Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€160.00
Per saldo:
€-90.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 00:38:04
Rondom Charlois
door
hervé
15 October 2024, 23:19:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 October 2024, 23:18:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
15 October 2024, 23:11:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook
door
PeMBW
15 October 2024, 23:09:22
Raadplaatje
door
eemstede
15 October 2024, 22:58:40
Kalkwagens van NS
door
Benelux795
15 October 2024, 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0
door
MOVisser
15 October 2024, 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200
door
Husky
15 October 2024, 22:01:58
RhB H0m, Albulisch
door
Frank 123
15 October 2024, 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
door
henk
15 October 2024, 21:17:25
trix decoder
door
Bahn-AG
15 October 2024, 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5
door
Ton013
15 October 2024, 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch
door
Caterpillar
15 October 2024, 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
15 October 2024, 19:45:50
US diorama in H0
door
basjuh1981
15 October 2024, 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e
door
NS264
15 October 2024, 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
15 October 2024, 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B)
door
bollen neus
15 October 2024, 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Reinout van Rees
15 October 2024, 19:00:21
ECOS centrale perikelen
door
Bor de Wolf
15 October 2024, 17:37:42
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
15 October 2024, 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Benelux795
15 October 2024, 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
15 October 2024, 16:31:38
Piko NS 1000
door
StefanNL_Plays
15 October 2024, 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573
door
Ben
15 October 2024, 14:56:32
Eanos/ Eaos in model
door
ES44C4
15 October 2024, 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
borotof
15 October 2024, 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer
door
VAM65
15 October 2024, 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
MvGestel
15 October 2024, 13:13:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Alle begin is moeilijk of valt het wel mee
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee (gelezen 8561 keer)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
Re: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee
«
Reactie #60 Gepost op:
21 August 2024, 13:10:48 »
Citaat van: bask185 op 20 August 2024, 16:56:51
Ja of de
Proto Throttle
. Ik ga er zelf ook nog 1 ontwerpen
Ben benieuwd, die ontwikkeling zou ik graag zien
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
jengelsm
«
Reactie #61 Gepost op:
22 August 2024, 13:18:08 »
Inmiddels ben ik weer een klein stapje verder met mijn plannen om te beginnen met een modelspoorbaan.
Heel veel vragen die ik had zijn beantwoord.
Ik ben naar een winkel geweest om eea te bekijken en heb elders een paar baantjes bekeken waaronder een heeeeeele grote. Ook ben ik al vast begonnen aan het bekijken van de vele Youtube filmpjes. Maar ik moet mij wat dat betreft beperken. Het kost veel, en als ik alleen lees en filmpjes kijk: die baan komt niet vanzelf. Ik moet gewoon beginnen.
In mij kindertijd werd mijn baantje gesponsord door mijn ouders. Ik had geen idee van de kosten. Nu moet ik het zelf bekostigen. Ik realiseer mij terdege dat het kostbaar is. Maar dat is mijn reishobby ook. Nu ga ik 2x per jaar voor een relaxvakantie naar Azie, 1 grote reis ergens in de wereld, en 1x in Europa. Als ik een reisje minder maak en dat geld uitgeef aan de treintjes hobby blijft het ‘budget’ neutraal. Voor 2 reisjes minder is er geen meerderheid in het parlement.
Beschikbaar ruimte:
240 cm x 190 met een ‘uitbouw’ aan de rechterkant van plm 100 x 60.
Als je dan de beschikbaar oppervlakte goed wil benutten (veel rails) dan kom ik uit op schaal N.
Zoals eerder gezegd is beginnen met een startersset het handigste. Ik ga voor een model met ‘sound’. Als ik de herrie zat ben kan ik dat gewoon uitzetten. Als er geen sound in zit, en ik zou dat willen, heb ik een nieuwe loc nodig……..
Ik heb mijn oog laten vallen op een set van Minitrix. De 11148 Digital-Startpackung "Regionalexpress". Bij de omschrijving wordt gezegd dat deze DCC en MFX heeft. Als ik naar de beschrijving van de digitale functie kijk dan wordt bij de digitale functie alleen DCC genoemd. Dus dat betekent dat ik de set aangestuurd kan worden met een niet Minitrix centrale zonder verlies van het aansturen van digitale functies van de loc. Heb ik dat goed begrepen ? Ik wil er gelijk een paar wissels, seinen, en een ontkoppelrail bij kopen zodat ik alle digitale mogelijkheden kan uitproberen.
Daarnaast zal ik er een 2e loc bij kopen.
