Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:29:43
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails  (gelezen 3580 keer)

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Gepost op: 30 August 2024, 13:04:40 »
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. Ook de term wissel- of gelijkstroomrail is niet mee van deze tijd. Ook dan is het beter te spreken van twee- of drierail met twee- of driegeleiders. Want op tweerail met tweegeleiders kan ook met wisselstroom worden gereden op voorwaarde dat de locomotieven daarvoor geschikt zijn gemaakt en op drierail met tweegeleiders kan ook met gelijkstroom worden gereden. Digitaal maakt het helemaal niet meer uit. Slechts de in het midden geplaatste sleper van de locs zegt iets over het toegepaste systeem. Op oude Trix Express rail, drierail met drie geleders kon met alles worden gereden, op voorwaarde dat de wielen daarvoor waren geschikt gemaakt. Feitelijk bestaan nu slechts tweerail met  tweegeleider- en drierail met tweegeleidersystemen. Bovenleiding wordt in het digitale tijdperk slechts als entourage gebruikt. Het heeft geen zin om met een functionele bovenleiding te rijden, immers de hoeveelheid onder te brengen locomotieven kan dan wel worden verdubbeld maar is niet meer te behappen voorts is het digitaal gevoelig, vooral als met één stroomafnemer wordt gereden.     

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2024, 13:28:24 »
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. gereden.   

Ah...een moraalridder. ;D
Wissel en gelijkstroomwielen hebben een verschillend profiel. Het is niet alleen de isolatie waarin ze verschillen dus.

En een functionele bovenleiding kan wel degelijk zinvol zijn. Ik rij met (digitale) 2-railloks op mijn marklin baan via de bovenleiding. Dan hoef ik er geen sleper onder te bouwen.

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2024, 13:42:33 »
En nu? Krijgen we nu een verbod op tweerail en drierail zeggen en schrijven?

De ons en het pond zijn officieel ook geen gewichtsmaten meer, maar worden nog steeds volop gebruikt. Zolang we elkaar begrijpen is het toch niet erg dat we de oude termen nog gebruiken?

Daarnaast: lang niet iedereen rijdt digitaal…..

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8088
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2024, 15:59:44 »
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. Ook de term wissel- of gelijkstroomrail is niet mee van deze tijd. Ook dan is het beter te spreken van twee- of drierail met twee- of driegeleiders.   
Ik denk dat gelijk dan wel wisselstroom nog steeds genoeg zegt. Iedereen weet gelijk waar je het over hebt. Een wisselstroom loc rijdt nu eenmaal niet op een gelijkstroombaan en omgekeerd. Dus het verduidelijkt juist heel goed waar we het over hebben. Heel handig bij het aanschaffen van locs en materieel.
Wat 2 of 3 rail betreft geef ik je gedeeltelijk gelijk. Daarvan is ook nog steeds duidelijk voor wat voor soort locs de rails geschikt is.
Bij digitaal rijden is het inderdaad beter om te spreken over 2 of 3 rail omdat daar de begrippen gelijk en wisselstroom niet meer van toepassing zijn.

De andere exotische voorbeelden die je aanhaalt vindt ik niet echt terzake doende. Die komen relatief gezien zo weinig voor dat de liefhebbers daarvan echt wel weten waar ze het over hebben.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2024, 16:42:58 »
Grotendeels met Otto eens. De verschillen tussen de systemen hebben helemaal niks meer te maken met het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom. Het wezenlijke verschil is de stroomafname, en daarom is het duidelijker om te spreken van het 2-rail systeem en het 3-rail systeem.
Ik zou het toejuichen als dat de standaard aanduidingen worden. De fabrikanten, de handel en de tijdschriften kunnen daarin een voortrekkersrol vervullen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2024, 16:43:41 »
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit draadje out of the blue gestart wordt, terwijl alles prima hier beschreven staat: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
  • Bnlx treinendokter.
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2024, 16:44:04 »
Euch...  :) (zelf-promotie)

Op mijn demo-baan rij ik met elke aansturing die ik daar heb: Analoog wisselstroom, gelijkstroom, allerlei digitale formaten als DCC, MFX, MM2, M4*, MFX+, enz. Dit alles op willekeurig 2-rail of 3-rail, N, H0 of 0 spoor. Langleve de huidige decoders die dit allemaal 'vreten'.

En ja dit is wat je niet normaal hoeft te vinden, ondanks dat t mogelijk is.

