Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
NS 1100
Vandaag
om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE (gelezen 29931 keer)
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #30 Gepost op:
20 June 2024, 06:49:34 »
Wat ik me zomaar afvraag:
Heeft Erwin bewust geen gaatjes voor de handgreep naast de cabinedeur in de etsplaat aangebracht? Dat zou toch handiger zijn dan dat je ze nu zelf moet boren?
En de kleine uitsparing in de zijwand bij de schuifdeuren valt me op. Ik kan me voorstellen dat dit bij smalle deuren handig was, zodat de handgreep van de openstaande deuren iets verder kon schuiven en daardoor de deuropening net wat groter werd. Maar zo’n uitsparing bij een brede deur ken ik eigenlijk niet. Daarnaast zou je hem dan aan beide zijden van de schuifdeuren verwachten. Weet iemand waarvoor dit bij de DE-5 zo gedaan is?
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 20 June 2024, 08:06:25 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #31 Gepost op:
20 June 2024, 07:36:21 »
Netjes hoor Rob.
Ik zie dat de deze slang ontworpen is voor het 3 rail systeem zij kan vast wennen op het spoor.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
M. Ardon
Offline
Berichten: 114
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #32 Gepost op:
20 June 2024, 08:43:38 »
Die messing cabine deuren maken het wel mooier. Schuur jij dan eerst de kop helemaal glad voor je die messing er op plaatst?
Gelogd
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1129
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #33 Gepost op:
20 June 2024, 12:18:42 »
@Jeroen,
Ik heb dit aan Erwin aangegeven om deze gaatjes mee te laten etsen. Echter als je een draadjes van 0,3 mm wilt gebruiken als handgreep dan is het etsgaatje vaak te groot, je krijgt dan een rammelpassing. Een alternatie is een putje mee laten etsen dat zelf moet doorboren.
Zelf heb ik een boormalletje gemaakt zodat ik ze makkelijk kan boren. Is ook een oplossing.
De deuren hebben een afwijkende sluiting, ze noemen het ook wel een slingersluiting, waarvan de kruk maar aan een kant van de deur zit. Mat'40 had dit ook.
Beeldbank NVBS
Beschrijving: Detail van de tredepartij en diverse opschriften van een treinstel uit de serie NS ElD5 801-825. De foto is gemaakt bij de rangeerpost van de werkplaats Leidschendam.
Fotograaf:Boomsma, B.
Datum: 01-06-1942
Bestandsnummer: NEG589-049
Je ziet de kruk aan één deur zitten. Om te openen druk je hem naar beneden. In geopende stand komt hij in de uitsparing. Ik heb ook nog een foto van de deur in geopende toestand.
@Kees,
Dit is Trix C-Rails dus zonder pukkeltjes
. Maar een AC uitvoering is mogelijk.
@Martijn,
Van de kop hoef je alleen de deur details weg te halen. Ik bedoel de deurscharnieren, deurklink en de regengoot. Meer is niet nodig. Daar de kop gekromd is moet je het messing deurtje voor buigen. Dit doe je door het over een rond oppervlak te buigen zoals bv een busje verf oid. Dan sluit hij goed aan.
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #34 Gepost op:
20 June 2024, 16:23:49 »
Heerlijk zo'n forum, weer wat geleerd! Dank je wel, Rob!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1251
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #35 Gepost op:
20 June 2024, 16:44:19 »
Zit er nog een De 5 in voor jou Jeroen?
Weet dat je hem graag wilt hebben er is voor je bezig geweest maar helaas hebben ze het af laten weten.
Mvg Johan
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #36 Gepost op:
20 June 2024, 19:35:36 »
Geen idee, Johan. Het zou natuurlijk onwijs gaaf zijn!
Maar ik denk dat het goed is dat Rob eerst op zijn gemak ondervindt hoe de bouwbaarheid van deze kit is. Volgens Karst zitten er nog wel wat uitdagingen aan. En daarnaast is het natuurlijk ook nog de vraag of Rob überhaupt wel voor iemand anders wil bouwen. Het lijkt me hoe dan ook geen onderwerp om hier publiekelijk in Rob’s bouwdraadje te gaan bespreken, dus ik laat het even hierbij.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 20 June 2024, 19:37:32 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1129
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #37 Gepost op:
20 June 2024, 20:48:47 »
@Jeroen,
Ik had nog deze foto van een ElD-5 van vlak na de oorlog. Je ziet de grote drukte waar de NS mee te maken had De IN en UIT zaten er nog op maar wel een een beetje voor Jan met de korte achternaam. Trouwens de eerste DE-5'en die na de oorlog hersteld waren hadden ze ook nog.
Waarvoor ik deze foto toon is om te laten zien de deur in geopende toestand zodat je uitsparing kan zien met de deurkruk naar beneden.
Het Utrechts archief
Beschrijving: Afbeelding van instappende reizigers bij een electrisch treinstel van de N.S (kort na de bevrijding).
Vervaardiger: Nederlandse Spoorwegen, fotograaf
Datum ongeveer: 1-1-1946
Leuk detail
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #38 Gepost op:
21 June 2024, 13:57:53 »
Op deze foto is het inderdaad helemaal duidelijk. Dank je wel, Rob!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1129
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #39 Gepost op:
26 June 2024, 20:21:39 »
Weer verder met de Ck/Bk. Ik heb de draaistellen in elkaar gezet. Het begint al ergens op te lijken.
Ik heb aan het onderstel een wijziging doorgevoerd. Het blijkt namelijk een aparte elektrische verwarming heeft, in aanvulling op de warme lucht verwarming vanuit de motorwagen. Ik heb daartoe een verwarmingsrooster van een mat'46 onderstel gebruikt. In de schortplaat een opening gemaakt en daar het rooster in pas gemaakt.
De kopwand aangepast om het Piko draaistel met vouwbalg te laten passen.
Om de kap vast te kunnen maken aan het onderstel heb ik een strip geplaats tussen de zijwanden. Op de strip twee moertjes gesoldeerd.
Dan heb ik in de onderplaat een opening gemaakt voor een soldeerprintje waar alle draden op vast gesoldeerd worden.
Hier het Piko onderstel waar ik de mechaniekjes van de koppeling uit haal
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Pauldg
Offline
Berichten: 7483
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #40 Gepost op:
26 June 2024, 21:14:58 »
Je gaat weer als een speer. En dat met deze hitte!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
orientexpress
Offline
Berichten: 812
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #41 Gepost op:
26 June 2024, 21:20:29 »
Het soldeer smelt bijna vanzelf
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1129
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #42 Gepost op:
26 June 2024, 21:59:37 »
En verf droogt als een malle..
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #43 Gepost op:
27 June 2024, 07:37:26 »
Raak je zelf ook niet over hit Rob.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1129
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #44 Gepost op:
27 June 2024, 08:29:26 »
Nee hoor, kan het prima uithouden met twee ventilatoren. Nadeel is dat kleine onderdeeltjes wegwaaien
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE