Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 11:28:17
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 11:19:11
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Theo Mol
Vandaag om 11:01:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Spoor 1 nem of finescale door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:39:22
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
  

Auteur Topic: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen  (gelezen 1999 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Gepost op: 14 September 2024, 12:39:19 »
Ik heb een Viesmann 5900 vandaag uitgeprobeerd en werkend gekregen. Werkt met een puls, het open- en dichtgaan. Ik vind alleen de spoorbomen te snel dicht en open gaan. Dat zou met een vertraging moeten werken, maar hier in ieder geval niet. Heb je voor het langzamer kunnen schakelen een relais of iets anders nodig ? Of zit het 'm in de motortjes van de slagbomen en moet dat ding retour voor reparatie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2024, 13:09:48 »
Hoe snel bewegen ze? Misschien heb jij bij het woord langzaam een ander idee dan Viessmann

In de handleiding vind ik niks over de snelheid. Er zit ook geen draaiend motortje in, maar 2 spoelen. De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2024, 13:44:49 »
Ja dat zou kunnen :) Ik vind ze in ieder geval te snel dicht en open gaan.

Overweg met 2 slagbomen, aangedreven door 2 aparte ondervloer aandrijvingen. De slagbomen kenmerken zich door het langzaam openen en sluiten.

Zal inderdaad een spoel zijn, maar als je het bovenstaande bij het artikel leest een spoel die schakelt waarna denk ik mechanisch iets een kleine vertraging zou moeten geven.

Dus stroom verlagen (wat ik eerst dacht) heeft denk ik weinig zin.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2024, 14:00:17 »
Gebruik je ook het relais?

Gr Hans

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2024, 14:22:16 »
Relais 5552 bedoel je ? Yep. Zonder en met gebruikt en vergeleken. Maakt geen verschil. Had ik ook niet verwacht, maar dat wilde ik even zeker weten, daarom uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2024, 15:35:30 door Bobos »

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4376
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2024, 01:45:46 »
Ergens staat me vaag iets bij dat je bij de armseinen iets met een schroefje aan de onderkant kon stellen.
De overweg heeft volgens mij zo’n zelfde spoel.

Zo’n langwerpige cilinder zeg maar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2024, 10:18:47 »
Daar zal ik voorzichtig eens naar kijken. Anders gaat dat ding morgen retour. Maakt niet waar wat het claimt te kunnen. Maar wie weet lukt het zo en hoef ik niet op zoek naar een alternatief.  :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17802
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2024, 11:13:55 »
De gebruiksaanwijzing: https://viessmann-modell.com/media/e6/52/9e/1714655766/5900.pdf Staat idd niet ergens vermeld dat je de snelheid in kunt stellen.

Het zijn idd spoelen dus meer of minder voltage zal niks veranderen. Ze zeggen we een minimale spanning nodig te hebben van 16V bij digitaal schakelen.
Als je een overgang wilt waarbij je de bomen in snelheid wilt regelen en ook bv het bouncing effect wilt zou je een servoaandrijving kunnen overwegen. Er zijn verschillende decoders die dat effect goed aan kunnen sturen.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2024, 14:49:13 »
Klopt. Ik heb even voorzichtig gekeken. Spoel heeft geen schroefje aan de onderkant.

Die 16 v aansturing is niet zo een probleem.

Maar wat mij opvalt dat bij aansluiten op een oude trafo met dus een lagere spanning (zal denk ik zo een 12 volt zijn) de magneetspoel ook werkt zonder harde klik en de bomen ietsjes trager sluiten. Voor zover ik het kan zien/beoordelen, heb geen meetkunde toegepast.

Enfin ding gaat retour, maakt de omschrijving niet waar. En ik ga inderdaad maar eens kijken naar wat met een servo kan worden aangestuurd. Dat lukt met wissels immers ook. Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Albert de Heer

  • Online Online
  • Berichten: 252
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2024, 14:36:35 »
Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Fleischmann 9198? Beurs of misschien marktplaats...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17802
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2024, 14:41:17 »
Ik heb zelf nog een oude Fleischmann idd en die gaat servo's krijgen. De bomen zijn wel wat grover als geëtst materiaal maar ik kan daar persoonlijk wel mee leven ;)

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4376
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2024, 17:42:03 »
Ik heb ze ooit op m’n oude baan Trossingen gehad en die gingen wel langzaam.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2024, 20:28:18 »
De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.

Hydraulisch ?   Maar dan met vet, geen olie. Die buis is een cylindertje, waarin een niet-afsluitend zuigertje beweegt.

Dat werd (lang geleden) al toegepast in de bekende Philips 202 - 212 - 312  platenspeler, misschien nog bij Klaas bekend ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2024, 12:00:24 »
Met vet of olie lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk meer aan een cilindertje waar de spoelen omheen zitten en waar de ijzerkern in beweegt. Dat cilindertje is aan het einde gesloten, waardoor de lucht daar zich langs de kern moet persen en dat kost tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.