Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:39:13
NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 22:25:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
  

Auteur Topic: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen  (gelezen 1990 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Gepost op: 14 September 2024, 12:39:19 »
Ik heb een Viesmann 5900 vandaag uitgeprobeerd en werkend gekregen. Werkt met een puls, het open- en dichtgaan. Ik vind alleen de spoorbomen te snel dicht en open gaan. Dat zou met een vertraging moeten werken, maar hier in ieder geval niet. Heb je voor het langzamer kunnen schakelen een relais of iets anders nodig ? Of zit het 'm in de motortjes van de slagbomen en moet dat ding retour voor reparatie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2024, 13:09:48 »
Hoe snel bewegen ze? Misschien heb jij bij het woord langzaam een ander idee dan Viessmann

In de handleiding vind ik niks over de snelheid. Er zit ook geen draaiend motortje in, maar 2 spoelen. De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2024, 13:44:49 »
Ja dat zou kunnen :) Ik vind ze in ieder geval te snel dicht en open gaan.

Overweg met 2 slagbomen, aangedreven door 2 aparte ondervloer aandrijvingen. De slagbomen kenmerken zich door het langzaam openen en sluiten.

Zal inderdaad een spoel zijn, maar als je het bovenstaande bij het artikel leest een spoel die schakelt waarna denk ik mechanisch iets een kleine vertraging zou moeten geven.

Dus stroom verlagen (wat ik eerst dacht) heeft denk ik weinig zin.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2024, 14:00:17 »
Gebruik je ook het relais?

Gr Hans

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2024, 14:22:16 »
Relais 5552 bedoel je ? Yep. Zonder en met gebruikt en vergeleken. Maakt geen verschil. Had ik ook niet verwacht, maar dat wilde ik even zeker weten, daarom uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2024, 15:35:30 door Bobos »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2024, 01:45:46 »
Ergens staat me vaag iets bij dat je bij de armseinen iets met een schroefje aan de onderkant kon stellen.
De overweg heeft volgens mij zo’n zelfde spoel.

Zo’n langwerpige cilinder zeg maar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2024, 10:18:47 »
Daar zal ik voorzichtig eens naar kijken. Anders gaat dat ding morgen retour. Maakt niet waar wat het claimt te kunnen. Maar wie weet lukt het zo en hoef ik niet op zoek naar een alternatief.  :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17737
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2024, 11:13:55 »
De gebruiksaanwijzing: https://viessmann-modell.com/media/e6/52/9e/1714655766/5900.pdf Staat idd niet ergens vermeld dat je de snelheid in kunt stellen.

Het zijn idd spoelen dus meer of minder voltage zal niks veranderen. Ze zeggen we een minimale spanning nodig te hebben van 16V bij digitaal schakelen.
Als je een overgang wilt waarbij je de bomen in snelheid wilt regelen en ook bv het bouncing effect wilt zou je een servoaandrijving kunnen overwegen. Er zijn verschillende decoders die dat effect goed aan kunnen sturen.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2024, 14:49:13 »
Klopt. Ik heb even voorzichtig gekeken. Spoel heeft geen schroefje aan de onderkant.

Die 16 v aansturing is niet zo een probleem.

Maar wat mij opvalt dat bij aansluiten op een oude trafo met dus een lagere spanning (zal denk ik zo een 12 volt zijn) de magneetspoel ook werkt zonder harde klik en de bomen ietsjes trager sluiten. Voor zover ik het kan zien/beoordelen, heb geen meetkunde toegepast.

Enfin ding gaat retour, maakt de omschrijving niet waar. En ik ga inderdaad maar eens kijken naar wat met een servo kan worden aangestuurd. Dat lukt met wissels immers ook. Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2024, 14:36:35 »
Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Fleischmann 9198? Beurs of misschien marktplaats...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17737
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2024, 14:41:17 »
Ik heb zelf nog een oude Fleischmann idd en die gaat servo's krijgen. De bomen zijn wel wat grover als geëtst materiaal maar ik kan daar persoonlijk wel mee leven ;)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2024, 17:42:03 »
Ik heb ze ooit op m’n oude baan Trossingen gehad en die gingen wel langzaam.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2024, 20:28:18 »
De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.

Hydraulisch ?   Maar dan met vet, geen olie. Die buis is een cylindertje, waarin een niet-afsluitend zuigertje beweegt.

Dat werd (lang geleden) al toegepast in de bekende Philips 202 - 212 - 312  platenspeler, misschien nog bij Klaas bekend ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2024, 12:00:24 »
Met vet of olie lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk meer aan een cilindertje waar de spoelen omheen zitten en waar de ijzerkern in beweegt. Dat cilindertje is aan het einde gesloten, waardoor de lucht daar zich langs de kern moet persen en dat kost tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.