Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Huup
Vandaag om 09:10:13
Ronald doet de Fork Challenge! door Sven
Vandaag om 09:04:54
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 08:58:49
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Montanbahn
Vandaag om 08:55:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 40459 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 1000
« Reactie #240 Gepost op: 26 October 2024, 09:54:34 »
Het is idd belachelijk hoe moeilijk die uitgebreide handleiding te vinden is op de website van Piko. Ik vond hem een tijdje geleden hier:  https://www.piko-shop.de/is.php?id=28547

@Wilvo: misschien heb je hier wat aan?

Wilvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Piko NS 1000
« Reactie #241 Gepost op: 26 October 2024, 11:15:31 »
Bedankt voor de reactie ,maar voor mijn leeftijd te ingewikkeld.

Groet Wil

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko NS 1000
« Reactie #242 Gepost op: 26 October 2024, 11:18:53 »
Afgezien van de rijeigenschappen is de Roco nog steeds een prima lok.
Maar eigenlijk qua techniek niet te vergelijken, zit toch 35 jaar verschil in.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JonasLa

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Piko NS 1000
« Reactie #243 Gepost op: 26 October 2024, 11:25:49 »
Bedankt voor de reactie ,maar voor mijn leeftijd te ingewikkeld.

Groet Wil
Eenvoudig gesteld: als je CV53 op 255 programmeert, verwacht ik dat je probleem met optrek- en afremvertraging opgelost is.

Kort wat meer uitleg over deze functie: CV53 schakelt een extra optrek- en afremvertraging in die plaatsvindt voor de standaard optrekvertraging bij vertrek of afremvertraging bij het tot stilstand komen. Dus eigenlijk wordt er tussen stilstand en de eerste rijstap en tussen de eerste rijstap en het tot stilstand komen een extra vertraging voorzien, die is met de standaardinstelling van de decoder zeer lang is.

Volgens de Piko hotline is de info in de smartprogrammer software te gebruiken als alternatief voor de Duitstalige uitvoerige handleiding om een overzicht van CV's en hun effect op de decoder te gebruiken. De taalinstelling van dit programma zou je op Engels kunnen zetten waardoor je veel info uit de Duitse handleiding in het Engels kan lezen. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd. Je zou er geen Piko Smartprogrammer voor nodig hebben.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 11:30:28 door JonasLa »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Piko NS 1000
« Reactie #244 Gepost op: 26 October 2024, 11:27:04 »
Afgezien van de rijeigenschappen is de Roco nog steeds een prima lok.
Maar eigenlijk qua techniek niet te vergelijken, zit toch 35 jaar verschil in.


Jos.

Mijn Roco rijdt eigenlijk voortreffelijk.
Het verschil lijkt me eerder de detaillering en inderdaad alle moderne electronische fratsen.

Ik heb niet zoveel met de 1000, dus ik laat het lekker zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #245 Gepost op: 26 October 2024, 15:36:42 »
Maar eigenlijk qua techniek niet te vergelijken, zit toch 35 jaar verschil in.

Ben wel benieuwd wat er onder de kap aan 'hardware' dan allemaal verbeterd is... Kortkoppeling en LED's schieten mij zo snel te binnen? Cardan en kunststof tandwielen heeft de Roco ook..  ;D Lijkt mij dat materialen niet significant verbeteringen hebben gebracht? Misschien betere plastics? Maar laatste oplage 1000 had ook een 5-polige met getordeerde anker, etc, etc. Betere koolborstels? Nieuwzilver flenzen had de Roco vermoedelijk ook al? Heeft de Piko ook bus-gelagerde assen..? 

Wie weet er welke techniek allemaal is verbeterd? Open vraag  :angel:

PS dus uitgezonderd decoder/digitaal..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Piko NS 1000
« Reactie #246 Gepost op: 26 October 2024, 15:43:18 »
Hoe is het geluid eigenlijk van de Piko NS 1000 ? .

Ik heb er nog niks over gelezen, is het een beetje realistisch ? .
m.vr.gr.
Harry.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #247 Gepost op: 26 October 2024, 16:01:25 »
Het geluid doet klikkerdeklik bij rijrichting schakelen en zoemen bij het rijden en piepen bij het remmen, en 2 soorten toeters.
Ik heb ze nooit gehoord in het echt dus heb ik er geen mening over, het is mijn eerste soundlok en gister lekker zitten testen in de woonkamer totdat ze er hier gek van werden.
Moet nog even kijken hoe ik het volume wat zachter kan zetten, zit in 17 ofzoiets.