Bij het pakket zit een Mobile Station. Die wil ik vervangen door een centrale die ook ‘railcom’ kan handelen. De achterliggende gedachte is dat ik graag een ‘slimme’ bezetmeldingsfunctie wil, dus dat de bezetmelder de loc herkend. Dan hoeft de besturingssoftware niet de positie van de loc te ‘berekenen’. Ik denk er aan om de centrale van Yamorc (de 7010) te gaan gebruiken. Deze zou, in combinatie met PC aansturing, dit kunnen. Klopt dat? Vanwege de ‘railcom’ functionele wens mbt het herkennen van de loc in een blok valt de kleine z21 helaas af.
Kan ik de Yamorc 7010 gebruiken in combinatie met de rail stroomvoorziening uit het startsetje of moet ik perse een booster kopen?
De centrale wil ik aan sturen met een Raspberry Pi met Rocrail of iTrain. Deze Raspberry kan dan weer via mijn Macbook met VNC besturen (niet dat ik plannen heb om mijn treintje vanaf mijn vakantieadres te besturen….). Mocht die Raspberry het toch niet trekken dan heb ik nog wel een Windows HP tot de beschikking.
Ik wil graag gebruik maken van bezetmelders die stroom detecteren. Yamorc heeft dat in het leverprogramma. Zijn er detectoren van ander leveranciers die kunnen wat ik wil met de 7010 die prijstechnisch voordeliger zijn? Eventueel zelfbouw mag ook. Er zie wel voorbij komen op het internet maar ik vraag me af of die goed samen werken met de 7010 en de technologie wellicht wat verouderd is. (ik start pas met een baan, dus beter nu wat ‘recente’ technologie zodat ik niet over 5 jaar alles moet vervangen of een studie archeologie moet afronden om de boel te begrijpen als ik zelf wat complexer zaken wil realiseren.
Ik had in gedachte om slechts een bezetmelder per blok te gebruiken en de het afremmen etc te laten realiseren door de slimmigheid van de RocRail / iTrain. Is dat een terechte aanname of heb ik nu te veel vertrouwen de software?
Nu zie ik dat wissels aangestuurd kunnen worden met elektromagneetjes (die had ik vroeger ook op mijn 60-er jaren Marklin baantje). Maar ook zie wel dat wissels aangestuurd worden met servo’s. Wanneer gebruik je het een, en wanneer de andere technologie?
Heb ik het goed begrepen dat het merk van de wisseldecoder niet zoveel uitmaakt, zolang het maar DCC is. Welke merk zoden jullie adviseren? Eventueel een ‘zelfbouw’. Als je er ‘veel’ van nodig hebt dan zijn wat prijstechnisch gunstiger modellen wel zo prettig voor mijn portemonnee.
Dezelfde vraag heb ik m.b.t. de stroomdetector.
Ik denk dat het verstandig is om de wissels, seinen en andere elektronica etc niet via de rails van stroom te voorzien maar via een aparte voeding zodat de standaard rail stroom trafo voorlopig voldoende is om 2-4 treintjes te laten rijden.
Is het mogelijk dat ik in de setup met de Yamorc 7010 de Mobilestation uit het starterssetje kan blijven gebruiken als ‘mens-machine’ interface richting de Yamorc 7010 stand-alone? Eventueel ook in combinatie met RocRail of iTrain op de PC?
Voor het ontwerp van de baan zal ik Anyrail gaan gebruiken. Het eerste baantje zal best kunnen uit de losse pols, maar ook rails is kostbaar dus beter efficiënt van met het materiaal omgaan.
Ben
«
Reactie #62 Gepost op:
22 August 2024, 13:37:09 »
Een aantal reacties op je lange verhaal.
Ik snap niet dat je een startset koopt met een Mobile Station en dat voorts niet wil gebruiken maar een andere DCC centrale wil aanschaffen. Koop dan geen startset zou ik zeggen maar losse onderdelen. Aan het Mobile station heb je niets, je kunt het ding niet koppelen aan een andere DCC centrale om als rijregelaar te gebruiken.
Railcom heb je helemaal niet nodig voor zo'n klein baantje. Je gaat hooguit met een paar treintjes rijden en je bezetmelders zorgen er voor dat het treinbestruringsprogramma (Koploper, iTrain, Rocrail etc.) precies weet wat waar rijdt (zou ook raar zijn als dat niet bekend was.....).
