Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 11:53:57
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:26
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:38:43
Toon hier je (model)treinfoto's door Dave.......
Vandaag om 11:38:08
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
  

Auteur Topic: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen  (gelezen 1992 keer)

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Gepost op: 14 September 2024, 12:39:19 »
Ik heb een Viesmann 5900 vandaag uitgeprobeerd en werkend gekregen. Werkt met een puls, het open- en dichtgaan. Ik vind alleen de spoorbomen te snel dicht en open gaan. Dat zou met een vertraging moeten werken, maar hier in ieder geval niet. Heb je voor het langzamer kunnen schakelen een relais of iets anders nodig ? Of zit het 'm in de motortjes van de slagbomen en moet dat ding retour voor reparatie.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2024, 13:09:48 »
Hoe snel bewegen ze? Misschien heb jij bij het woord langzaam een ander idee dan Viessmann

In de handleiding vind ik niks over de snelheid. Er zit ook geen draaiend motortje in, maar 2 spoelen. De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2024, 13:44:49 »
Ja dat zou kunnen :) Ik vind ze in ieder geval te snel dicht en open gaan.

Overweg met 2 slagbomen, aangedreven door 2 aparte ondervloer aandrijvingen. De slagbomen kenmerken zich door het langzaam openen en sluiten.

Zal inderdaad een spoel zijn, maar als je het bovenstaande bij het artikel leest een spoel die schakelt waarna denk ik mechanisch iets een kleine vertraging zou moeten geven.

Dus stroom verlagen (wat ik eerst dacht) heeft denk ik weinig zin.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2024, 14:00:17 »
Gebruik je ook het relais?

Gr Hans

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2024, 14:22:16 »
Relais 5552 bedoel je ? Yep. Zonder en met gebruikt en vergeleken. Maakt geen verschil. Had ik ook niet verwacht, maar dat wilde ik even zeker weten, daarom uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2024, 15:35:30 door Bobos »

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4359
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2024, 01:45:46 »
Ergens staat me vaag iets bij dat je bij de armseinen iets met een schroefje aan de onderkant kon stellen.
De overweg heeft volgens mij zo’n zelfde spoel.

Zo’n langwerpige cilinder zeg maar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2024, 10:18:47 »
Daar zal ik voorzichtig eens naar kijken. Anders gaat dat ding morgen retour. Maakt niet waar wat het claimt te kunnen. Maar wie weet lukt het zo en hoef ik niet op zoek naar een alternatief.  :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17757
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2024, 11:13:55 »
De gebruiksaanwijzing: https://viessmann-modell.com/media/e6/52/9e/1714655766/5900.pdf Staat idd niet ergens vermeld dat je de snelheid in kunt stellen.

Het zijn idd spoelen dus meer of minder voltage zal niks veranderen. Ze zeggen we een minimale spanning nodig te hebben van 16V bij digitaal schakelen.
Als je een overgang wilt waarbij je de bomen in snelheid wilt regelen en ook bv het bouncing effect wilt zou je een servoaandrijving kunnen overwegen. Er zijn verschillende decoders die dat effect goed aan kunnen sturen.

Bobos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2024, 14:49:13 »
Klopt. Ik heb even voorzichtig gekeken. Spoel heeft geen schroefje aan de onderkant.

Die 16 v aansturing is niet zo een probleem.

Maar wat mij opvalt dat bij aansluiten op een oude trafo met dus een lagere spanning (zal denk ik zo een 12 volt zijn) de magneetspoel ook werkt zonder harde klik en de bomen ietsjes trager sluiten. Voor zover ik het kan zien/beoordelen, heb geen meetkunde toegepast.

Enfin ding gaat retour, maakt de omschrijving niet waar. En ik ga inderdaad maar eens kijken naar wat met een servo kan worden aangestuurd. Dat lukt met wissels immers ook. Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2024, 14:36:35 »
Moet alleen een goede basis voor andere spoorbomen vinden

Fleischmann 9198? Beurs of misschien marktplaats...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17757
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2024, 14:41:17 »
Ik heb zelf nog een oude Fleischmann idd en die gaat servo's krijgen. De bomen zijn wel wat grover als geëtst materiaal maar ik kan daar persoonlijk wel mee leven ;)

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4359
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2024, 17:42:03 »
Ik heb ze ooit op m’n oude baan Trossingen gehad en die gingen wel langzaam.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2024, 20:28:18 »
De vertraging zal dan waarschijnlijk pneumatisch werken.

Hydraulisch ?   Maar dan met vet, geen olie. Die buis is een cylindertje, waarin een niet-afsluitend zuigertje beweegt.

Dat werd (lang geleden) al toegepast in de bekende Philips 202 - 212 - 312  platenspeler, misschien nog bij Klaas bekend ?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann 5900 vertragen van spoorwegbomen
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2024, 12:00:24 »
Met vet of olie lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk meer aan een cilindertje waar de spoelen omheen zitten en waar de ijzerkern in beweegt. Dat cilindertje is aan het einde gesloten, waardoor de lucht daar zich langs de kern moet persen en dat kost tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.