En geen idee over de binnenkant maar hier wat foto's van de buitenkant.

Het zijn respectievelijk de Piko , de vernieuwde Roco met extra MFO G87 pantografen van FRIE en de oude Roco.








Paar foto's waarbij het verschil in de frontschortplaten is te zien.

De Piko heeft meer details op de frontschort waaronder de grote koppeldoos in de hoek onder de buffer (zit ook onder de vernieuwde Roco en de trapjes zitten ook op de blauwe nieuwe Roco; zie ik nu pas) en de kleine ronde in het midden.
Een nadeel is dat je de grote koppeldoos onder de buffer aan de kant van de koppeling niet kan plaatsen omdat dat de bewegende schort belemmerd.

Ik zie dat er onder de buffers al gaatjes zitten om waarschijnlijk bij de latere modellen een trapje te plaatsen, een nadeel is dat deze tapjes er bij de koppelkant niet op kunnen vanwege de uitslag van de frontschort.
Ben ook benieuwd of ze de andere groene met de "normale" pantografen, de regengoot boven de ramen, het klimrek op de neus, extra luiken in de zijkant en de trapjes onder de buffers ook uitbrengen.

De kleur van de Piko vind ik zelf wat te hard groen, ik had liever de olijfgroene kleur zoals de vernieuwde Roco (midden) gehad en het dak had ook iets lichter gemogen.

Stephan.




« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 16:17:09 door prutser »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: Piko NS 1000
« Reactie #248 Gepost op: 26 October 2024, 17:47:54 »
Ik vind ze op het oog allemaal even mooi. Dat is vast geen goed antwoord  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 1000
« Reactie #249 Gepost op: 26 October 2024, 19:40:33 »
Hier is ie rijdend te zien. Filmpje is niet al te best, maar je kunt wel goed zien hoe het schort uitzwaait. Zowel het filmpje als de baan en de loc zijn niet van mij. Ik hou het lekker bij mijn oude Roco's 8)

https://www.youtube.com/watch?v=RWvLzkKpv2Q

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Piko NS 1000
« Reactie #250 Gepost op: 26 October 2024, 19:47:29 »
Ben wel benieuwd wat er onder de kap aan 'hardware' dan allemaal verbeterd is... Kortkoppeling en LED's schieten mij zo snel te binnen? Cardan en kunststof tandwielen heeft de Roco ook..  ;D Lijkt mij dat materialen niet significant verbeteringen hebben gebracht? Misschien betere plastics? Maar laatste oplage 1000 had ook een 5-polige met getordeerde anker, etc, etc. Betere koolborstels? Nieuwzilver flenzen had de Roco vermoedelijk ook al? Heeft de Piko ook bus-gelagerde assen..? 

Wie weet er welke techniek allemaal is verbeterd? Open vraag  :angel:

PS dus uitgezonderd decoder/digitaal..

Vooral dus decoder/digitaal met Plux22 en dan afzonderlijk schakelbare sluitseinen en cabineverlichting en zo. Verder leds direct achter de lenzen neem ik aan, maar dat is het wel zo’n beetje. Een kortkoppelmechaniek kreeg de Roco in 1990 al. Een hoge kwaliteit motor had het model van meet af aan. Voor afzonderlijk schakelbare sluitseinen moet je een beetje omsolderen. Voor 1989 was het echt wel een topmodel.

Je moet het verschil toch vooral in detaillering en fijnheid zoeken. Denk aan de koplichten.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS 1000
« Reactie #251 Gepost op: 26 October 2024, 20:19:33 »
Hier is ie rijdend te zien. Filmpje is niet al te best, maar je kunt wel goed zien hoe het schort uitzwaait. Zowel het filmpje als de baan en de loc zijn niet van mij. Ik hou het lekker bij mijn oude Roco's 8)

https://www.youtube.com/watch?v=RWvLzkKpv2Q

Daar slaan de schorten tòch uit als er niets aan de haak hangt...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Piko NS 1000
« Reactie #252 Gepost op: 26 October 2024, 21:13:26 »
Die Piko is prachtig, de koplampen doen 't 'm voor me. Maar die schortplaten, dat worden dan dichte. Misschien toch maar alles voorzien van een schroefkoppeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8498
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #253 Gepost op: 26 October 2024, 21:44:38 »
Dan moet je wel ruimere bochten hebben dan in bovenstaand filmpje.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Piko NS 1000
« Reactie #254 Gepost op: 26 October 2024, 22:29:47 »
Kan nou niet zeggen... Dat het super storend is, met die Bufferbalk/Schotplaat.   

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!