Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
Vandaag
om 19:08:07
Koppelingsmechanisme klemt?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:03:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 19:01:41
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie
door
MOVisser
Vandaag
om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: DR60710 voeding problematisch of onveilig? (gelezen 5253 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #15 Gepost op:
22 May 2024, 12:37:24 »
Laten we dan de zaak eens anders benaderen.
Je schrijft dit:
Citaat van: Martin Domburg op 21 May 2024, 23:53:53
Advies van de fabrikant zelf.
Dan is mijn vraag: welke fabrikant, en welk apparaat? Dan kan ik dat advies misschien in de handleiding vinden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #16 Gepost op:
22 May 2024, 12:39:15 »
Is wel heel erg open deur vind je niet. Vooruit dan
YaMoRC, YD7001 en alle andere apparaten die voeding nodig hebben. En ja het staat gewoon in de handleiding dat een Klasse II voeding vereist is
En de reden waarom kan de fabrikant je perfect uitleggen.
Citaat:
De gebruikte voedingseenheid moet voldoen aan beschermingsklasse 2. Als dit niet het geval is, kan dit leiden tot ernstige schade aan de YD7001. De voedingseenheid moet zijn voorzien van dit symbool. (Klasse II, twee vierkantjes in elkaar)
Meer informatie over de beschermingsklasse vindt u hier, bijvoorbeeld: hEps://www.google.com/search?q=schutzklasse+2&oq=schut
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 12:54:36 door Martin Domburg
»
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #17 Gepost op:
22 May 2024, 13:20:52 »
Daar staat dat het per se klasse 2 moet zijn. Maar waarom er iets kapot gaat als je een klasse 1 gebruikt, dat wordt niet uitgelegd. En ik kan me daar ook geen enkele voorstelling van maken.
Als elektrotechnicus wil ik zulke dingen graag snappen. Zou jij ook moeten willen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #18 Gepost op:
22 May 2024, 13:35:07 »
Klopt, dat is ook interessant. Elektrotechniek in het aspect van elektronica is heel interessant. Met als verschil dat ik Elektrotechnicus ben in de Installatietechniek, Energietechniek en Regeltechniek.
Dit verschil zit hem erin dat mijn vakkennis zit in het toepassen van de elektronica en hiervoor een installatie te ontwerpen die naast veilig ook bedrijfszeker is en efficiënt.
Daarom automatiseer ik modelspoorbanen en ontwerp ik niet de elektronica
en dat heb ik gevormd op de vakkennis op het gebied van installatietechniek en door de kennis van electronica uit te breiden door te vragen aan de personen die er mee werken. Zeer leerzaam, maar je moet daar wel voor open staan.
Vaak ontstaan die vragen door storingen of problemen die ik niet vanuit de Installatietechniek kan verklaren. De uitleg die je dan krijgt zet vaak puzzelstukje op de goede plek en het resultaat is dat je het probleem oplost.
De oplossing die kan je dan weer delen met anderen, los of je exact snapt waarom. Dat is voor 95% van de modelspoorders niet heel interessant. Het werkt weer en daar gaat het om.
Zijn toch echt twee verschillende werelden. Omdat ik de achtergrond kennis wel snap maar niet duidelijk uit kan leggen.
Je kan ook gewoon Karst een bericht sturen om een uitleg en dat dan hier posten. Kan ik ook doen, maar is het heel interessant voor de rest van de lezers hier?
Voor de massa is het enige interessante om te weten dat de fabrikant afraad een Klasse I voeding te gebruiken
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 13:43:50 door Martin Domburg
»
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
GMA70
Offline
Berichten: 122
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #19 Gepost op:
22 May 2024, 18:01:29 »
Hoi Klaas,
Ik denk dat het staat in de citaat van de eerste reactie in
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107706.0
. Ik haal er alleen niet zo snel meer uit of dit ging over de specifieke Digikeijs power supply of alle klasse 1 power supplies.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Gertjan
bask185
Offline
Berichten: 5028
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #20 Gepost op:
22 May 2024, 18:23:41 »
Vergeet ook niet dat filmpje te bekijken in de laatste post. Niet helemaal relevant maar wel leuk
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #21 Gepost op:
23 May 2024, 12:38:44 »
@GMA70: dat verhaal van Karst had ik intussen ook teruggevonden, in een draadje van maar net een jaar oud.
Dit was voor mij aanleiding om zelf maar eens aan het meten te gaan.
Allereerst mijn eigen analoge spoorbaan. Die wordt gevoed met 2 Meanwells uit de RS reeks. Eén voor de +15V, de ander voor de -15V. Dit zijn voedingen klasse 1, dus met aardaansluiting.
Tussen aarde en de uitgangen van de voedingen meet ik 21V wisselspanning. Diezelfde spanning vind ik ook op de rails.
Gemeten met een digitale meter, ingangsweerstand 10M.
Meet ik met een analoge wijzermeter (8k/V), dan is de aanwijzing afhankelijk van het meetbereik. Maar ik kan terugschakelen naar het 10V bereik, en dan is er nog maar 10V.
Dan een adapter die ik ooit heb gekocht bij de kringloop, met de gedachte: altijd handig voor een experiment. Adapter is klasse 1, dus geaard.
Met de digitale meter meet ik 99V, met de analoge meter zakt de spanning naar 7V.
Volgende proefkonijn, een stekkervoeding, klasse 2, dus dubbel geïsoleerd.
Digitale meter: 100V, analoge meter: 7V.
Een klasse 2 voeding is dus geen garantie dat er geen spanning doorkomt. Je zou elk type op deze eigenschappen moeten testen alvorens deze veilig te verklaren.
Als laatste een ouderwetse lineaire voeding, dus trafo-gelijkrichter-afvlakking-stabilisator. Niet geaard en niet dubbel geïsoleerd, dus klasse 0.
Met de digitale meter: 78V, analoge meter: beetje onbestemde uitlezing, maar altijd minder dan 1V.
Zo'n klassieke voeding lijkt dus de veiligste keuze. Maar ja, wie gebruikt er nog nettrafo's?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
peterha
Offline
Berichten: 1193
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #22 Gepost op:
23 May 2024, 13:49:15 »
Klaas, ik -als leek- snap jouw gemeten waardes (99V, 100V en 78V) niet.
Is er soms een komma weggevallen?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #23 Gepost op:
23 May 2024, 14:24:41 »
Nee, geen komma's verdwenen. Bijna de halve netspanning.
Maar zoals je ziet is dat een "zachte" spanning. Zodra je gaat belasten zakt die in elkaar.
Komt overeen met het verhaal van Karst waar GMA70 naar verwijst.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
spock
Offline
Berichten: 766
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #24 Gepost op:
23 May 2024, 14:32:21 »
Hallo Klaas,
De enige conclusie die ik kan trekken uit het verschil tussen de voltages van de digitale en analoge meter dat er een hoge weerstand is tussen de uitgang en de aarde. De meter vormt zelf een spanningsdeler met deze weerstand, de meter beinvloed de meting. Schijnbaar is die weerstand best hoog (ruim >1M ).
De spanning is hier niet het belangrijkste. Het is de stroom die je vermoord. En die is zeer klein met door de hoge weerstand.
Dat je een onduidelijk meting bij een travo hebt is wel logish. Je zit op twee verschillende (gescheiden) elektrische circuits te meten. Je krijgt dan per definitie een meting waar je niks mee kan.
mvg spock
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #25 Gepost op:
23 May 2024, 14:41:23 »
Spock, bij de voeding met klassieke trafo heb je wel te maken met gescheiden circuits, maar er is altijd nog een capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #26 Gepost op:
23 May 2024, 22:18:03 »
Bij een class I voeding is er een risico dat de uitgangsspanning niet langer veilig is bij een aardingsfout in een ander apparaat dat ook deel uitmaakt van de schakeling (gekoppelde apparaten). Aangezien de uitgangsspanning van de voeding aanraakbaar is (bv via de rails) is dus een class I voeding niet toegelaten in deze toepassing. Bij een class Ii voeding is er geen veiligheidsaarding en is dit risico niet aanwezig. Een dubbel geisoleerde voeding kan je ook vinden met aarding (dubbel vierkant met aardingssymbool in) maar dan gaat het om een zogenaamde functionele aarding. Die aarding is niet noodzakelijk voor de elektrische veiligheid maar wel voor het correct functioneren. Voorbeeld is onderdrukking van storingen (EMC).
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #27 Gepost op:
24 May 2024, 08:04:09 »
Interessante uitleg! Heel nuttig
Wat nog wel interessant is dat het vooral geld bij centrales met LocoNet. Die zouden daar extra gevoelig voor zijn.
Bij starre systemen zoals Dinamo en BidiB zijn Klasse I voedingen wel toegestaan. Hier heb je doorgaands 1 tot 3 voedingen die voor die aan de output kant met de GND aan elkaar moet verbinden. Deze GND
mag
je bij Dinamo zelfs aan de randaarde verbinden wat ik van Leon begreep.
In feite heb je in die systemen gewoon meerdere voedingen op je modules met hetzelfde potentiaal.
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Ben
Offline
Berichten: 6759
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #28 Gepost op:
24 May 2024, 11:38:39 »
Ik heb twee van deze voedingen, voor centrale en 5033 booster, is dat dan klasse 1 en feitelijk niet geschikt? En is dat dus een reden om ze te vervangen?
Gr, Ben.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26776
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
«
Reactie #29 Gepost op:
24 May 2024, 12:12:46 »
Dat is een laptopvoeding en die zijn meestal klasse 1. Maar dat kun je zelf makkelijk zien aan de netstekker.
Heeft die een aardcontact? Dan is het klasse 1.
Voor mij is nog steeds niet duidelijk wat het echte probleem is met deze voedingen. Karst heeft het over aardlussen en Martin Domburg citeert dat. Maar ik snap nog steeds niet waar die dan zitten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
DR60710 voeding problematisch of onveilig?