Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee  (gelezen 18271 keer)

jengelsm

• Offline Offline
Re: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee
« Reactie #15 Gepost op: 17 August 2024, 16:30:10 »
Kar schrijft verstandige dingen.
Op de z21 kan je niet zomaar een computer aansluiten en in eerste instantie ben je afhankelijk van de dure terugmelders voor de door Roco bedachte RS-bus. Via wat omwegen kom je uiteindelijk vast waar je wezen wil, maar meer direct is toch wel handig.

Da's een goeie. Daarmee vraagtekens bij de toekomst bestendigheid. Ik had gelezen over de beperkingen van de z21 qua aantallen loc's, maar het 'moeilijk' koppelen met andere merken DCC interface is iets waar ik goed naar moet kijken.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 August 2024, 16:36:02 »
Een knuppel in het hoederhok... Waarom begin je niet met spoor 0 (Lenz).

Nog niet aandacht. Is wel erg groot.......
Is voor die schaal het materiaal wel goed beschikbaar?
Het viel me al op dat het aanbod van materiaal voor schaal N behoorlijk minder is....

Is het niet als met auto's? Hoe exclusiever hoe duurder?

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 August 2024, 16:47:38 »
Las dat je denkt aan Wintrack. Anyrail is de helft goedkoper en je bent Nederlander toch?  ;D ;D :angel:

Aangezien het mij tot op heden niet gelukt is om mijn lidmaatschap van club NL op te zeggen ben ik nog steeds Nederlander.......
WinTrack is het meest gebruikt dacht ik, met de meeste voorbeelden en grootste componenten bibliotheek.
Ik liep toen ik dat programma op starte ook al tegen een aantal merkwaardigheden....
Een bibliotheek met 8000 vaak onzinnige objecten.
De 3D optie vind ik zeer matig. Beetje het niveau jaren 80. Maar toen had je er een PDP11 of VAX voor nodig.

Maar dat Anyrail Nederlandstalig  is / kan spreekt mij wel aan. Dus ga ik het proberen.
Ik hoop dat ik het mbv Paralles op mijn MacBook kan gebruiken.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 17 August 2024, 20:09:20 »
4. Ingewikkelde baanplannen met veel mogelijkheden vind ik interessant. Dus rangeren, stations, industrie terrein etc.

Als je wilt rangeren dan is N niet de beste keuze.
Grt, Wim

hermanvk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 August 2024, 20:18:04 »
PDP11 of VAX voor nodig.
[een beetje off topic   :)]
Wow... straks ga je me nog vertellen, dat je Mumps (of M) kent, misschien zelfs met/in geprogrammeerd?   :)
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #20 Gepost op: 17 August 2024, 20:29:43 »
Da's een goeie. Daarmee vraagtekens bij de toekomst bestendigheid. Ik had gelezen over de beperkingen van de z21 qua aantallen loc's, maar het 'moeilijk' koppelen met andere merken DCC interface is iets waar ik goed naar moet kijken.

Wat is moeilijk koppelen... Ligt aan de zwarte Z21/ witte z21 / witte z21start die je gaat gebruiken. Bij de witte z21 en witte z21start heb je wat mindere aansluitingen waardoor je als terugmeldbus een RB-melder mag gebruiken. Ook daar zijn door andere fabrikanten oplossingen voor gemaakt. Bij de zwarte Z21 is het gewoon locoNet. Qua DCC-protocol is het gewoon een standaard ding en werken alle DCC-decoders er mee. Met een vermogen van 3A kan je rustig 6 tot 10 treinen laten rijden. Geen probleem. De z21-serie is niet voor niets een veel gebruikte centrale-serie.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 August 2024, 20:55:26 »
[een beetje off topic   :)]
Wow... straks ga je me nog vertellen, dat je Mumps (of M) kent, misschien zelfs met/in geprogrammeerd?   :)
Dat weer niet. In Eindhoven gebruikte we op de TU Algol60 en in Delft/Leiden FortranIV…..
Die PDP’s en VAX’n gebruikte / verkochten we toen ik voor een amerikaanse CAD/CAM boer werkte
« Laatst bewerkt op: 17 August 2024, 20:59:46 door jengelsm »

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 August 2024, 20:56:14 »
Als je wilt rangeren dan is N niet de beste keuze.

