Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 00:38:04
Rondom Charlois door hervé
15 October 2024, 23:19:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 October 2024, 23:18:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
15 October 2024, 23:11:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door PeMBW
15 October 2024, 23:09:22
Raadplaatje door eemstede
15 October 2024, 22:58:40
Kalkwagens van NS door Benelux795
15 October 2024, 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
15 October 2024, 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
15 October 2024, 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
15 October 2024, 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
15 October 2024, 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
15 October 2024, 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
15 October 2024, 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
15 October 2024, 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
15 October 2024, 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
15 October 2024, 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
15 October 2024, 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
15 October 2024, 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
15 October 2024, 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
15 October 2024, 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
15 October 2024, 17:37:42
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
15 October 2024, 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
15 October 2024, 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
15 October 2024, 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
15 October 2024, 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
15 October 2024, 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
15 October 2024, 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
15 October 2024, 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
15 October 2024, 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
15 October 2024, 13:13:39

Auteur Topic: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee  (gelezen 8560 keer)

MichielB

• Offline Offline
Re: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee
« Reactie #75 Gepost op: 31 August 2024, 11:02:46 »
In het begin van het modelspoor zoals wij het nu kennen werden de wissels aangedreven door elektromagneten, onder de rails (bv. Peco) of naast de rails (bv. Märklin)

Bij mijn nieuwe baan in opbouw worden  de wissels nog steeds aangedreven door elektromagneten :).

De ondergrond heb ik gemaakt van 12mm populieren multiplex + 3mm kurk. Werkt prima, makkelijk te zagen, goede doorbuiging voor hellingovergangen. 8mm vind ik persoonlijk wat te slap, de volgende dikte is 18mm en dat vind ik weer teveel van het goede (zwaar, duur).

MDF hou ik gewoon niet van, maar dat is persoonlijk.
Groet!
Michiel.

Spoorzoeker58

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 31 August 2024, 23:46:05 »
Heb ik weer.....
Is er een combi mogelijk met een gebruikersvriendelijke digitaal systeem?
Hoe dan ook bedankt voor je antwoord; lijkt me duidelijk.. ;)

Cor--24

• Offline Offline
  • Vier het leven, het duurt maar even.
« Reactie #77 Gepost op: 01 September 2024, 07:59:12 »
Voor zover ik weet kunnen programma's, zoals iTrain, Rocrail ed., om met verschillende wisselaandrijvingen. Dus is een combi mogelijk.

Maar zoals Henk al zegt, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan door één soort te nemen?
Mvg.

Cor

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 28 September 2024, 22:27:16 »
Even een korte update over ontdekkingsreis in het land van modelspoor.
Ik heb de beperkte tijd die ik tot mijn beschikking gehad gebruikt om (bijna) alle youtube filmpjes van forumlid Albert te bekijken. Zeer informatief en helder. Heel veel vragen zijn beantwoord, maar wellicht nog meer zijn er bijgekomen. Doet mij denken aan mijn jeugd toen ik mij liet opleiden tot vernufteling (zoals mijn overgrootma dat noemde.
Ik ben voornemens om alle logica, voorzover mogelijk in RocRail / iTrain onder te brengen. Ik kan dan volstaan met een eenvoudige centrale aangezien deze niets anders hoeft te doen dan de RocRail/iTrain instructies te vertalen van/naar de bezetmelders/decoders. De youtube filmpjes van Albert gaven/geven meer dan genoeg inspiratie voor de keuzes hiervoor.
De directie thuis (ingegeven door budgetbewaking) denkt met mij mee: Waarom koop je geen twee startsets? Ben je mogelijk goedkoper uit dan een startset met losse loc en wagons. Klinkt logisch, maar voelt voor mij ‘raar’ aan. Van de week maar naar de treinenboer….

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #79 Gepost op: 29 September 2024, 12:25:57 »
Startsets zijn idd een goed alternatief MITS er de juiste locs en wagons in zitten.... soms doen ze daar net de modellen in die "uitgekleed" zijn en daardoor minder interessant. Budgetbewaking is natuurlijk prima maar let wel goed op wat je koopt ;)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #80 Gepost op: 29 September 2024, 17:24:30 »
De youtube filmpjes van Albert gaven/geven meer dan genoeg inspiratie voor de keuzes hiervoor.
Dat vind ik leuk om te lezen. En als je vragen hebt, dan kun je altijd hier op het forum terecht natuurlijk.
Let bij het kopen van een startset wel op welke centrale er dan bij zit. Als je met Rocrail of Itrain wil werken heb je (bijvoorbeeld) niets aan een Märklin of Trix Mobile station omdat je die niet op de computer aan kunt sluiten.
Laat je goed informeren door een winkelier.
Succes.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #81 Gepost op: 29 September 2024, 17:37:27 »
Nu is het wel mogelijk om iTrain in combinatie met een Mobile Station te gebruiken. Alleen daar moet je wat meer moeite voor doen.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #82 Gepost op: 30 September 2024, 09:29:25 »
Een startset is inderdaad leuk en een goed begin, mits je er wel echt wat aan hebt. Ik heb een Roco Z21 start gekocht, samen met een N-spoor startset. Het N spoor materieel heeft mijn schoonvader overgenomen, de rails heb ik verkocht. Hierdoor had ik voor een scherpe prijs een gehele centrale in handen. Waarom je 2 startsets zou kopen weet ik niet, maar mogelijk is het interessant voor het materieel en kan je dan weer 1 centrale verkopen?

Groeten,
Rogier

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 02 October 2024, 14:18:38 »
Een startset is inderdaad leuk en een goed begin, mits je er wel echt wat aan hebt. Ik heb een Roco Z21 start gekocht, samen met een N-spoor startset. Het N spoor materieel heeft mijn schoonvader overgenomen, de rails heb ik verkocht. Hierdoor had ik voor een scherpe prijs een gehele centrale in handen. Waarom je 2 startsets zou kopen weet ik niet, maar mogelijk is het interessant voor het materieel en kan je dan weer 1 centrale verkopen?

Groeten,
Rogier

Inderdaad voor materieel. Alleen de loc en de wagens alleen al is interessant qua prijs. Wat ik dan voor de 'overtollige' centrale krijg bij verkoop is mooi meegenomen. Echter, dan moet de loc etc wel in mijn smaak vallen en dat is denk ik een  (luxe) probleem.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 02 October 2024, 14:33:45 »
Dat vind ik leuk om te lezen. En als je vragen hebt, dan kun je altijd hier op het forum terecht natuurlijk.
Let bij het kopen van een startset wel op welke centrale er dan bij zit. Als je met Rocrail of Itrain wil werken heb je (bijvoorbeeld) niets aan een Märklin of Trix Mobile station omdat je die niet op de computer aan kunt sluiten.
Laat je goed informeren door een winkelier.
Succes.

Ik wil Rocrail of iTrain gaan gebruiken.
Een startset met de (witte) z21 is interessant. Aan de limieten die z21 kent (muv de power) zal ik voor baan op een vlak van 240x180 cm (schaal N) niet gauw komen. Mijn twijfel is of ik een z21 wel nodig heb. Ik heb een aantal zeer interessante mogelijkheden bekeken waarbij een 'zelfbouw' centrale met een arduino board volstaat.
Waar ik nog een beetje naar op zoek ben is:
a. Zijn er geschikte alternatieven voor de Rocobus (R-bus?) bezetmelders? Mbt decoders/wissel/sein besturing denk ik wel. 160 bezetmelders (= +- 80 blokken) lijkt me ook voldoende.
b. Is er erg veel verschil in mogelijkheden/functionaliteit tussen een setup op basis van de z21 of die van een setup op basis van arduino? Ik ben geneigd om te zeggen niet, maar.......?

Feit is, denk ik, dat ik met de z21 snel 'kan rijden'.

Tips?

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #85 Gepost op: 02 October 2024, 15:25:32 »
Je keuze is persoonlijk, maar in je eerste post geef je wat randvoorwaarden aan. Een zelfbouw centrale lijkt mij daar niet echt aan te voldoen.

Door slim mijn startset te kopen en het materieel te verkopen heeft de centrale (z21 start) mij (ik geloof) 165 euro gekost, alles inclusief. Met een leuke startset (en die zijn er in N van Fleischmann) kan je voordelig leuk rijden en beginnen met oefenen. Want dat is een tip die ik van veel mensen hoor, zeker als je wil automatiseren. Begin klein! Dus een testrondje met een inhaalspoortje en 1 of 2 locs.

R-bus bezetmelders worden ook door Yamorc geleverd. Ik heb er destijds naar gekeken, maar vond het prijsvoordeel van andere bezetmelders (R-bus is iets duurder) niet opwegen tegen een duurdere centrale.

Dus mijn tips zouden zijn:
  • begin klein
  • begin met een startset met een prima centrale en materieel wat je aanspreekt.

Groeten,
Rogier

bask185

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 02 October 2024, 15:30:39 »
Ik zelf vindt dat DCC EX project helemaal niks. Ze noemen het goedkoop, makkelijk en plug en play, maar niks daarvan is waar.
Dat shield zelf verkopen ze los voor 40$.  Ik heb nog iets van 3 van die shields over uit een batch van 10. Die verkoop ik voor €30. Dan moet er verder nog een voeding van ~3A @19V bij en een arduino board. Als je echt alleen computer rijdt, volstaat een UNO board van ~€5.

En er zit geen knappe terugmeld bus op. Je hebt geen S88, geen loconet, geen R-bus, geen Xnet... je hebt alleen I2C je moet alles zelf in elkaar kutteren met breakout boards en/of IO pinnen aan okkies hangen. Sommigen gebruiken zelfs I2C multiplexers.. 

Als je dingen wilt aanpassen zoals gedrag van terugmelders of servo posities of wat dan ook, moet je source code aanpassen en arduino opnieuw programmeren. Ik zou je zelf graag mijn eigen €25 centrale aan willen smeren maar die is nog niet af.

Als elektronica je hobby is en je baan klein is, is het leuk. Je kan ook nog dingen zonder PC automatiseren. Maar als je een half grote baan heb waarvan je ook nog wilt dat die daadwerkelijk werkt. Zou ik er bij weg blijven en een z21 nemen. Vooral in zo'n startset is dat ding zijn geld meer dan waard.

Nu zou ik je dolgraag mijn €25 centrale willen aansmeren die heeft loconet, USB en DCC. Dus alles wat je nodig heb, maar die is nog niet klaar helaas.
Bij de z21 komt een mooie app en die R-bus is in principe prima. Je kan als alternatief zo'n terugmelder van yamorc kopen en daar s88 melders achter hangen.
Je hoeft ook bijna geen settings aan te passen bij een z21. Defaults.... werken gewoon.

Mijn Conclusie. Je doet je zelf een groot plezier als je zo'n startset koopt met z21

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #87 Gepost op: 02 October 2024, 16:06:13 »
Ik zelf vindt dat DCC EX project helemaal niks. Ze noemen het goedkoop, makkelijk en plug en play, maar niks daarvan is waar.

....

Als elektronica je hobby is en je baan klein is, is het leuk. Je kan ook nog dingen zonder PC automatiseren. Maar als je een half grote baan heb waarvan je ook nog wilt dat die daadwerkelijk werkt. Zou ik er bij weg blijven en een z21 nemen. Vooral in zo'n startset is dat ding zijn geld meer dan waard.

....

Bij de z21 komt een mooie app en die R-bus is in principe prima. Je kan als alternatief zo'n terugmelder van yamorc kopen en daar s88 melders achter hangen.

....

Mijn Conclusie. Je doet je zelf een groot plezier als je zo'n startset koopt met z21

Ik ben het niet heel vaak met Bas eens :P , maar wat hij hier schrijft is me uit het hart gegrepen !  (y) (y)  ;D ;D

R-bus bezetmelders worden ook door Yamorc geleverd.

Deze R-Bus terugmelder dus ;)

t.a.v. de z21 Start nog wel even er aan denken, dat je tenminste een vrijschakel code nodig hebt om hem via het netwerk te besturen. En dat is dan ook weer bijna 40 €.

Grtzz,
Karst

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #88 Gepost op: 02 October 2024, 18:37:34 »
De DCC-EX centrale mist inderdaad een goede mogelijkheid om bezetmelders aan te sluiten.
Die kun je ook zelf maken: https://youtu.be/6K6PdK8_5Sg?si=dKJyWCUddvcUeM0j
En je bent niet verplicht de motorshields van het project zelf te gebruiken.

Maar als je dan toch gaat voor zelfbouw, kijk dan eens hier: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=hardware-en
« Laatst bewerkt op: 02 October 2024, 20:23:36 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #89 Gepost op: 02 October 2024, 18:53:45 »
Maar goed, dat wil de topicstarter niet  :) Dusch; ga voor de z21, prima ding en niet al te duur.