel leest een spoel die schakelt waarna denk ik mechanisch iets een kleine vertraging zou moeten geven.

Dus stroom verlagen (wat ik eerst dacht) heeft denk ik weinig zin.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2024, 14:00:17 »
Gebruik je ook het relais?

Gr Hans

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2024, 14:22:16 »
Relais 5552 bedoel je ? Yep. Zonder en met gebruikt en vergeleken. Maakt geen verschil. Had ik ook niet verwacht, maar dat wilde ik even zeker weten, daarom uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2024, 15:35:30 door Bobos »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2024, 01:45:46 »
Ergens staat me vaag iets bij dat je bij de armseinen iets met een schroefje aan de onderkant kon stellen.
De overweg heeft volgens mij zo’n zelfde spoel.

Zo’n langwerpige cilinder zeg maar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2024, 10:18:47 »
Daar zal ik voorzichtig eens naar kijken. Anders gaat dat ding morgen retour. Maakt niet waar wat het claimt te kunnen. Maar wie weet lukt het zo en hoef ik niet op zoek naar een alternatief.  :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17744
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2024, 11:13:55 »
De gebruiksaanwijzing: https://viessmann-modell.com/media/e6/52/9e/1714655766/5900.pdf Staat idd niet ergens vermeld dat je de snelheid in kunt stellen.

Het zijn idd spoelen dus meer of minder voltage zal niks veranderen. Ze zeggen we een minimale spanning nodig te hebben van 16V bij digitaal schakelen.
Als je een overgang wilt waarbij je de bomen in snelheid wilt regelen en ook bv het bouncing effect wilt zou je een servoaandrijving kunnen overwegen. Er zijn verschillende decoders die dat effect goed aan kunnen sturen.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2024, 14:49:13 »
Klopt. Ik heb even voorzichtig gekeken. Spoel heeft geen schroefje aan de onderkant.

Die 16 v aansturing is niet zo een probleem.

Maar wat mij opvalt dat bij aansluiten op een oude trafo met dus een lagere spanning (zal denk ik zo een 12 volt zijn) de magneetspoel ook werkt zonder harde klik en de bomen ietsjes trager sluiten. Voor zover ik het kan zien/beoordelen, heb geen meetkunde toegepast.

Enfin ding gaat retour, maakt de omschrijving niet waar. En ik ga inderdaad maar eens kijken naar wat met een servo kan worden aangestuurd. Dat lukt met wissels immers ook. Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2024, 14:36:35 »
Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Fleischmann 9198? Beurs of misschien marktplaats...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17744
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2024, 14:41:17 »
Ik heb zelf nog een oude Fleischmann idd en die gaat servo's krijgen. De bomen zijn wel wat grover als geëtst materiaal maar ik kan daar persoonlijk wel mee leven ;)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2024, 17:42:03 »
Ik heb ze ooit op m’n oude baan Trossingen gehad en die gingen wel langzaam.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2024, 20:28:18 »
De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.

Hydraulisch ?   Maar dan met vet, geen olie. Die buis is een cylindertje, waarin een niet-afsluitend zuigertje beweegt.

Dat werd (lang geleden) al toegepast in de bekende Philips 202 - 212 - 312  platenspeler, misschien nog bij Klaas bekend ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26604
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2024, 12:00:24 »
Met vet of olie lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk meer aan een cilindertje waar de spoelen omheen zitten en waar de ijzerkern in beweegt. Dat cilindertje is aan het einde gesloten, waardoor de lucht daar zich langs de kern moet persen en dat kost tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.