Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:26:23
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 21:04:23
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Site Uhlenbrock door Peter J K
Vandaag om 19:01:43
Terschellinger Spoor door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hatsune Miku
Vandaag om 18:02:38
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 16:37:58
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails  (gelezen 3473 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2024, 09:58:31 »
Het gaat allang niet meer om de oorspronkelijke stelling.
Dan is het jammer dat de TS ook niet meer reageert op de argumenten.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2024, 10:17:12 »
...wellicht kun je dan eens informeren wat hij met dit draadje wilde bereiken.
Wat hij wil bereiken is zonneklaar. Hij wil dat we in plaats van de termen wisselstroom en gelijkstroom andere woorden gaan gebruiken die wel de lading dekken.
Nu zie je op de dozen van modeltreinen nog steeds de letters AC of DC staan. Maar die slaan echt nergens meer op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2024, 10:18:26 »
Dan is het jammer dat de TS ook niet meer reageert op de argumenten.
Welke argumenten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2024, 10:22:26 »
Ik denk dat gelijk dan wel wisselstroom nog steeds genoeg zegt. Iedereen weet gelijk waar je het over hebt.
Wat in het begin van dit topic al is aangegeven, waarom terminologie wijzigen? Nu is het voor 99% van de lezers duidelijk en om nu een strijd tegen windmolens te beginnen.......
Als hadden komt, is hebben te laat!

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2024, 10:26:36 »
Welke argumenten?
Laat "argumenten" maar weg, hij reageert helemaal niet meer en als hij het zo belangrijk vind om de terminologie te veranderen lijkt mij reageren toch wel nuttig.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2024, 10:27:14 »
Waarom terminologie wijzigen? Omdat die helemaal nergens meer op slaat. We moeten naar woorden die het wezenlijke verschil aangeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #36 Gepost op: 31 August 2024, 10:28:55 »
Ik krijg nog steeds weleens de vraag van leeftijdgenoten en ouder of ik Fleischmann of Märklin rijd. Lang geleden waren dat gebruikelijke aanduidingen voor tweerail-gelijkstroom of drierail-wisselstroom. Het boeide niet dat er nog meer gelijkstroommerken waren. AC of DC waren ook altijd wat onnauwkeurig. AC of DC kan het immers niks schelen hoe de stroom wordt afgenomen. Destijds waren er genoeg Märklin drierailers die hun Märklinlocs aanpasten en hun drierailbaan met gelijkspanning voedden. Daar reden Märklinlocs ook beter op en ze waren van het omschakelrelais verlost.

AC en DC is nog altijd onnauwkeurig. Maar er wordt in de praktijk goed begrepen wat wordt bedoeld met wisselstroomrails of een tweerailas, pardon tweerailwielstel. As is ook al zo’n onnauwkeurig term als er meestal een compleet wielstel wordt bedoeld.  :)
Van de handel kan je echt niet verwachten dat ze de klant gaan opvoeden. Het zal voorlopig juist tot onduidelijkheid leiden en dat is slecht voor de verkoop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #37 Gepost op: 31 August 2024, 10:35:26 »
Waarom terminologie wijzigen? Omdat die helemaal nergens meer op slaat. We moeten naar woorden die het wezenlijke verschil aangeven.
Wisselstroom en gelijkstroom geven nou juist precies het wezenlijke verschil aan. Als ik op een beurs rondloop en iets van mijn gading zie en er zit eens tikker op "geschikt voor wisselstroom" weet ik gelijk dat ik er niets aan heb.
En de meeste zullen bij de begrippen gelijk of wisselstroom de link gelijk leggen welk soort rails erbij hoort.
Dus waarom wijzigen?

We kunnen ons beter richten op de terminologie die gebruikt wordt bij digitaal. De kreet digitaal gelijkstroom en soortgelijke varianten. Die kloppen voor geen meter. Dan is 2-rail digitaal of 3-rail digitaal een term die de lading beter dekt.

En wat Henk ook al aanstipt. Als je aangeeft dat je modelspoor hebt is de meest voorkomende vraag, rijdt je Marklin of Fleischmann. Dat krijg je er toch niet uit. Ook niet dat er tegenwoordig veel meer merken zijn.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2024, 10:37:21 door Remunj »
Gr.
Eric

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6931
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #38 Gepost op: 31 August 2024, 10:36:20 »

Niet zo verwonderlijk aangezien de C-Rails ook als 2-rail bestaan bij Trix.


De enige overeenkomst is de letter C, het is verder echt anders.  ;D De spoorstaaf heeft een lager profiel dan bij Marklin en de A ontbreekt uiteraard want die verbindt de spoorstaven links en rechts en dat is bij 2rail niet de bedoeling.

Bij een 3rail lok gebeurt dat doorverbinden ook maar dan doordat de ongeïsoleerde assen de staven verbinden. Daardoor ontstaat soms kortsluiting als ook de sleper de spoorstaaf raakt bij het passeren van de A.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #39 Gepost op: 31 August 2024, 10:48:37 »
Ik geloof er nog steeds niks van dat die spoorstaven elektrisch ergens mee verbonden zijn.
Als je rechtdoor rijdt kan het afbuigende stuk dan ook nooit spanning voeren. Alleen als de A verbogen is en kortsluiting met de spoorstaaf maakt.

Bart

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #40 Gepost op: 31 August 2024, 11:00:14 »
Was het vroeger ook niet zo dat er wisselSTROOM en gelijkSPANNING werd gebruikt? Dit is ook verkeerd, wat je kunt alleen maar stroom hebben als er spanning is en omgekeerd.
Als hadden komt, is hebben te laat!

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #41 Gepost op: 31 August 2024, 11:06:19 »
Je kan ook spanning hebben zonder stroom.
Groet!
Michiel.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
    • Mijn website
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #42 Gepost op: 31 August 2024, 11:06:55 »
Waarom terminologie wijzigen? Omdat die helemaal nergens meer op slaat. We moeten naar woorden die het wezenlijke verschil aangeven.
Klaas,

ODAODA weet net als jij ook dat de termonologie nooit ergens op geslagen heeft. Nu niet maar vroeger ook niet. Dus geklets en betweterigheid om er nu opnieuw over te beginnen en belangrijk te gaan doen als ouwe knar (wat ik ook ben).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #43 Gepost op: 31 August 2024, 11:14:35 »
Je kan ook spanning hebben zonder stroom.
Klopt, maar geen stroom zonder spanning
Als hadden komt, is hebben te laat!

C-rails

  • Gast
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #44 Gepost op: 31 August 2024, 11:21:49 »
Er kan wel degelijk een stroom zijn zonder spanning, Draai de kraan maar open.  :angel: