Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Da's Daz 2  (gelezen 48493 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #285 Gepost op: 27 October 2025, 19:54:41 »
Gewoon, omdat ik het kan, het Engels wissel gerepareerd.

Ter toelichting.
1. De missende railstukken
2. Het bolletje houdt de rail op zn plek. Ik heb het moeten verwijderen om het te kunnen terugleggen. Gelukkig waren de railschoenen nog compleet en in takt.
3. Het vermiste railstuk vervangen doir een nieuw. Het schuine afvijlen gedaan door de railstaaf schuin in een bankschroef te klemmen met de kop net uitstekend
4. Na afloop.
Eerste test: probleemloos.

Nieuw probleem. De DE-II ontspoort in de verkanting van de boog voor het wissel naar het opstelterrein. De kopdraaistellen hebben te weinig speling tov het jacobsdraaistel.








« Laatst bewerkt op: 27 October 2025, 20:03:32 door Huup »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #286 Gepost op: 27 October 2025, 21:47:59 »
De verkanting nog niet aangepast. De rode ontspoort, de gele niet. Eerst dat uitzoeken
Wel even de bogen opgemeten. Tussen de 55 en 60 centimeter. Dat is op zich prima, maar wel weer even wennen.
Ook het hele opstelspoor even uitgelegd en er wat materieel opgezet. Het langste spoor daar is 2 meter. Het langste perron in Duin, waar alles heen gaat en weer vandaan, 1,70m. Oftewel 4 rijtuigen en twee locomotieven passen prima op een spoor. En langs het perron natuurlijk.
Op het terrein passen dus maximaal drie getrokken treinen, op de baan vier.
1 rijtuigtrein minder en er kunnen drie tweewagenstellen bij, naast een treinstel wat sowieso al van Duin naar Duin aan Zee pendelt.

Afijn. Alles ligt nog los tot ik alle draden en de wisselaandrijvingen in orde heb.











spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Da's Daz 2
« Reactie #287 Gepost op: Vandaag om 09:48:40 »
Een nette reparatie  (y) (y).

Loopt je rode uit de rails ivm de overgang van vlak naar verkant? Misschien kan je die overgang dan toch nog iets langer maken, of de verkanting (in het begin) iets minder. Beide zijn DE2's toch? Dat is wel raar, want ivm het Jacobsdraaistel verwacht je toch wel wat flexibiliteit.

Qua koppelingen, ik ben het met je eens over de FLM profi. En ik vind ze ook relatief klein, en daarmee fraaier dan bv de Roco's. Ik heb wat testen gedaan en qua kort koppelen kwamen ze ook ietsjes beter uit. Wat ik vaak deed was bij locs en rijtuigen de voorste (en soms achterste) koppeling verwijderen. Maar met kopmaken is dat weer prut. Dus ik snap je keuzes..... Ik ben blij dat ik nu gestandaardiseerd heb. Ik had echt een allegaartje van koppelingen opgebouwd....

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #288 Gepost op: Vandaag om 10:52:46 »
De roco's zijn lelijk en kwetsbaar. Steken te ver uit en bij een lichte verbuiging van het langste deel kun je ze wegmikken. Hou ik niet van. De profi's zijn kompakt en robuust. Ook ik ben dus blij met mn oplossingen.
Dat eruitlopen van de DE is raar inderdaad. Daarom wil ik eerst de rode ophanging vergelijken met de gele.
Aan de andere kant is de verkanting in onderhavige boog ook wel wat fors. Mss wijs om die sowieso te corrigeren.

Dank vr het compliment!

Gr/H

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Da's Daz 2
« Reactie #289 Gepost op: Vandaag om 12:07:48 »
De Roco kortkoppeling vind ik ook niet fraai omdat die nogal lang is en daarom (?) gaat hangen. De Roco universeelkoppeling heeft dat nadeel weer niet en kan prima overweg met de standaard beugelkoppeling, maar hebben weer als nadeel dat je niet materieel vertikaal kan uitnemen.

Ik hoop alleen wel dat Fleischmann de profi koppelingen blijft maken, daar ben ik namelijk een beetje bang voor nu Roco het H0 werk van Fleischmann heeft overgenomen.

Groeten,
Rogier

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #290 Gepost op: Vandaag om 19:24:31 »
Dat hoop ik ook.....

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6861
Re: Da's Daz 2
« Reactie #291 Gepost op: Vandaag om 19:44:50 »

Ik hoop alleen wel dat Fleischmann de profi koppelingen blijft maken, daar ben ik namelijk een beetje bang voor nu Roco het H0 werk van Fleischmann heeft overgenomen.


Die overname dateert al van jaren geleden, vanwaar nu ineens die angst?

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #292 Gepost op: Vandaag om 19:45:58 »
Aan alles komt een eind. Beetje flauw, maar het is wel zo. We gaan het wel zien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Da's Daz 2
« Reactie #293 Gepost op: Vandaag om 21:24:17 »
Loopt je rode uit de rails ivm de overgang van vlak naar verkant? Misschien kan je die overgang dan toch nog iets langer maken, of de verkanting (in het begin) iets minder. Beide zijn DE2's toch? Dat is wel raar, want ivm het Jacobsdraaistel verwacht je toch wel wat flexibiliteit.
Even aangenomen dat het om DE-2's van Artitec gaat. Ik heb er ook twee, een blauwe en een rode. Beide vertonen ook kuren op de overgang van vlak naar verkant. Die moetje heel geleidelijk maken anders ontsporen ze. Alle drie de draaistellen hebben ongeveer nul kantelruimte. Ik heb nog geen manier gevonden om dat te verbeteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Da's Daz 2
« Reactie #294 Gepost op: Vandaag om 21:32:25 »
De gele heeft de ruimte wel. Dus ik wil even vergelijkend kijken