Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 15443 keer)

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2426
Greetings,salutations,groetjes,

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6546
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #61 Gepost op: 29 May 2025, 12:51:38 »
Opmerking slaat op de MT serie van MTB en de diverse servoaandrijvingen die er zijn.

Die worden op mijn baan allemaal vanaf een aparte stroomkring gevoed via de decoders die deze onderdelen aansturen. Alleen commando komt van de DCC ringleiding.

Dan kan bij de DP serie niet maar zoals ik al aangaf is dat “nadeel” wel te overzien.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 12:53:27 door Frank 123 »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18560
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mtb wissel aandrijving dcc, welke te kiezen?
« Reactie #62 Gepost op: 29 May 2025, 14:20:32 »
Wat wil je? Simpel een aandrijving met een contact voor je puntstuk? Is de MP1 prima. Als je dat digitaal wilt bedienen neem je een DP1 (beide de grijs/rode aandrijvingen). De grotere hebben iets meer aan boord waaronder een extra contact. Ook die is er analoog bedienbaar als digitaal.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18560
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #63 Gepost op: 29 May 2025, 14:25:45 »
Kijk even naar mijn testje, ding hangt gewoon aan je digitale spanning. Dat beetje dat het ding vraagt kan op een niet al te grote baan prima. Je zou met veel van die dingen zelfs een aparte booster met alleen aandrijvingen kunnen gebruiken.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #64 Gepost op: 29 May 2025, 18:12:53 »
Opmerking slaat op de MT serie van MTB en de diverse servoaandrijvingen die er zijn.

Die worden op mijn baan allemaal vanaf een aparte stroomkring gevoed via de decoders die deze onderdelen aansturen. Alleen commando komt van de DCC ringleiding.

Dan kan bij de DP serie niet maar zoals ik al aangaf is dat “nadeel” wel te overzien.


De DP4 heeft wel een aparte DCC ingang en is niet verbonden met de schakelcontacten.


Thijs

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6546
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #65 Gepost op: 29 May 2025, 19:01:13 »
Klopt Thijs maar de hele voeding van de wisselmotor en signaal naar de decoder gaan wel via zelfde aansluiting, (de DCC + /- aansluiting). Zie onderstaand aansluitschema ( van de website van MTD)


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mtb wissel aandrijving dcc, welke te kiezen?
« Reactie #66 Gepost op: 29 May 2025, 20:06:26 »
Met eventueel terugmelding op een old-school bedieningspaneel.
Liefst met NX bediening.
Dat lijkt me wel wat.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #67 Gepost op: 29 May 2025, 20:11:10 »
Ja, dus prima aan te sluiten op je aparte ringleiding.

Thijs

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6546
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #68 Gepost op: 29 May 2025, 20:26:12 »
ja maar dan blijft mijn punt dus nog steeds overeind dat het verbruik van de aandrijving (0,15 amp) dan nog steeds ten laste komt van mijn 3 amp DCC voeding en niet van de 6 amp voeding waar nu de pakweg 40 wisselaandrijvingen  mijn baan door gevoed worden.

Maar zoals al eerder gezegd: ik vindt dit nadeel niet opwegen tegen het voordeel van eenvoudige bedrading en ik heb op mijn modulebaantje al ondervonden dat de MP4 uitvoering prima functioneert. Dus de wissels die nog op het te maken deel van mijn baan gaan komen zullen een DP1 of DP4 aandrijving gaan krijgen, zeker omdat ik deze eenvoudig in mijn baan kan opnemen.

Foto’s van de  MP1 aandrijvingen die ik nu heb icm digikeijs  DR4018 decoders)




« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 20:28:26 door Frank 123 »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #69 Gepost op: 29 May 2025, 20:37:46 »
Je kan van 2 opto's en een L298 ook een 5A booster maken voor ~5€. Die heeft geen kortsluiting beveiliging maar voor accessoires heb je dat ook niet nodig. Dan kan je al je DCC decoders voeden en aansturen over 2 DCC draadjes.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #70 Gepost op: 29 May 2025, 21:06:17 »
Ik voorzie dat wij op de vereniging de 'gewone' MP04 gebruiken waar we meerdere wissels hebben en die dan met een decoder aansluiten. Als er ergens één wissel (of twee) zit is vooral deze DP04 interessant, om te voorkomen dat je voor één wissel een decoder moet plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #71 Gepost op: 29 May 2025, 21:26:40 »
Je kan van 2 opto's en een L298 ook een 5A booster maken voor ~5€. Die heeft geen kortsluiting beveiliging maar voor accessoires heb je dat ook niet nodig. Dan kan je al je DCC decoders voeden en aansturen over 2 DCC draadjes.
Ik denk dat een 5A booster voor deze toepassing een beetje overkill is. 1A is al voldoende, dan kun je 6 of 7 wissels tegelijk aansturen, en dat zal vrijwel nooit voorkomen.
Daarom zie ik ook het probleem niet om die wisselaandrijvingen uit de gewone DCC ringleiding te voeden. Ze trekken die stroom hoogstens 3 seconden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18560
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #72 Gepost op: 29 May 2025, 21:52:39 »
Je kan van 2 opto's en een L298 ook een 5A booster maken voor ~5€. Die heeft geen kortsluiting beveiliging maar voor accessoires heb je dat ook niet nodig. Dan kan je al je DCC decoders voeden en aansturen over 2 DCC draadjes.

Eh... als complete leek ;) Hoe dan? Schema etc?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #73 Gepost op: 29 May 2025, 21:58:29 »
Dat kan je hier terugvinden. Ik raad wel sneller opto's aan zoals een 6N137.
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=28701.0

@klaas het ging niet om de 5A maar om de 5€ en de eenvoud. Bovendien weet ik niet wat er nog meer aan decoders onder die baan hangen. Er zijn ook andere lezers die bijvoorbeeld wel geinteresseerd zijn in de 5A omdat ze dan hun spoelaandrijvingen kunnen voeden vanuit een aparte DCC bus.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #74 Gepost op: 29 May 2025, 22:14:22 »
Bas, ik kende deze motordriver niet, maar dit is inderdaad een zeer eenvoudige manier om een booster te maken.
Het gebrek aan kortsluitbeveiliging kun je ondervangen door er een schakelende voeding voor te zetten van een passende stroomwaarde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.