De termen wissel- en gelijk-stroom wielen/rails, zijn beelden. Roep je één van de twee, weet een ander gelijk wat je bedoeld, zonder dat de termen tegenwoordig zuiver worden gebruikt (hoor ik daar iemand roepen dat t gaat om in de eerste plaats spanning, niet stroom  ;D).
Vergelijk t maar met Luxaflex, iedereen weet wat e bedoeld, maar t kan ook een ander merk zijn. (merkverwatering, Engels voorbeeld fridge en hoover)

M4*, Ja ik weet dat dat gelijk is aan MFX zoals door ESU voor Marklin is ontwikkeld. Nog liefhebbers voor M3.... (ja dat is er als term ook).

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 16:49:06 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6984
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2024, 16:44:56 »
Over de wielen: van oudsher was / is er verschil tussen 2rail en 3rail maar dat vervaagt. Veel merken leveren nog maar één soort wiel waarmee je op zowel 2rail als ook op 3rail spoor kunt rijden. De flens hoogte en wiel breedte doet er niet (meer) toe nu ook Marklin C-rail een fatsoenlijk profiel heeft.

Je ziet dan ook meer en meer dat Marklin / 3rail rijders een Roco of Piko 2rail lok kopen, wat draadjes "om" solderen en er een pukkelsleper onder zetten.
Onderstaande Piko 2rail lok heeft daarvoor al een universeel draaistel met een sparing voor de sleper, een gat voor het draadje en een gat voor het schroefje.  (y)



De echte lol is natuurlijk dat je niet gebonden bent aan de decoder die altijd in een 3rail lok zit, 2railers worden ook analoog geleverd en dus heb je vrije keuze in merk en type decoder. In het voorbeeld van een Piko 1100 zit in de 3rail lok een dure en niet al te beste Piko Smart sounddecoder maar dat terzijde.

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2024, 16:47:05 »
Citaat van: VAM65
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit draadje out of the blue gestart wordt, terwijl alles prima hier beschreven staat: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen

+1 (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2024, 16:58:56 »
2-rail en 3-rail dekt misschien de lading beter, maar ook niet helemaal. Zo is Trix espress ook 3 rail, maar weer gelijkstroom (en dus niet geschikt voor Marklin). Daarnaast zijn er nog zat mensen die analoog rijden waarbij wisselstroom en gelijkstroom wel belangrijke kenmerken zijn.

Kortom, het taalgebruik is er nog wel en volgens mij snapt iedereen wat er bedoeld wordt. En dus snap ik het probleem niet zo  ;D. Maar als we over gaan naar 2-rail en 3-rail, wat mij betreft prima.

Groeten,
Rogier


 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2024, 17:04:17 »
De termen wissel- en gelijk-stroom wielen/rails, zijn beelden. Roep je één van de twee, weet een ander gelijk wat je bedoeld, zonder dat de termen tegenwoordig zuiver worden gebruikt
Oude rotten misschien wel. Maar wat doe je dan met een nieuwkomer? Die moet je uitleggen dat we met gelijkstroom eigenlijk het 2-rail systeem bedoelen, en met wisselstroom het 3-rail systeem.
Noem het beestje dan meteen bij de goede naam.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2024, 17:07:44 »
Veel merken leveren nog maar één soort wiel waarmee je op zowel 2rail als ook op 3rail spoor kunt rijden. De flens hoogte en wiel breedte doet er niet (meer) toe nu ook Marklin C-rail een fatsoenlijk profiel heeft.
Dan vergeet men toch iets. Bij C-rail wissels zijn sommige spoorstaven van kunststof en de locwielen moeten dan op de flens rijden om stroom af te nemen van een metalen strip op de bodem van de gleuf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2024, 17:14:34 »
tevens is het allang geen 3 rail meer want er zijn maar 2 echte rails en de middelste zijn puko's of in het vlaams puntcontacten :) .
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6984
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2024, 17:17:05 »
Dan vergeet men toch iets. Bij C-rail wissels zijn sommige spoorstaven van kunststof en de locwielen moeten dan op de flens rijden om stroom af te nemen van een metalen strip op de bodem van de gleuf.

Dat gaat prima Klaas.

Aanvulling: fotootje er bij. Een veel te lage flens kan een beetje inzakken en dan toch stroom afnemen.


« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 17:28:31 door Ben »

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1336
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2024, 18:11:24 »
Niet nodig er altijd 1 railstaaf die massa geeft.

Mvg Johan