H0 beter?

hermanvk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 August 2024, 21:05:14 »
Dat weer niet. In Eindhoven gebruikte we op de TU Algol60 en in Delft/Leiden FortranIV…..
[off topic weerom]
Beide bekend alleen van naam...
Zelf heb ik weinig geprogrammeerd, maar mijn laatste job in belziek (voor ik emigreerde) was opleider (software trainer) en de firma waar ik voor werkte gebruikte beiden (VAX en PDP) met M(umps) als programmeertaal.  En af en toe (onder begeleiding van 'echte' programmee\urs) deed ik heel beperkte aanpassingen.
OF ik dook in de data, om daar ook aanpassingen te doen.
Met M(umps) was dat wel iets speciaals. Niets vergelijkbaars met andere bijwerking van bestanden en/of SQL software.
mvg,
Herman
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #24 Gepost op: 17 August 2024, 21:08:29 »
H0 beter?

Beter als in meer massa, wat groter. N is in de jaren enorm in kwaliteit gegroeid maar een loc is toch wat minder zwaar. Plus is N wat moeilijker in de handling vanwege het kleinere formaat.

Blijft een keuze  ;)

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 August 2024, 23:23:25 »
Maar mijn mening bied H0 je het meeste.
N word snel te klein als je ouder word, spoor 0 is kwa modellen heel beperkt en veel duurder.
Ook vind ik H0 modellen mooier dan de kleinere of grotere modellen.
Zelf rij ik Marklin, maar ook andere merken in 3rail hoofdzakelijk NL modellen.
Mvg Mark

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2024, 08:14:40 »
Je zou ook nog aan schaal TT kunnen denken, zit je tussen H0 en N in….

741230

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2024, 08:48:19 »
Goed idee TT. Ook lijkt het me leuk om bijvoorbeeld h0 smalspoor te combineren met een zijlijn in h0.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

stormbreaker

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 August 2024, 08:58:27 »
Ik zou als absolute beginner (met misschien vroeger wat ervaring met een Marklin startset) helemaal niet gelijk voor schaal 0 kiezen. Schaal 0 is niet goedkoop. Het goedkoopste startset van Lenz kost al rond de 600 euro en dan heb je alleen een ovaal, een digitale centrale (dat is ook een start centrale), een Köff II DB loc, en drie wagons waarvan 1 lageboordwagen, 1 open goederen en 1 gesloten goederen. Dat zijn wagons die iedereen in H0 of N wel heeft en dat zijn ook niet de duurste wagons, eerder de goedkoopste. Voor 600 euro kan je in H0 of N veel beter starten, een startset kost tussen de 350 en 500 euro en dan heb je echt een deftige loc, meer wagons, een digitale centrale en soms ook wissels erbij. Met Marklin 29488 heb je voor net onder de 600 euro een set met MS2 (dat is een goede digitale centrale die je kan uitbreiden op een CS3 later, dus niet straks waardeloos), een SBB Re 620 (deze locs zijn gewoon goede locs met sound en 20/30 functies dus geen budget locs), 3 mooie SBB wagons (dit zijn los ook niet de allergoedkoopste wagons), een ovaal met een aftakking en twee wissels. Die wissels kan je later elektrisch of digitaal elektrisch maken. Met Marklin zit je wel vast aan 3-rail, dat moet je willen. Maar qua Roco 2-rail of Trix 2-rail is er op H0 ook veel leuks te krijgen. Ik bedoel maar, ik zou zeker niet met Lenz beginnen en al helemaal niet als je met H0 of N bijna geen ervaring hebt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 18 August 2024, 09:03:27 »
Allemaal leuk en aardig, maar schaal 0 of smalspoor sluit niet erg aan bij de wensen in de eerste post. Daarin gaat het over een geautomatiseerd bedrijf en ook nog lekker rangeren. Dan begrijp ik dat bij deze beschikbare oppervlakte over de kleinere schalen wordt gedacht.

Maar misschien zijn de wensen ook wat te uitgebreid en moet vragensteller die nog wat beter doordenken. Wil je op het geautomatiseerde deel een afwisseling van lange en kortere treinen of kan het beperkt? Wat bedoel je met rangeren? Getut bij een plattelandsgoederenstation of meer een echt rangeerterrein?

Nog wat hulp daarbij.
H0 biedt nog altijd de meeste keuze. Nu lees ik nergens voorkeur voor een bepaald land of een periode en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Sterker, voor bijvoorbeeld een Nederlandse baan is er inmiddels ook in n een behoorlijk aanbod. TT is heel Duits en Oosteuropees georiënteerd.

Technisch zijn de verschillen snel kleiner geworden. Ook in n rijdt het materieel tegenwoordig betrouwbaar. Misschien is dat bij kleine rangeerlocjes nog minder, maar met een vierasser kan je ook rangeren. TT is leuk, mits de beperkte keuze in materieel niet belangrijk is. Er is op zich genoeg aanbod.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2024, 09:55:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.