Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: DR60710 voeding problematisch of onveilig?  (gelezen 5255 keer)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #45 Gepost op: 24 May 2024, 19:43:56 »
Beste Patrick

Als je een aarding verbindt met een aanraakbare lage spanning dan is er een risico op een onveilige situatie als er zich een aardfout voordoet in een ander verbonden apparaat met aarding. Een klasse I voeding mag hier dus niet gebruikt worden al zal het functioneel wel werken. Je mag de 0V van je systeem ook niet zomaar verbinden met aarding.

Ik geloof je graag, maar begrijp het niet. Je zegt (volgens mij) dat aanraakbare metalen delen niet rechtstreeks met de randaarde verbonden mogen zijn. Maar dan zou bijvoorbeeld de metalen kast van een wasmachine of koelkast toch ook niet aan de randaarde doorverbonden mogen zijn?

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #46 Gepost op: 24 May 2024, 20:27:54 »
Beste AP3737,

Ik denk dat er 2 zaken door elkaar gehaald worden namelijk aanraakbare metalen delen van een behuizing/apparaat en de aanraakbare uitgangsspanning van de voeding voor een apparaat. Dat zijn 2 verschillende zaken die weliswaar beiden kunnen voorkomen in een apparaat, al dan niet gelijktijdig. Waar het in mijn antwoord over gaat is of de laagspanning van de voeding die gebruikt wordt al dan niet aanraakbaar is. Bij heel veel apparaten die allerlei connectoren hebben is die lage spanning aanraakbaar ongeacht het soort behuizing ( kunststof of metaal of ..l ). Denk daarbij aan een USB poort, een audio of HDMI aansluiting, een boosteruitgang van een centrale, de S88 bus enz. Bij apparaten met een metalen behuizing gelden er inderdaad ook specifieke regels m.b.t. het al dan niet aarden van het metaal maar dat staat in principe los van de regelgeving voor de voeding.

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #47 Gepost op: 25 May 2024, 10:53:11 »
Beste Patrick

Dank. Je hebt helemaal gelijk dat metalen behuizing en (de secundaire kant van een) voeding twee verschillende dingen zijn. In je eerder berichtje had je ook expliciet voeding genoemd.

Maar ik probeer te begrijpen waarom de secundaire kant van een voeding anders gezien moet worden.Bij een aantal zelfbouw apparaten (b.v. Hifi)  leg ik de secundaire nul (GND) ook aan de metalen behuizing. Wat kan daaraan dan technisch gevaarlijk zijn? Ik kan me voorstellen dat als je een geschakelde voeding hebt waarbij er ergens een 40MOhm en condensator tussen primair en secundair loopt, er een probleem is. Maar als je bijvoorbeeld een traditionele (ringkern) Trafo neemt, wat kan dan het probleem zijn?

Voor het begrip gaat het me even alleen om de technische implicaties. Ik begrijp best dat regelgeving soms iets voorschrijft wat in specifieke gevallen misschien technisch niet nodig is. Daar is nu even niet mijn vraag.

Groet, Aiko

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #48 Gepost op: 25 May 2024, 17:07:47 »
Dag Aiko,

puur functioneel technisch hoeft jouw voorbeeld niet gevaarlijk te zijn met dan de definitie van gevaarlijk als schadelijk voor de schakeling. De GND van een schakeling met de metalen behuizing verbinden kan zelfs soms nodig zijn om een functioneel werken geheel te krijgen.
Met een klasse II schakelende voeding of een trafo met de juiste kenmerken is jouw voorbeeld ook op vlak van de veiligheid in orde.  Voor je toepassing mag je wel geen klasse I voeding gebruiken (GND van de voeding is verbonden met de metalen kast en dus aanraakbaar).

Ik vermoed dat de problemen die hogerop vernoemt worden veroorzaakt worden door schakelingen die op een verschillende equipotentiaal staan doordat ze gevoed worden uit afzonderlijke voedingen. Dit geeft zogenaamde common mode spanningen en veel drivers/schakelingen kunnen daar niet goed mee om. Door de secundaire van voedingen dan te aarden of de 0V door te verbinden met elkaar voorkom je dergelijke problemen. Een andere oplossing is het toepassen van optocouplers / galvanische scheiding van de signalen.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #49 Gepost op: 26 May 2024, 10:42:20 »
Ik heb nog 1 van de eerste DR5000 met deze geleverde adapter.Zie foto.
Is deze wel ok dan , heb er nog nooit problemen mee gehad eigenlijk.





mvg Henk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: DR60710 voeding problematisch of onveilig?
« Reactie #50 Gepost op: 26 May 2024, 11:22:11 »
Kort samen gevat, volgens mij is elke elektronische adapter met randaarde stekker zo wie zo niet de juiste voor je treinbaan. Zeker niet als deze door een pc wordt aangestuurd. Dan voor je pc/laptop zo wie zo een usb protector richting je centrale zetten. Deze dus ook gebruiken bij het updaten van de firmware voor Yamoric spul.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).