Keuze voor een centrale zul je van mij niet krijgen, alles heeft z'n voors en tegens maar meer algemeen: de booster in de centrale (i.c. de te leveren hoeveelheid digitale stroom) bepaalt met hoeveel treintjes tegelijk je kunt rijden. Zo is 3A (van bijvoorbeeld de YD7010 centrale) al voldoende voor je baantje met een paar treintjes. Wil je uitbreiden koop je er een booster bij (van 3A) welke een apart deel van de baan gaat voeden.
Een filmpje van Huib Maaskant, ter info....
https://www.youtube.com/v/o3dyFrrOcOQ
Gr, Ben.
spoorijzer
«
Reactie #63 Gepost op:
22 August 2024, 14:08:45 »
Ik zou inderdaad alleen een startset kopen, als je er echt wat mee kan, dat geldt dan zeker voor de centale, want dat bepaald een flink stuk van de kosten van een startset.
Anders kan je ook los spul halen. Dan ben je ook de z21 start beperking kwijt (en kan je voor de zwarte Z21 gaan waar je alles op aan kan sluiten). De keuze blijft persoonlijk, maar ik vond de extra kosten voor de zwarte Z21 niet opwegen voor de (iets) hogere kosten van de R-poort beperking. Dan moet je wel een mega baan hebben was mijn conclusie.
maar goed, alles blijft een persoonlijke keuze!
Te zien aan de startset waar je aan denkt, snap ik je keuze voor N, daar kan je zeker mooi mee uit de voeten.
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #64 Gepost op:
22 August 2024, 16:13:14 »
Even wat geruzie opgeschoond, vast niet 100% de goede berichten maar het draadje leest wel vriendelijker nu.
Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
AlbertG
«
Reactie #65 Gepost op:
22 August 2024, 17:50:02 »
De meeste vragen zijn al beantwoord geloof ik.
Nog een opmerking over Railcom. De meerwaarde daarvan is nihil, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Als je dit toch wilt, houd er dan rekening mee dat lang niet alle locomotieven uitgerust worden met een decoder die ook Railcom ondersteunt. Het is zeker niet de standaard.
En je moet dan ook een centrale en bezetmelders kopen die Railcom ondersteunen. En die bezetmelders zijn een stuk duurder dan die alleen met stroomdetectie werken.
Als je dan ergens op wilt besparen dan zou ik niet voor Railcom kiezen.
Ik zou vooral 2 melders per blok gaan toepassen. Dan kun je je loc mooi af laten remmen in de stationssporen en het bevordert de doorstroming op je baan. 1 melder per blok voldoet bij mij alleen in het schaduwstation.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
Hans1963
Spoor 0, dat wordt wel wat!
«
Reactie #66 Gepost op:
22 August 2024, 22:37:09 »
in het verhaal van de TS lees ik de volgende termen:
-Rocrail
-Raspberry Pi
-startset met Mobile Station
-zelfbouw
-prijstechnisch gunstig
dit alles in ogenschouw nemende lijkt mij onderstaande oplossing niet verkeerd.
voor verdere vragen graag contact opnemen met Peter, hij reageert meestal snel: peter@phgiling.net
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mbus:mbus-en
vr. groet, Hans
Overet
«
Reactie #67 Gepost op:
23 August 2024, 09:17:30 »
Ik zou je ook willen wijzen op de producten van Arcomora/Nico Teering. No nonsense en betaalbaar. En neem een kijkje op de open dag van Domburg Train Support in september. Daar tref je volgens de website naast Nico ook Karst Drenth, de man achter YAMORC, en demo's van Rocrail en iTrain en krijg je de antwoorden op jouw vragen uit de eerste hand.
Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
jengelsm
«
Reactie #68 Gepost op:
24 August 2024, 11:24:58 »
Hartelijk dank allen voor de adviezen!
Ik ben bezig met het bekijken van een serie youtube filmpjes van Albert. Zeer interessant. Zo zag ik iets over zelfbouw.
Er kwam oa aan de orde hoe de trein van stroom/signaal te voorzien. En toen viel het kwartje. Veel van de technologie lijk op die van de technologie die ik gebruikte bij robotica!
Het toepassen van H-bridge ken ik me nog herinneren toen ik in een vorig leven bezig was met het bouwen van robotjes.
Even snuffelen in de troep op zolder: ja hoor, er lagen nog een stel servo's en H-bridge motor drivers. Toepasbaar op de treinbaan? De tijd zal het leren.
Zelfbouw lijkt me haalbaar. Alleen vertraagd het wel de opbouw van de baan in het begin. Wellicht een combi?
Is de functionaliteit die je met zelfbouw van stroomdetectie / wissel aansturing kan realiseren het zelfde als bij gekochte decoders?
De tafel ga ik maken van MDF 18mm. Bij IKEA zag ik een metalen tafel frame. Wellicht de tafel en twee delen en elk met zo'n IKEA tafelframe. Zou dat stabiel genoeg zijn?
Uiteraard moet eer iets van geluidsisolatie op de tafel. Is het slim om een keer de hele baan van isolatie te voorzien of is het beter om je te beperken tot de ruimte onder de rails?
MartinRT
«
Reactie #69 Gepost op:
24 August 2024, 11:35:57 »
Advies: nooit MDF als onderplaat gebruiken. Bij ook maar enig vocht gaat MDF doorzakken.
Klaas Zondervan
«
Reactie #70 Gepost op:
24 August 2024, 11:45:37 »
Bovendien is 18 mm absurd zwaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AlbertG
«
Reactie #71 Gepost op:
24 August 2024, 12:07:33 »
Mijn baan bestaat al jaren van 8 mm dik mdf op een frame. Zolang de ruimte droog blijft is er niets aan de hand.
Het is maar net hoe ver je wilt gaan met zelfbouw. Druk een motorshield op een Arduino Mega, zet er de DCC-EX software op en sluit er een voeding op aan en je hebt binnen 10 minuten zelf een centrale gebouwd.
Voor de stroomdetectie kun je van Arcomora een Okki in elkaar solderen, goed voor 16 melders. En als je dan toch daar iets bestelt, koop er dan meteen een DCC Next bij als servodecoder.
Mijn tip voor dit moment: begin klein. Maak een ovaal met 2 wissels en een inhaalspoor. Dan doe je ervaring op met het indelen in blokken, het instellen van de servo's, de software et cetera.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
kar
«
Reactie #72 Gepost op:
24 August 2024, 13:05:35 »
Overweeg qua onderplaat ook alternatieven zoals populieren multiplex. Een deel van mijn modelbaan bestaat uit mdf ("want-zo-bouw-je-een-modelbaan") tot ik op dit forum de tip van populieren multiplex kreeg en gebruikt heb voor de tweede helft van de baan. Ik ga nooit meer terug naar mdf. Gewicht en materiaal is een stuk prettiger. 18mm is vrij heftig qua dikte, tenzij je op een modelbaan wilt kunnen staan en springen. 9 of 12mm is doorgaans voldoende. Zelf heb ik overal 12mm toegepast ("want-zo-bouw-je-een-modelbaan" werd mij ooit geleerd
) .
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1
schipcas
Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
«
Reactie #73 Gepost op:
31 August 2024, 10:02:27 »
Beste,
de keuze voor wisselaandrijving heeft een historische achtergrond. In het begin van het modelspoor zoals wij het nu kennen werden de wissels aangedreven door elektromagneten, onder de rails (bv. Peco) of naast de rails (bv. Märklin)
Deze magneten schakelen snel en hoorbaar om.
Daarna kwamen de wisselmotoren welke onder de baan werden gemonteerd. Voordeel; langzaam omzetten van de tongen. (bv. Conrad {kwetsbaar} en Fulgurex {lawaaierig maar betrouwbaar})
Tegenwoordig worden veel wissels met servo's bediend. Uitermate stil en snelheid omlopen wisseltongen meestal in te stellen. Hiervoor is een servo decoder nodig.
Dus bij beginnen met de hobby zou ik kiezen voor één systeem. En omdat je al ervaring hebt met servo's in de robotica lijkt mij de keus voor jou niet moeilijk.
Sterkte,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!
Cor--24
Vier het leven, het duurt maar even.
«
Reactie #74 Gepost op:
31 August 2024, 10:36:57 »
MDF, 'breek mij de bek niet open'. Zooi, wat ik nooit meer ga gebruiken
Populieren multiplex: gebruik, maar moet echt vastgeschroefd zijn om niet te gaan 'golven'. Aangezien ik tussen het frame en blad neopreenband ga gebruiken voor mij niet geschikt.
Zelf gebruik ik het liefst berkenmultiplex of Okumé. Mijn voorkeur gaat uit naar 15 mm. Ik hoef dan niet zo oppassen waar ik gewicht plaats.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen succesbeleving met welk materiaal. Ik heb ook wel gelezen van modelbouwers die XPSplaten van 40 mm rechtstreeks op een frame plaatsen of triplex van 5 mm gebruiken.
Mvg.
Cor
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige