Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 12:04:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:53:48
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE  (gelezen 28657 keer)

Pauldg

• Online Online
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #90 Gepost op: 20 December 2024, 11:28:11 »
Nou, doe dan maar geen elandtest met die treinstellen  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #91 Gepost op: 20 December 2024, 13:24:07 »
Volgens mij is het de bedoeling dat die dingen het spoor volgen. ;)

Dus ongewilde uitstapjes zijn niet welkom.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #92 Gepost op: 20 December 2024, 20:48:40 »
Mijn treintjes zijn heeeeel brave treintjes die altijd het juiste spoor volgen, ontsporen doen ze nooit :angel:

Genoeg hierover, terug naar de DE-5. Gisteren even snel wat dingetjes losgemaakt voor een eerste indruk. Nu ga ik een overzicht maken per bak.

Als eerste de Co/Bo

Alle benodigde onderdelen die de bak gaan vormen liggen hier bij elkaar. Wat mij opvalt en zeker een verbetering is, zijn de draaistel zijkanten die nu dubbel zijn uitgevoerd. Dit levert een veel stijver frame op. Ook zijn er nu wanden voor de wc's. Niet afgebeeld maar wel aanwezig zijn de armleuningen voor de bankjes.

Dan de ABk/Ak

Ook hier de verbeterde draaistellen. Je moet alleen de baanruimer verwijderen waar deze niet nodig is. Ook hier zijn de wc's aanwezig. Niet afgebeeld maar wel aanwezig zijn de z.g. busbankjes als messing ets.

De mD

Hier is de uitdaging voor mij zichtbaar, de dakopbouw met de koelers. Ik ben van plan om de mD 195 te maken met de verbeterde koeling. De koelproblemen van de reguliere mD's waren hiermee afdoende verholpen. Het werkte zelfs zo goed dat het model heeft gestaan voor de DE-IV, het TEE treinstel. Alleen jammer dat het niet toegepast is op de andere mD's, het had een hoop ellende gescheeld. Zal wel iets met de kosten te maken hebben gehad.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #93 Gepost op: 20 December 2024, 20:54:54 »
Dan nog als laatste toegift over de armseinen, hier een overzicht wat er bij zat.

Voor nadere informatie moet je bij FRIE zijn.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 21 December 2024, 16:37:27 »
Met jouw las (lees soldeer) vaardigheden lijkt me dat je hier echt geweldige seinen van kunt bouwen.
Geweldig dit!
(net de presentatie van Frank's boek meegemaakt, ik mis die seinen best. Hoewel je er zelden legaal bij kon komen voor een mooi plaatje).
Benieuwd naar het bouwverslag Rob. Succes alvast.
Station Baarn HIJSM

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #95 Gepost op: 01 January 2025, 15:13:30 »
Ik heb nog een leuk artikel gevonden op de website van Delpher in het tijdschrift Nieuw spoor, maandblad voor het personeel der N.V. Nederlandsche Spoorwegen, 1949, no. 11

Het gaat over de ombouw van de DE-5 treinstellen met de nieuwe Werkspoor RUB 1612 motoren ter vervanging van de Maybach exemplaren

pagina 1

pagina 2

pagina 3

Dan nog een ander leuk artikeltje dat ik tegen kwam in het tijdschrift Spoor- en tramwegen, tijdschrift voor het spoor- en tramwegwezen in Nederland en Indië, 1953, no. 17.
Het gaat over de instructierijtuigen van de NS, in dit geval de 159001. Hier zijn de schakel installaties van de DE-3 en de DE-5 geplaatst voor bedieningsinstructie. Het bijzondere wat ik hieraan vond was dat het schakelbord en de rijrichtings wals afkomstig zijn van de DE-3 nr 25 die in mei 1940 uitgebrand is op het station Rotterdam Maas tijdens het bombardement. De meest van ons hebben denk ik wel de trieste foto's hiervan gezien. Delen van de 25 hebben dus de oorlog overleefd! Hoelang dit instructierijtuig heeft bestaan weet ik niet

pagina 1

Dan een artikel in het tijdschrift  Spoor- en tramwegen; tijdschrift voor het spoor- en tramwegwezen in Nederland en Indië, 1946, no. 23 dat vertelt over de proefrit van de eerste herstelde DE-5, de 55, waarbij de enorme snelheid van meer dan 170 km/uur werd bereikt.

pagina 1

En in Nieuw spoor; maandblad voor het personeel der N.V. Nederlandsche Spoorwegen, 1946, no. 4

pagina

Hier nog een foto uit de beeldbank NVBS, het opvallende is in het artikel wordt gesproken over de 55 maar in andere referenties is het de 58

Beschrijving:   Het eerste uit verschillende bruikbare wagenbakken samengestelde DE5 dieseltreinstel bij Werkspoor is gereed voor een proefrit tussen Utrecht en Zwolle, waarbij maar liefst een snelheid van 175 km/uur werd bereikt.
Fotograaf:ANP (Algemeen Nederlands Persbureau)
Datum:   23-07-1946
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #96 Gepost op: 05 January 2025, 21:28:32 »
De vorige keer liet ik een foto's zien van de messing delen van de DE-5. Een er van was de mD. Ik weet niet of het jullie was opgevallen maar ik ga niet de standaard mD bouwen. Er was namelijk een apart exemplaar ontstaan uit de laatste overgebleven mD na de oorlog. De mD van de DE-5 had namelijk een koelprobleem, de koelerinstallatie zat namelijk onder de bak waardoor de warmte niet goed weg kon komen. Als zo een bak naast een verhoogd perron stond dan werd de warme koellucht weer opgezogen in de koelers wat er voor zorgde dat de motoren uitvielen. Ook bij warm weer had de achterste koeler in de rijrichting gezien het moeilijk en viel geregeld uit. Ook de riemaandrijving van de koelers was niet bepaald een succes, de koelcapaciteit was dus afhankelijk van het motortoerental. En het bleek dat de Werkspoor RUB motor meer warmte produceerde dan de Maybach motoren.
Kortom de NS was niet blij met de situatie. Nadat in 1953 de laatste treinstellen hersteld waren van de oorlogsschade, werd er door Werkspoor een reserve motorwagen opgebouwd uit de mD 65 die uitgebrand en doorgezakt terzijde stond. In deze motorwagen is een andere koelinstallatie ingebouwd. Deze koelinstallatie is nu in het dak ingebouwd waarvoor het dak verhoogd moest worden. Hierdoor kreeg de mD een hoge rug en was daardoor herkenbaar. De mD is in 1956 in dienst gesteld. De koelinstallatie bleek zo goed te bevallen dat het model heeft gestaan voor de DEIV het TEE treinstel.
Het enige wat mij verbaast is dat er geen andere mD's zijn omgebouwd. Zal wel een kwestie van te hoge kosten zijn geweest.

Hier een foto van een DE-5 met de mD 195.

Beeldbank NVBS
Beschrijving:   Treinstel NS DE5 191 als trein 3635 (Amsterdam - Enkhuizen) ter hoogte van Broekerhaven bij km 47,5. In de verte het inrijsein van Bovenkarspel-Grootebroek.
Fotograaf:Ankersmit, R.
Datum:   08-11-1961

Het probleem wat ik heb is dat er geen tekeningen of goede foto's van deze mD  beschikbaar zijn. Die ik heb gezien zijn vanaf de grond genomen en laten vrijwel niets zien van het dak. Lastig dus. Totdat ik ging zoeken in de beeldbank van het nationaal archief met als zoekwoord 'westervoort' en daar kwamen wel de nodige foto's tevoorschijn.
Voor de mensen die het niet weten op 31 augustus 1964 vond daar een ongeval plaats tussen een V200 en een DE-5. Doordat de machinist van de Duitse buurlandtrein 767 van Oberhausen naar Arnhem, getrokken door de dieselloc DB V 200 078 met vier rijtuigen, een rood sein had gemist, botste deze frontaal op trein 7763 van Arnhem naar Winterswijk, bestaande uit dieseltreinstel NS DE5 192, bij de overgang van enkel- naar dubbelspoor voor de spoorbrug van Westervoort. De rijtuigen van beide treinen schoven daarbij over elkaar heen. Vijf reizigers kwamen om het leven en 36, waaronder zes personeelsleden, raakten gewond.
Dit ongeluk is uitgebreid gefotografeerd met zelfs luchtopnames.

Luchtfoto 1

Luchtfoto 2

Dak indeling is nu zichtbaar

Dak indeling

Dak indeling

Details vanaf de grond

Dit geeft een heel mooi beeld hoe het dak van deze afwijkende mD er uit heeft gezien.
Dit nu nog omzetten naar het model.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #97 Gepost op: 05 January 2025, 22:02:42 »
Op Het geheugen staat ook nog een serie Rob, maar goed mogelijk dat dat dezelfden zijn.

Op het YouTube kanaal van Omroep Gelderland staat een video van een herdenking met terugblik, waarin ook beelden van het Polygoon Journaal in verwerkt zijn. Wat ik er van zag ook met beelden van de mD.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #98 Gepost op: 05 January 2025, 22:31:29 »
Eric,

Die had ik ook gezien, merendeels is het zelfde maar aantal zijn op beide sites verschillend. Leuk (y)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

• Online Online
« Reactie #99 Gepost op: 05 January 2025, 22:36:49 »
Met vooral de laatste foto die je hebt gepost zou je dat dak toch prima kunnen reconstrueren lijkt me. Houd er ook eens een TEE motorwagen langs. Het lijkt er inderdaad verdraaid goed op
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #100 Gepost op: 05 January 2025, 23:04:57 »
Wel een bizar gezicht op de laatste foto: die seininstallatie die door de klap helemaal is losgetrokken.
Tbinnebarretije…

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #101 Gepost op: 05 January 2025, 23:12:13 »
En je ziet in de zijkant van de seininstallatie de initialen van de vorige eigenaar.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #102 Gepost op: 06 January 2025, 06:49:45 »

Als je goed kijkt zie je de machinist zitten in de cabine.

Rob

Je zal daar zitten met een proefrit op 175 km/h... :o erg mooi wordt die weer!

Mvg Koen

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #103 Gepost op: 06 January 2025, 13:46:29 »
En je ziet in de zijkant van de seininstallatie de initialen van de vorige eigenaar.

Rob

Misschien goed om te melden dat dat ding los gezien moet worden van de dakopbouw van de mD…. ;D
Tbinnebarretije…

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #104 Gepost op: 10 April 2025, 21:18:59 »
Zo even wat stof afblazen, het is tijd om weer verder te gaan met de bouw van de DE-5.
Het ontbrekende Coo rijtuig is door FRIE geleverd, dus alle rijtuigen kunnen nu worden gebouwd.
Ik heb eerst alle kappen in elkaar gezet zodat ze minder kwetsbaar zijn.
Hier als eerste de Coo.

Dan de Co.

De mD

De ABk nu nog zonder kop.

Voor de mD heb ik hier het verhoogde dak voor de verbeterde koeling.

We zijn weer bezig!

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40