Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 41900 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #210 Gepost op: 22 October 2024, 14:12:29 »
Onwetendheid is een zegen, voor mij althans.
Maar weten is ook leuk 😉

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS 1000
« Reactie #211 Gepost op: 22 October 2024, 14:19:45 »
De Philo op de foto rechts heeft geen Oerlikons, maar de latere Faiveleys ;) Anders zouden ze juist wel vergelijkbaar zijn...
Dan is het andersom, je ziet dat ik er ook geen verstand van heb ;D
RETROBAHN A.G.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #212 Gepost op: 23 October 2024, 16:53:19 »
Nog wat foto's van de bewegende schortbeplating met verschillende uitslagen.






Maargoed, alleen als er wat achter hangt dus.
Met een beetje ruime boog zal het nagenoeg niet opvallen en het model is in zijn totaliteit een heel stuk mooier dan de Roco NS1000.
Kan er nog niet mee rijden want deze is digitaal en de baan is nog niet digitaal.

Stephan.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Piko NS 1000
« Reactie #213 Gepost op: 23 October 2024, 17:51:30 »
Digitale loks rijden ook op een 'gewone' baan op DC Stephan.
Ze starten alleen wat later op.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5924
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #214 Gepost op: 23 October 2024, 18:28:42 »
Ik ga dit draadje weer volgen.

Ik heb de chips en de cola al klaar staan, ik reken op zeker 30 bladzijde de
Roco of de Piko afbranden en/of ophemelen. ;D
We zitten al op 15 bladzijde, we gaan de goede kant op. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Piko NS 1000
« Reactie #215 Gepost op: 23 October 2024, 20:18:36 »
Ik vind het geen gezicht, die mee bewegende schortplaten van de Piko 1000.
En waarom is er géén kortkoppelmechaniek?
In 1981 al toegepast op vele modellen. (bij de plan V van Fleischmann )((die zijn heel lang geproduceerd  ;D ))

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #216 Gepost op: 23 October 2024, 20:46:49 »
Het is wél een kortkoppelmechaniek, daarom komt de schortplaat ook iets naar voren; zie de  foto's.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #217 Gepost op: 24 October 2024, 08:45:13 »
Dank voor de foto's, ik vind het een mooie loc geworden  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS 1000
« Reactie #218 Gepost op: 24 October 2024, 09:40:02 »
Zou er voor de liefhebbers een 3D geprinte schortplaat met groot gat voor de koppeling te maken zijn, zodat de Piko 1000 bezitters kunnen kiezen welke constructie hij/zij mooier vindt?

Het zal ook al schelen als je het bovenste randje van de beweegbare schortplaat zwart schildert. Bij de blauwe 1000 wordt de schortplaat natuurlijk ook al veel donkerder grijs en zal het tussen loc en rijtuigen/wagens minder opvallen dan deze zilveren/lichtgrijze versie.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 09:44:36 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1959
Re: Piko NS 1000
« Reactie #219 Gepost op: 24 October 2024, 10:50:06 »
Ik zie het probleem vd discussie eigenlijk totaal niet. Die schortplaten zwenken alleen bij een kleine boogstraal en dat is per definitie niet realistisch. Maar je wil wel dat de loc die boogstraal aankan. In de vitrine of op een recht spoor zie je er niets van.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: Piko NS 1000
« Reactie #220 Gepost op: 24 October 2024, 11:01:21 »
Ik ga dit draadje weer volgen.

Ik heb de chips en de cola al klaar staan, ik reken op zeker 30 bladzijde de
Roco of de Piko afbranden en/of ophemelen. ;D
We zitten al op 15 bladzijde, we gaan de goede kant op. ;)

Kees.

Hier nog iemand die het gezeur gaat volgen.

Groet Meino

Wilvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Piko NS 1000
« Reactie #221 Gepost op: 24 October 2024, 14:16:00 »
De schortplaten vallen bijna niet op in bogen. Maar ik heb een ander probleem, optrekken en afremmen gaat heel langzaam, en rijdt stopplaats in koploper voorbij, hoe kan ik dat oplossen?
Groet Wilvo

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Piko NS 1000
« Reactie #222 Gepost op: 24 October 2024, 15:05:39 »
Het uit wijken van de schortplaten vind ik nog wel meevallen, kk met wagens op de baan valt haast niet op

Cor

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #223 Gepost op: 24 October 2024, 15:07:56 »
Behalve als je aan beide zijden een beugel hebt.
Ieder zn voorzeur. Sorry, voorkeur  :angel:

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Piko NS 1000
« Reactie #224 Gepost op: 24 October 2024, 15:16:49 »
Het is al vaker gezegd, als je aan een kant geen koppeling wil kun je daar (net als bij Roco) gewoon een volledig dicht schort monteren

En wil je aan beide kanten een koppeling, dan beweegt het schort met koppeling niet mee zolang er geen trein aan vast zit. En dat is mijn inziens een stuk fraaier dan het "gat met omlijsting" van de Roco. Zeker bij de groene loc met lichtgrijze schortbeplating valt dat grote gat echt enorm op omdat het donker afsteekt.

Maar inderdaad, ieder zijn voorkeur  ;)