Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails  (gelezen 2924 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2024, 09:58:31 »
Het gaat allang niet meer om de oorspronkelijke stelling.
Dan is het jammer dat de TS ook niet meer reageert op de argumenten.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2024, 10:17:12 »
...wellicht kun je dan eens informeren wat hij met dit draadje wilde bereiken.
Wat hij wil bereiken is zonneklaar. Hij wil dat we in plaats van de termen wisselstroom en gelijkstroom andere woorden gaan gebruiken die wel de lading dekken.
Nu zie je op de dozen van modeltreinen nog steeds de letters AC of DC staan. Maar die slaan echt nergens meer op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2024, 10:18:26 »
Dan is het jammer dat de TS ook niet meer reageert op de argumenten.
Welke argumenten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2024, 10:22:26 »
Ik denk dat gelijk dan wel wisselstroom nog steeds genoeg zegt. Iedereen weet gelijk waar je het over hebt.
Wat in het begin van dit topic al is aangegeven, waarom terminologie wijzigen? Nu is het voor 99% van de lezers duidelijk en om nu een strijd tegen windmolens te beginnen.......
Als hadden komt, is hebben te laat!

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2024, 10:26:36 »
Welke argumenten?
Laat "argumenten" maar weg, hij reageert helemaal niet meer en als hij het zo belangrijk vind om de terminologie te veranderen lijkt mij reageren toch wel nuttig.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2024, 10:27:14 »
Waarom terminologie wijzigen? Omdat die helemaal nergens meer op slaat. We moeten naar woorden die het wezenlijke verschil aangeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #36 Gepost op: 31 August 2024, 10:28:55 »
Ik krijg nog steeds weleens de vraag van leeftijdgenoten en ouder of ik Fleischmann of Märklin rijd. Lang geleden waren dat gebruikelijke aanduidingen voor tweerail-gelijkstroom of drierail-wisselstroom. Het boeide niet dat er nog meer gelijkstroommerken waren. AC of DC waren ook altijd wat onnauwkeurig. AC of DC kan het immers niks schelen hoe de stroom wordt afgenomen. Destijds waren er genoeg Märklin drierailers die hun Märklinlocs aanpasten en hun drierailbaan met gelijkspanning voedden. Daar reden Märklinlocs ook beter op en ze waren van het omschakelrelais verlost.

AC en DC is nog altijd onnauwkeurig. Maar er wordt in de praktijk goed begrepen wat wordt bedoeld met wisselstroomrails of een tweerailas, pardon tweerailwielstel. As is ook al zo’n onnauwkeurig term als er meestal een compleet wielstel wordt bedoeld.  :)
Van de handel kan je echt niet verwachten dat ze de klant gaan opvoeden. Het zal voorlopig juist tot onduidelijkheid leiden en dat is slecht voor de verkoop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #37 Gepost op: 31 August 2024, 10:35:26 »
Waarom terminologie wijzigen? Omdat die helemaal nergens meer op slaat. We moeten naar woorden die het wezenlijke verschil aangeven.
Wisselstroom en gelijkstroom geven nou juist precies het wezenlijke verschil aan. Als ik op een beurs rondloop en iets van mijn gading zie en er zit eens tikker op "geschikt voor wisselstroom" weet ik gelijk dat ik er niets aan heb.
En de meeste zullen bij de begrippen gelijk of wisselstroom de link gelijk leggen welk soort rails erbij hoort.
Dus waarom wijzigen?

We kunnen ons beter richten op de terminologie die gebruikt wordt bij digitaal. De kreet digitaal gelijkstroom en soortgelijke varianten. Die kloppen voor geen meter. Dan is 2-rail digitaal of 3-rail digitaal een term die de lading beter dekt.

En wat Henk ook al aanstipt. Als je aangeeft dat je modelspoor hebt is de meest voorkomende vraag, rijdt je Marklin of Fleischmann. Dat krijg je er toch niet uit. Ook niet dat er tegenwoordig veel meer merken zijn.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2024, 10:37:21 door Remunj »
Gr.
Eric

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6711
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #38 Gepost op: 31 August 2024, 10:36:20 »

Niet zo verwonderlijk aangezien de C-Rails ook als 2-rail bestaan bij Trix.


De enige overeenkomst is de letter C, het is verder echt anders.  ;D De spoorstaaf heeft een lager profiel dan bij Marklin en de A ontbreekt uiteraard want die verbindt de spoorstaven links en rechts en dat is bij 2rail niet de bedoeling.

Bij een 3rail lok gebeurt dat doorverbinden ook maar dan doordat de ongeïsoleerde assen de staven verbinden. Daardoor ontstaat soms kortsluiting als ook de sleper de spoorstaaf raakt bij het passeren van de A.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #39 Gepost op: 31 August 2024, 10:48:37 »
Ik geloof er nog steeds niks van dat die spoorstaven elektrisch ergens mee verbonden zijn.
Als je rechtdoor rijdt kan het afbuigende stuk dan ook nooit spanning voeren. Alleen als de A verbogen is en kortsluiting met de spoorstaaf maakt.

Bart

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #40 Gepost op: 31 August 2024, 11:00:14 »
Was het vroeger ook niet zo dat er wisselSTROOM en gelijkSPANNING werd gebruikt? Dit is ook verkeerd, wat je kunt alleen maar stroom hebben als er spanning is en omgekeerd.
Als hadden komt, is hebben te laat!

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #41 Gepost op: 31 August 2024, 11:06:19 »
Je kan ook spanning hebben zonder stroom.
Groet!
Michiel.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
    • Mijn website
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #42 Gepost op: 31 August 2024, 11:06:55 »
Waarom terminologie wijzigen? Omdat die helemaal nergens meer op slaat. We moeten naar woorden die het wezenlijke verschil aangeven.
Klaas,

ODAODA weet net als jij ook dat de termonologie nooit ergens op geslagen heeft. Nu niet maar vroeger ook niet. Dus geklets en betweterigheid om er nu opnieuw over te beginnen en belangrijk te gaan doen als ouwe knar (wat ik ook ben).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #43 Gepost op: 31 August 2024, 11:14:35 »
Je kan ook spanning hebben zonder stroom.
Klopt, maar geen stroom zonder spanning
Als hadden komt, is hebben te laat!

C-rails

  • Gast
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #44 Gepost op: 31 August 2024, 11:21:49 »
Er kan wel degelijk een stroom zijn zonder spanning, Draai de kraan maar open.  :angel: