Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:19:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:18:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 23:11:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door PeMBW
Vandaag om 23:09:22
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39

Auteur Topic: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee  (gelezen 8558 keer)

jengelsm

• Offline Offline
Re: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee
« Reactie #45 Gepost op: 19 August 2024, 15:58:43 »
By the way ik ben de leden van het forum dankbaar voor de uitgebreide reactie en de vele informatie op het forum.
Penningmeester: ik heb een kleine donatie gedaan. Maar geld kan de hulp / reactie van de forumleden natuurlijk nooit compenseren.

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 19 August 2024, 16:44:50 »
DCC is gestandaardiseerd door de NMRA en een protocol dat vrij kan worden gebruikt. DCC is met afstand het meest gebruikte protocol in de modelspoorwereld. Er zijn tientallen zo niet honderden fabrikanten op de wereld die DCC-producten maken. Juist daarom valt het met de dialecten reuze mee. Wie serieus van het protocol afwijkt, raakt zijn spullen al snel niet meer kwijt, want er is keuze zat. Ik heb decoders van al gauw een stuk of 10 fabrikanten in gebruik en die werken allemaal prima met de LZV100 en dat zal bij andere centrales niet anders zijn. Hoe jonger, hoe meer mogelijkheden - vooral meer functies en instelmogelijkheden - maar oude decoders werken ook nog prima met moderne apparatuur. De code voor bijvoorbeeld de functies is bij alle DCC-apparatuur gelijk. Hoe de instellingen via cv's in de decoder dan verlopen is juist heel verschillend, maar dat is een ander verhaal.

Minitrixdecoders kunnen tegenwoordig allemaal naar DCC luisteren en doen dat niet anders dan decoders van andere merken. Als gezegd wordt het aantal functies bij DCC voortdurend uitgebreid, dus je gaat niet veel missen in vergelijking met MFX. Vooralsnog hebben de modelspoorfabrikanten eerder moeite om een beetje zinvolle invulling van alle geluidsfuncties te bedenken.

Het aantal aanbieders van terugmelders voor de R-bus is beperkt. Behalve Roco is dat bijvoorbeeld Yamorc. Daardoor zijn de kosten per terugmeldpunt wat hoger dan bijvoorbeeld voor de veelgebruikte S88-bus, maar niet zo dramatisch als enige tijd geleden. Het inmiddels verdwenen Digikeijs had een interface van S88 naar R-bus. Interfaces van S88 naar Xpressnet of Loconet bestaan ook. Weet iemand of de z21 Start een behoorlijke Xpressnetaansluiting heeft?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 19 August 2024, 16:46:24 »
Citaat
Ik vrees echter dat er veel dialecten zijn. In ons land verstaat een zeeuw meestal wel een tukker en anders om. maar hoe zit dat met de DCC interpretatie van de verschillende merken?
Over het algemeen doet alles zo'n beetje hetzelfde. Je kan feitelijk elke DCC centrale pakken en elke DCC decoder en dat werkt dan.

Waar je bij een centrale ook nog even kan naar kijken, zijn bedieningsknoppen. Ook al rijd je met de PC, dan kan het alsnog fijn zijn om iets van een fysieke knop in je handen te houden. Bij een z21 kan je een Multimaus in prikken en daarmee rijden. Die MM Multimaus je voor ~€60,- op Houten.

De Intellibox heeft zelf een tweetal geintegreerde rijregelaren en je kan er loconet rijregelaren zoals een daisy bij prikken.

Citaat
Ik las al dat de kleine z21 door de R-bus je dwingt om Roco terugmelders etc te gebruiken
Nou ze dwingen je tot niks. Je kan hun R-bus melders kopen, je kan ook op zoek naar een oude digikeijs of eentje van yamorc.

Voor een Lenz centrale moet je een RS bus melder gebruiken. Ik weet niet of een niet Lenz bedrijf dat ook gemaakt heeft

De marklin CS3 dicteert het gebruik van de matige S88 melders, hoewel je die van 30 merken kan kopen.

Wat wisselaansturing betreft, dat werkt ook over DCC. Dus je kan dan van elk merk gewoon een DCC wissel decoder aanschaffen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 19 August 2024, 16:56:21 »
LDT maakt terugmelders voor de RS-bus. Kost een terugmeldpunt nog maar de helft, maar nog steeds fiks aan de prijs. Om die reden al jaren een prima functionerende S88 naar Xpressnetinterface in gebruik. Die had Digikeijs voor de R-bus trouwens ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #49 Gepost op: 19 August 2024, 17:06:31 »
Kan ik met een niet Marklin centrale, bv de kleine z21, een Uhlenbrock Daisy 2, of een YD7010 van YaMoRc een Minitrix loc besturen of verlies ik dan functionaliteit doordat niet alle functies met DCC gebruikt kunnen worden? Ik denk dat de keuze voor DCC verstandig is. Ik vrees echter dat er veel dialecten zijn. In ons land verstaat een zeeuw meestal wel een tukker en anders om. maar hoe zit dat met de DCC interpretatie van de verschillende merken?
Ik heb er overigens geen moeite mee als ik de MiniTrix/Marklin mobile station niet ga gebruiken omdat ik een voor een andere centrale kies.

Ik las al dat de kleine z21 door de R-bus je dwingt om Roco terugmelders etc te gebruiken. Hoe dwingend zijn de andere genoemde centrales t.a.v terugmelders / wissel aansturing?
Is het mogelijk om terugmelders en wissels met niet Roco hardware te realiseren?
Als starter lijkt me een centrale in de prijsklassen van de z21 wit, de Uhlenbrock of de YD70710 passend. Waar zou ik op moeten letten?

Als je een gangbare centrale koopt die het DCC protocol ondersteunt zul je daar geen problemen mee ondervinden.
In principe kun je daar dan alle gangbare wisseldecoders op aansluiten zolang ze maar het DCC protocol ondersteunen.
De bus-aansluitingen bepalen welke bezetmelders je er op aan kunt sluiten. Loconet bezetmelders op een RB-bus werkt niet bijvoorbeeld.

Waar je o.a. op moet letten is het aantal Ampères dat de centrale levert. Dat bepaalt hoeveel treinen je tegelijkertijd kunt laten rijden met eventueel licht en geluid.

Yamorc heeft ook een bezetmelder die je aan kunt sluiten op de RB-bus van de witte z21 of zwarte Z21.

(Ik zie dat ik deels in herhaling val met de anderen die op hetzelfde moment gereageerd hebben. Doe er je voordeel mee)
« Laatst bewerkt op: 19 August 2024, 17:08:16 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #50 Gepost op: 19 August 2024, 18:08:09 »

Kan ik met een niet Marklin centrale, bv de kleine z21, een Uhlenbrock Daisy 2, of een YD7010 van YaMoRc een Minitrix loc besturen of verlies ik dan functionaliteit doordat niet alle functies met DCC gebruikt kunnen worden? Ik denk dat de keuze voor DCC verstandig is. Ik vrees echter dat er veel dialecten zijn. In ons land verstaat een zeeuw meestal wel een tukker en anders om. maar hoe zit dat met de DCC interpretatie van de verschillende merken?
Ik heb er overigens geen moeite mee als ik de MiniTrix/Marklin mobile station niet ga gebruiken omdat ik een voor een andere centrale kies.
Minitrix-locs zijn multiprotocol (behalve echt oudere locs), wat nu verkoocht wordt is DCC en Mfx, kun je dus zonder problemen gebruiken.

Wat ook nog een optie is, is een Minitrixset met een heel Powerstick. Die kan niet zoveel, dus voor het aansturen van een baan niet bruikbaar, maar je kunt iig beginne. Zoals deze set:
Br120 met 3 wagons
Overigens zonder geluid, dus waarschijnlijk niet zo interessant voor je.
Adviesprijs in €279, maar waarschijnlijk wel ergens te vinden tussen de €200 en €250, dan is het niet zo'n gekke prijs voor een loc+ 3 wagons (mits je de loc en wagons aantrekkelijk vindt) en wat rails die waarschijnlijk in je baan te gebruiken is.

Binnenkort komt Minitrix overigens met een nieuw railsysteem. De set hierboven is nog met het oude, wat prima te gebruiken is met Fleischmann, Roco en Peco. Het nieuwe systeem is code 60, dat is minder makkelijk te combineren. Bijvoorbeeld deze set komt daarmee uit:
Br217 met 3 wagons
Komt waarschijnlijk in dit of het volgende kwartaal uit.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #51 Gepost op: 19 August 2024, 22:52:39 »
Citaat van: WimC
.... een Minitrixset met een heel Powerstick. Die kan niet zoveel, dus voor het aansturen van een baan niet bruikbaar, maar je kunt iig beginnen...

Die Stickbesturing zelf is inderdaad niet veel waard qua mogelijkheden. Maarrr... je kunt hem wel gebruiken met de YaMoRC YD7010 ;) En dan blijkt het een hele leuke gimmick te zijn.

Grtzz,
Karst

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 19 August 2024, 23:33:31 »
hallo,

Misschien dat ik nog een bijdrage kan leveren mbt het sporenplan.
In het echt ligt geen enkel spoortje er zomaar. Elk spoor en wissel heeft een functie.
Bepaal wat je wil laten rijden: locaal personenverkeer ,nationaal personenverkeer, buurtgoederentrein, doorgaande goederentreinen,bloktreinen,posttreinen en ga zo maar door.
Dit bepaalt welke sporen je nodig hebt.
Personenverkeer heeft bepaalde entourage nodig als perrons. eeen locaaaltje korte perrons, ander weer langere perrons.
Goederenverkeer wordt vaak los afgewikkeld van het personenverkeer, ternzij het allemaal locaal is.
Zon goederenterrein heeft een aankomstspoor, evt een vertrekspoor en losweg enz. fabrieksaansluitingen hebben weer hun eigen lay-out.
Als je die sporen hebt bepaald dan volgen daar de wissels uit.
Het noet logisch zijn en goed in elkaar zitten.Het is echt fout als bv een loc opgesloten raakt en daar moet blijven staan totdat de wagen beladen is.
Om een opstelspoor voor een loc te bereiken moet je niet de hoofdbaan over moeten steken.
Natuurlijk moet je altijd consessies doen en en het jouw baan . Dus als jij een bepaald spoortje leuk vind dan mag dat van mij.
Succes en veel plezier.
Tis misschien een goed idee om alles nieuw te kopen in plaats je te ergeren aan oude meuk die het niet goed doet.

groeten jandcargo

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #53 Gepost op: 19 August 2024, 23:57:21 »
Die Stickbesturing zelf is inderdaad niet veel waard qua mogelijkheden. Maarrr... je kunt hem wel gebruiken met de YaMoRC YD7010 ;) En dan blijkt het een hele leuke gimmick te zijn.

Op welke manier is het dan een leuke gimmick? Je kunt er toch maar 4 locs inzetten? En die moeten dacht ik ook nog nrs. (cv) 1-4 hebben. Maar ik kan er naast zitten.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 20 August 2024, 00:08:30 »
Omdat het een stom leuk ding is om trein mee te rijden. Die ronde regelknoppen zijn toch maar niks? Ik droom zelf van handregelaars met losse gas en rem hendels dus deze gimmick vind ik ook wel een leuk ding  ::).
Train-Science.com
Train-Science github

KC

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 August 2024, 16:42:55 »
Ik droom zelf van handregelaars met losse gas en rem hendels

Zoiets: https://github.com/1fatgmc/HandCab
Groetjes van Kees

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #56 Gepost op: 20 August 2024, 16:55:55 »
Op welke manier is het dan een leuke gimmick?

Omdat het bijna niets kost als je ze op bv eBay koopt, of omdat hij anders zou overblijven als je iets anders koopt.

Je kunt er toch maar 4 locs inzetten? En die moeten dacht ik ook nog nrs. (cv) 1-4 hebben. Maar ik kan er naast zitten.

Daar zit je idd een tikje er naast. Bij de Trix/Märklin set zit een kastje dat centrale speelt. Deze vertaald de 1-4 kanalen van de regelaar in 4 vaste adressen. De Stick heeft daar geen weet van.

In onze centrale kun je opgeven welke adressen aan welk van de 4 mogelijk posities op de stick gekoppeld zijn.

Grtzz,
Karst

bask185

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 20 August 2024, 16:56:51 »
Ja of de Proto Throttle. Ik ga er zelf ook nog 1 ontwerpen
Train-Science.com
Train-Science github

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #58 Gepost op: 21 August 2024, 08:51:14 »

Ook op de YD7001?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #59 Gepost op: 21 August 2024, 09:19:43 »
Yep, vanaf Build 71